مشاهده دسته‌ها

نگهبان (sentinel)

تهیه و تنظیم : گروه نرم افزاری دارینوس

فهرست مطالب

شناسنامه بازی

Eska – قسمت اول

Eska – قسمت دوم

Corabanti – قسمت اول

Corabanti – قسمت دوم

Sanselard – قسمت اول

Sanselard – قسمت دوم

Argannas – قسمت اول

Argannas – قسمت دوم

آيا نسل فعلي بشر بازمانده اي از يك نسل باهوش تر و پيشرفته تر است؟ آيا پيشينيان ما تمدني قدرتمندتر از ما داشته اند؟ آيا ممكن است بازمانده اي از آنها نگهبان مقبره اي باستاني باشد؟

اين ها نمونة سوالاتي است كه مدت ها ذهن باستان شناسان و محققان را به خود مشغول ساخته است. هنوز هم گروهي معتقدند معابد پر از طلا و جواهر قوم هاي اينكا و مايا در ميان جنگل هاي انبوه آمازون قرار دارد و توسط بازماندگان آنها محافظت مي شود. داستان هاي بسياري نيز از مرگ جستجوگران و ماجراجوياني خبر مي دهد كه قصد كشف اين معابد را داشته اند.

حال شما جستجوگري هستيد كه براي نجات دادن جان خواهر خود بايد پاي به مقبره اي مرموز و اسرارآميز بگذاريد . مقبره، نگهباني با نام درموز يا تامارا دارد. او ادعا مي كند كه از نسلي باهوش تر از ما به جاي مانده است و مقبره او پر از معماها و رازهايي است كه شما نمي توانيد از پس آنها برآييد . و اكنون نوبت شماست كه هوش خود را مورد آزمايش قرار دهيد و با حل معماهاي سخت و پيچيده تامارا، جلو برويد و منتظر سرنوشت نهايي خود باشيد.

بازي نگهبان (sentinel) يكي از قوي ترين بازي هاي ماجرايي از لحاظ طراحي معماها است و از هشت محيط مجزا (يك محيط اصلي و هفت محيط فرعي) تشكيل شده است. در هر محيط شما با پازل هاي متفاوتي روبرو مي شويد كه حل آنها مدتها وقت خواهد گرفت و نياز به وقت و حوصله دارد، پس انجام اين بازي را به تمام علاقمندان بازي هاي ماجرايي پيشنهاد مي كنيم.

The Adventure Company

سیستم مورد نیاز

PIII or AMD  1.0 GHz

3D – 64MB, compatible with Directx 8.1

1.5 GB free disk space

SOUND  CARD

DiretX 8.1 compatible

Windows 98 SE/ME/2000/XP with directX 8.1

1 – در بعضي موارد ترتيب مراحل (يا محيط ها)متفاوت است اين موضوع در عمل فرقي ندارد زيرا در پايان بايد هفت كريستال در جايگاه خود قرار گيرند.

2 – اگر حركت ماوس سريع است، در منوي اصلي وارد Settings و Controls شده و Mouse – sensitivity را كم كنيد.

3 – در بخش Settings و Game با فعال كردن (On كردن)، Hints مي توانيد راهنمايي ها را براي حل معماها در هنگام رسيدن به آنها مشاهده كنيد.

4 – به هنگام ذخيره بازي (زدن Esc و انتخاب Save game) مي توانيد نام مرحله ذخيره شده را طوري وارد كنيد كه بعدا به سرعت آن را بيايد.

5 – قبل از خروج، بازي بطورخودكار ذخيره مي شود.

6 – در صورت كند بودن بازي مي توانيد با رفتن Settings/ Display ، تنظيمات گرافيكي بازي را كم كنيد.

7- زيبايي يك بازي ماجرايي در حل معماهاي آن است ، پس پيشنهاد مي شود تا حد امكان از راهنماي بازي استفاده نكنيد.

و

حرکت به جلو پرش – رد کردن گفتگو

عملکرد حرکت ماوس : چرخش

حرکت به عقب

حرکت به جلو

حرکت به راست

پس از ورود به بازي صفحه اصلي منوها را مشاهده مي كنيد. منوهاي بازي مشابه منوهاي ساير بازي هاي ماجرايي است. با New game مي توانيد بازي جديد را آغاز كنيد، Load game براي بارگذاري مراحل ذخيره شده ، Settings براي تنظيمات و Continue game براي ادامه بازي قبلي است.

روش بازي نيز بسيار ساده است .با ا ستفاده از كليدهاي D ، A ، S و W مي توانيد به اطراف حركت كنيد. بجاي كليد W براي حركت به جلو مي توانيد از كليد سمت راست ماوس نيز استفاده كنيد.

جهت انجام عملي (مثل زدن يك كليد و …) از كليد سمت چپ ماوس يا Enter بهره بگيريد. علاوه بر اين با حركت ماوس مي توانيد چرخيده و با Space نيز بپريد. براي بازگشت به منوها در هنگام بازي (مثلا براي ذخيره كردن ياخروج) نيز از Esc استفاده نماييد. با Space هم میتوانيد گفتگوها را قطع کنيد. حال با كليك روي New game بازي را آغاز كنيد.

شما” بني” هستيد و در سكانس شروع بازي مشاهده مي كنيد كه خواهر شما توسط دوبا به اسارت گرفته شده است. او براي آزادي خواهرتان از شما مي خواهد به مقبره رفته و شي با ارزشي براي او بياوريد.

به جلو برويد تا درموز، نگهبان مقبره را ملاقات كنيد. او ناراضي است ولي بالاخره اجازه ورود را به شما مي دهد. مستقيم به جلو برويد. بالاي دروازه انتقال اول (دستگاه هاي انتقال پايه هايي هستند كه با سه زنجير آبي رنگ به هم متصل شده اند) به علامت مثلث دقت كنيد (يكي از راس ها وجود ندارد). سپس كمي بازگرديد و از پل سمت چپ خود بالا برويد. بعد وارد اتاق شده، از پله ها بالا برويد تا به طبقه دوم برسيد. در اينجا دومين سردر با علامت مثلث را مشاهده مي كنيد. شكل آن را هم به خاطر بسپاريد. باز هم بالاتر برويد تا به بالكن برسيد. يك دروازه ديگر در سمت راست شما در طول مسير قرار دارد كه داراي علامت مثلث ديگري است. روبروي اين دروازه مسير ديگري وجود دارد كه به دستگاهي منتهي مي شود. پشت دستگاه يعني جايي كه سه كليد قرار دارد برويد. دقت كنيد وقتي دايره نشانه گر ماوس روي اين بخش قرار مي گيرد تغيير شكل مي دهد. در طول بازي هر گاه با اين حالت مواجه شديد مي توانيد با كليك كردن روي آن بخش متمركز شده و كاري را انجام دهيد. با كليك روي هر كدام از كليدها وضعيت مثلث آن عوض مي شود. سه حالتي را كه قبلا مشاهده كرده ايد روي اين كليدها پياده كنيد.

يكي از انتقال دهنده ها فعال مي شود و شما در گفتگويي با “درموز” او را يك برنامه دفاعي و نه انسان خطاب مي كنيد . وارد انتقال دهنده شويد.

از انتقال دهنده خارج و مسير سمت چپ را ادامه دهيد. باز هم گفتگويي با درموز خواهيد داشت:”اينجا چيز با ارزشي وجود ندارد” وارد بالابر شويد تا به صفحة كنترل بر سيد. روي آن كليك كنيد تا بتوانيد عملياتي روي آن انجام دهيد.

اين صفحه كنترل مربوط به برج روبروي آن است. صفحه از دو اهرم تشكيل شده . يك اهرم براي حركت برج به بالا و پايين (3 و 5 طبقه با بالا و 2 طبقه به پائين ) و يك اهرم براي چرخش برج به چپ و راست (2 درجه به راست و 3 و 5 درجه به چپ)

در هر مرحله از تنظيم، برج يك اشعه ليزر مي فرستد.

هدف شما اين است كه با شليك نور روي هر كدام از غنچه هاي اطراف برج آن ها را فعال كنيد تا توسط امواج ايجاد شده به هم متصل شوند.دقت داشته باشيد تعداد مراحل تنظيم هم محدود است و با خاموش شدن تمام چراغ هاي روي صفحه كنترل بايد كار را از ابتدا شروع كنيد. در ضمن با كليك روي كليد آبي صفحه نيز مي توانيد كار را دوباره آغاز كنيد.

روش حل معما به صورت زير است : (البته پيشنهاد مي شود اول خودتان سعي را بكنيد)

طبقه بالا – 2 درجه راست – 2 طبقه پايين – 2 درجه ر است – 2 طبقه پايين – 3 درجه چپ 5 طبقه بالا – 5 درجه چپ – 2 طبقه پايين – 2 درجه راست.

حال پايين رفته و پس از ورود به محدوده برج روي كليد كنار چراغ قر مز كليك كنيد تا بالا برويد. از محدوده برج خارج شده تا به چهار صفحه كه هر كدام 8 كليد دارند برسيد. پشت اين چهار صفحه، يك پل قرار دارد. هدف شما آبي رنگ كردن تمام چراغ هاي اطراف پل است (20 چراغ) تا مسير باز شود. با زدن هر كليد از 32 كليد موجود (8 * 4) ، 15 چراغ از 20 چراغ پل روشن مي شود. وقتي چراغي يك بار روشن شود قرمز رنگ است، دوبار زرد رنگ، سه بار آبي رنگ و با چهار بار روشن شدن، دوباره خاموش مي شود. پس شما بايد كاري كنيد كه تمام چراغ هاي پل سه بار روشن شوند. در عين حال از هر صفحه هم بايد يك كليد روشن و بقيه خاموش باشند. ترتيب روشن شدن چراغ ها نيز براي هر كليد متفاوت است. روش اوليه حل معما به اين گونه است كه يك كليد از يك صفحه را بزنيد. سپس به سراغ صفحه دوم برويدو كليدي را پيدا كنيد كه با زدن آن تمام چراغ ها تركيبي از قرمز و زرد شود (چراغ خاموش يا آبي نداشته باشيد) اگر اين كليد پيدا نشود ، بايد كليد اوليه خود را عوض كنيد. سپس با رفتن به سراغ صفحة سوم بايد كليدي را بيابيد تا فقط تركيب زرد و آبي داشته باشيد (البته 15 زرد و 5 آبي). حال در صفحه چهارم بايد كليدي زده شود كه تمام چراغ ها را آبي كند. در هر مرحله اگر كليد مورد نظر يافت نشد بايد كليد قبلي خود ر ا عوض كنيد.

پاسخ به صورت زير است :

صفحه اول از سمت چپ

كليد 8 از سمت چپ

صفحه دوم از سمت چپ

كليد 3 از سمت چپ

صفحه سوم از سمت چپ

كليد 6 از سمت چپ

صفحه چهارم از سمت چپ

كليد 4 از سمت چپ

از روي پل عبور كنيد و پس از عبور از دالان روبرو، “ درموز” را ملاقات خواهيد كرد. پس از گفتگو از پل عبور كنيد تا به محوطه اي با گل ها برسيد. در بخش مياني محوطه نيز سه گل فلزي قر ار دارد. روي گل ها طرح هايي قرار دارد كه با چرخش گل عوض مي شوند. برگ ها نيز ابعاد متفاوتي دارند. هدف شما تنظيم گل برگ هاي ، گل هاي فلزي از لحاظ اندازه مطابق با طرح هاي آن ها است. براي حل معما كافي است ابتدا هر طرح گل هاي فلزي را به دقت مشاهده كنيد. سپس به كنار هر گلي برويد كه آن طرح را د ارد. روبروي هر گل وسيله اي قرار دارد. روي آن كليك كنيد. حال به محض ديدن طرح مورد نظر روي اهرم وسيله كليك كنيد تا گل متوقف شود. سپس مكان و اندازه گل برگ ها را به خاطر بسپاريد. بعد با بازگشت به گل مصنوعي مورد نظر با كليك روي گل برگها اندازه آن ها (كوچك و بزرگ) تنظيم كنيد. با حل معما آسانسور ميان گلهاي مصنوعي بالا مي آيد. روي آن رفته تا به پايين بازگرديد از مسير چپ به بالاي تپه رفته و كر يستال را بر داريد. با بازگشت مشاهده مي كنيد كه انتقال دهنده فعال شده است وارد آن شويد.

از پل عبور كنيد . هدف اين بخش عبور از هزار تو و رسيدن به مركز آن است . براي ورود به هزارتو، كليد قرمز را 5 بار بزنيد تا راه باز شود. راه حل اين معما به صورت زير است:

1 – به چپ برويد و كليد روبروي خود را يك بار بزنيد.

به چپ برويد و كليد روبروي خود را يك بار بزنيد.

2 – جلو رفته و كليد مقابل را سه بار بزنيد.

جلو رفته و كليد مقابل را سه بار بزنيد.

3 – به جلو و ر است رفته و از در باز شده به حلقه خارجي بازگرديد. سپس به چپ ادامه داده و كليدي كه مشاهده مي كنيد را دوبار بزنيد.

به جلو و ر است رفته و از در باز شده به حلقه خارجي بازگرديد. سپس به چپ ادامه داده و كليدي كه مشاهده مي كنيد را دوبار بزنيد.

4 – به جلو و راست رفته و كليد روبروي خود را پنج بار بزنيد.

به جلو و راست رفته و كليد روبروي خود را پنج بار بزنيد.

5 – با استفاده از بالابر وسط محيط به طبقه بعدي برويد.

با استفاده از بالابر وسط محيط به طبقه بعدي برويد.

در چهار جهت اين طبقه چهار تلسكوپ قرار دارد . با كليك روي هر تلسكوپ مي توانيد يكي از ماهواره هاي اطراف را مشاهده كنيد. توجه كنيد هر ماهواره به ترتيب چهار رنگ را روشن و خاموش مي كند. در كنار هر تلسكوپ نيز پله هايي دارد كه بالا مي رود ودر آن جا شش كليد موجود است. هر كليد از خود صداي خاصي را توليد مي كند.

هدف شما در اين معما اين است كه مطابق رنگ هايي كه هر ماهواره روشن مي كند به ترتيب صداهاي مربوط به آن رنگ ها را بنوازيد.

ولي هر رنگ نشان دهنده چه صدايي است؟ اگر دقت كنيد كنار بالابر وسط صفحه يك چراغ سبز رنگ وجود دارد. روي تير آن يك اهرم است. روي آن كليك كنيد تا صداي مربوط به رنگ سبز را بشنويد.

اگر در مسير دايره خارجي محوطه حركت كنيد مي توانيد آسانسورهايي را بيابيد. سوار يكي از آن ها شده وروي كليد II كليك كنيد تا يك طبقه پائين برويد. در آن جا و با حركت درمحيط مي توانيد چراغ آبي رنگ را مشاهده كنيد وصداي وابسته به آن را بشنويد. بار ديگر سوار آسانسور شده و پس از كليك رويI به طبقه پائين برويد. در آن جا چراغ هاي زرد و صورتي را خواهيد ديد. اگر دقت كنيد در بخش خارجي اين طبقه يك آسانسور ديگر وجود دارد. سوار شده تا با استفاده از تله كابين به محدوده ديگري برويد. در آن جا پس از گفتگو با درموز يا همان تامارا مي توانيد چراغ هاي قرمز و سفيد را هم مشاهده و به صداي وابسته به هر كدام پي ببريد. حال بار ديگر بازگرديد و سعي كنيد چراغ هاي مربوط به هر رنگ را روي دستگاه تشخيص داده و با توجه به رنگ هاي ساطع شده از هر ماهواره آن ها را بنوازيد.

پاسخ به صورت زير است:

(كليدها از بالا به پائين )

1 – قرمز 2 – سبز 3 -آبي

4 – زرد 5 – سفيد         6 -صورتي

پس رنگ هاي هر ماهواره به ترتيب به صورت زير خواهد بود:

اگر هر بخشي را درست انجام دهيد نوري از ماهواره ساطع شده كه باعث پايين تر آمدن كريستال وسط محوطه مي شود و پس از پايان كار كريستال طوري قرار مي گيرد كه مي توانيد آن را برداريد. كريستال را برداشته و پائين برويد. حال بايد بار ديگر از هزار تو عبور كرده و بازگرديد. راه حل بدين صورت است:

1 – وارد حلقه اول شده و به راست برويد. درحلقه بعدي روي كليد قرمز چهارباركليك كنيد.

2 – به چپ رفته و وارد حلقه داخلي تر شويد. باز هم به چپ رفته و به حلقه به خارجي برويد.

3 – در حلقه بعدي به چپ رفته و خارج شويد. سپس وارد انتقال دهنده شده تا به مقبره 35 بازگرديد.

پايين برويد تا به اولين اتاق با علامت مثلث بازگرديد. انتقال دهنده آن فعال شده است. وارد آن شويد.

حتما تا به حال متوجه شده ايد كه هدف نهايي در هر محيط از بازي، بدست آوردن كريستال آن محيط است. در اين مرحله براي بدست آوردن كريستال بايد كاري كنيد تا تمام فواره هاي صدف حلزوني بزرگ داخل چشمة وسط فعال شود. وقتي از انتقال دهنده خارج شويد مي توانيد اين صدف را روبروي خود در آب ببينيد. اين صدف، 6 فواره دارد و براي فعال كردن هر فواره صدفي كه كليدي داخل آن است در مكان هاي مختلف قرار داده شده است. با زدن كليد، فواره مربوط به آن باز مي شود. دقت داشته باشيد ترتيب باز كردن فواره ها نيز اهميت دارد.

علاوه بر اين تمام مسيرها نيز باز نيست و بايد با حل معماهايي مسيرهاي خود را باز كنيد.

ابتدا جلو رفته و به سمت چپ برويد تا به جعبه اي كه سه ريسمان رنگي از آن آويزان است برسيد. اگر ريسمان ها حالت معيني در بالا يا پايين بودن داشته باشند پل روبروي آن بالا آمده و فعال مي شود. چون روش كار را نمي دانيم فعلا با آن كاري نداشته باشيد، مسير را بازگرديد. دو جعبه ديگر در طول مسير خود مي بينيد. يكي چهار ريسمان و ديگري پنج ريسمان دارد. پس از جعبه سوم (با پنج ريسمان) مستقيم رفته و سپس به چپ برويد. در كلبة روبروي خود اولين صدف را مشاهده مي كنيد. كليد داخل آن را بزنيد. مشاهده مي كنيد كه اولين فواره باز مي شود. سپس مسير را ادامه دهيد تا به لوله ها در سمت چپ خود برسيد.

در انتهاي لوله ها و در سمت چپ پلي استخواني را خواهيد ديد. پل وقتي در مكان صحيح قرار مي گيرد كه مقدار آب جاري شده در لوله به مقدار مناسبي برسد. جريان آب بيشتر پل را به راست و جريان آب كمتر پل را به چپ متمايل مي كند. روي لوله سه شير قرار دارد كه با چرخاندن آن ها آب جاري مي شود. قطر لوله هر شير نيز در بالاي آن نشان داده شده است. مقدار آب جاري شده از هر شير را مي توان با توجه به نشانه هاي روي شير كم يا زياد كرد. يكي از راه حل ها به صورت زير است (البته راه حل هاي ديگري نيز وجود دارد):

شير اول (سمت راست) راروي نشانه نهم در جهت عقربه هاي ساعت قرار دهيد. شير وسط را روي نشانة دوازدهم درجهت عقربه هاي ساعت قراردهيد. شيرآخر(سمت چپ)راروي نشانه چهارم در جهت عقربه هاي ساعت قراردهيد.حال اهرم انتهاي لوله هارابكشيد تاپل درجاي صحيح قرارگيرد.

از آن عبور كرده و به چپ بپيچيد . در اينجا صدف پنجم قرار دارد. كاري با آن نداشته باشيد (ترتيب باز كردن فواره ها مهم است). حال به راست رفته، از دالان عبور كرده و از پله هاي مارپيچي پايين بياييد. روي ديوار جعبه اي با چراغ هاي نوراني و ريسمان هايي متصل به هر چراغ وجود دارد. با هر كليك روي ريسمان ها، رنگ چراغ مربوط به آن عوض مي شود. اين جعبه ها روش باز كردن پل هاي مربوط به جعبه هاي با ريسمان را نشان مي دهد. اگر به ياد داشته باشيد، جعبه داراي ريسمان داراي ريسمان هايي به رنگ (از چپ) زرد، قرمز، سبز و آبي بوده پس كافي است تعداد كليك ها براي رسيدن به اين رنگ ها بشماريد تا وضعيت اين چهار ريسمان را بيابيد.

پاسخ بدين صورت است :

ریسمان اول (زرد)

ریسمان دوم (قرمز)

ریسمان سوم (سبز)

ریسمان چهارم (آبی)

مسير را بازگشته و بار ديگر از پل استخواني رد شويد. به چپ رفته تا به برجي با پله هاي بسيار برسيد. از آن بالا رفته و در آخرين طبقه دومين فواره را باز كنيد(پس از كليك نمايي از ريختن آب را خواهيد ديد) از برج پايين آمده و مسير را مستقيم تا انتها برويد.پس از صحبت دوباره اي با تامارا، جعبه اي روي ديوار با سه ريسمان مي بينيد. ترتيب رنگ هاي مورد نياز از چپ: قرمز، صورتي و آبي است .

ریسمان اول (قرمز)

ریسمان دوم (صورتی)

ریسمان سوم (آبی)

حال برگرديد تا پل مربوط به جعبه با سه ريسمان را باز كنيد . پاسخ با توجه به آنچه مشاهده كرديد به صورت زير است: قرمز، يك كليك، صورتي: سه كليك و آبي: يك كليك. از پل عبور كرده و سومين فواره را با زدن كليد مربوط به آن فعال كنيد. برگشته و پل مربوط به جعبه با چهار ريسمان را هم فعال كنيد: زرد: دو كليك، قرمز: سه كليك، سبز: بدون كليك و آبي: يك كليك. وارد شده، از دالان عبور كنيد. مسير مستقيم را رفته تا به كلبه اي در چپ خود برسيد. در آنجا (پس از يك تونل ديگر) پاسخ جعبه با پنج ريسمان قرار دارد

ریسمان سوم (قرمز)

ریسمان چهارم (سبز)

ریسمان پنجم (صورتی)

بازگرديد و مسير طولاني را مستقيم ادامه دهيد تا به كلبه اي در سمت راست برسيد در آن جا ششمين صدف قرار دارد. جاي آن را به خاطر داشته باشيد و بازگرديد. همان گونه كه مشخص است حال بايد پلي كه با تنظيم پنج ريسمان باز مي شود را فعال كنيد. به آنجا برويد و ريسمان ها را تنظيم كنيد.

از روي پل عبور كرده ، سپس به چپ رفته و پس ازعبور از تونل به صدف ديگري مي رسيم. اين صدف چهارمين فواره را هم فعال مي كند.

مكان صدف هاي پنجم و ششم را هم قبلامشاهده كرديد. به آن جاها بازگشته و پنجمين و ششمين فواره را هم فعال كنيد. پس از فعال كردن فواره ششم، كلبه اي بالا آمده و كريستال در آن قرار دارد. وارد آن شده و كريستال سوم را هم بردارديد.

در پايان با انتقال دهنده به مقبره 35 بازگرديد.

به ميز كنترلي بازگرديد كه با زدن كليدهاي آن باعث فعال شدن انتقال دهنده اول شديد. با كليك روي آن بار ديگر گفتگويي با درموز خواهيد داشت. حال از لبة بالكن به پايين نگاه كنيد. يك انتقال دهنده فعال مشاهده خواهيد كرد. وارد آن شويد.

ابتدا با تلسكوپ نگاهي به اطراف بياندازيد. سپس از پل پشت به تلسكوپ بالا برويد تا به محوطه اصلي برسيد. با چرخيدن دور محوطه متوجه مي شويد شما در جزيره اي قرار داريد كه توسط پل هايي به ساير نقاط وصل شده است. در ضمن آتشفشاني نيز در يك سمت ناحيه قرار دارد.

يك ساختمان نيز در وسط جزيره قرار دارد.وارد آن شويد.

در سه طرف خود كريستال، ميزي با كتاب بازي روي آن و چرخ عظيمي را مشاهده مي كنيد. در ابتداي راه پله نيز چراغ چشمك زن قرمزي را مشاهده مي كنيد . روي آن كليك كنيد تا بالا برويد. مشخص است كه هدف اصلي برداشتن كريستال داخل ساختمان است. براي رسيدن به كريستال بايد چرخ عظيم داخل ساختمان چرخيده شود و چرخاندن آن نيز نياز به توان دارد. اين توان بايد با بكار انداختن 5 پمپ متصل به آتشفشان تأمين شود. پمپ ها در انتهاي پل هاي متصل به جزيره قرار دارد. پس بايد پل ها را باز و پمپ ها را روشن كنيد.

حال در بالاي ساختمان مي توانيد چهار پل را مشاهده كنيد و اگر دقت كرده باشيد هر پل از قطعاتي با علامت هاي مشخص تشكيل يافته است. ميز كنترلي نيز در وسط اتاق قرار دارد كه مي تواند اين قطعات را مرتب كند. با كليك روي هر علامت، قطعه مربوط به آن (اگر بتواند) مي چرخد. مشخص است كه روال كلي كار به صورت زير است:

1 – ازبالا به پل ها و قطعات آن نگاه كنيد و مسير فرضي را براي رسيدن به پمپ درنظر بگيريد.

ازبالا به پل ها و قطعات آن نگاه كنيد و مسير فرضي را براي رسيدن به پمپ درنظر بگيريد.

2 – به پايين رفته و قطعات و علامت هايشان را با استفاده از تلسكوپ بررسي كنيد.

به پايين رفته و قطعات و علامت هايشان را با استفاده از تلسكوپ بررسي كنيد.

بازگشته و با زدن كليد مربوطه به هر قطعه آن را مرتب كنيد.

دقت كنيد كه ميز كنترل وسط اتاق مرتب نيست و با زدن فلش پايين هر صفحه مي توانيد ميز را چرخانده و صفحه مربوط به علامت مورد نظر را بياوريد. يكي از روش ها به صورت زير است:

پل سمت چپ انتقال دهنده

پل انتقال دهنده

پل نزدیک تپه

پس از تنظيم پل ها مي توانيد با عبور از آن ها به پمپ هاي آتشفشان برسيد. هر پمپ آتشفشان از رنگ هايي تشكيل شده است كه با تنظيم آنها مي توان پمپ را فعال كرد. براي تنظيم صحيح رنگ ها مي توانيد از كتابچه باز روي ميز در داخل ساختمان استفاده كنيد. در اين كتاب تنظيم رنگ ها آمده است. شما پنج مكان براي تنظيم رنگ ها و پنج رنگ مختلف داريد كه به ترتيب از بالا به پايين آمده اند. مكان ها نيز با تعداد رنگ ها مشخص شده اند (مثلا آبي براي بالاترين مكان و زرد براي مكان سوم) تنظيم رنگ ها به صورت زير است:

سمت چپ انتقال دهنده

انتقال دهنده

پس از اين كار نوبت به تنظيم پل ها براي رسيدن به پمپ پنجم مي رسد. پمپ پنجم پشت تپه قرار دارد. براي رسيدن به آن پل سمت چپ تپه را مطابق شكل زير تنظيم كنيد. حال نوبت به تنظيم قطعاتي مي رسد كه از برج ديده نمي شوند. ابتدا شكل هر قطعه را به خاطر بسپاريد و سپس تعداد دفعات چرخش را مجسم نماييد. با بازگشت به برج سعي كنيد مسير را بسازيد. تا به پمپ پنجم برسيد.

اين تنظيمات به صورت زير است:

شش ضلعي با نيم دايره راست: يك چرخش

ستاره با ربع دايره پائين چپ: يك چرخش

ستاره با نيم دايره پايين: يك چرخش

شش ضلعي با نيم دايره بالا: دو چرخش

شش ضلعي با ربع دايره بالا چپ: سه چرخش

حال با طي كردن مسير به پمپ پنجم مي رسيد. آن را روي رنگ قرمز تنظيم كنيد. اگر تمام پمپ ها به درستي تنظيم شده باشد فيلمي پخش مي شود كه نشان مي دهد مسير رسيدن به كريستال باز شده است. بازگشته و كريستال را برداريد. به سمت انتقال دهنده بازگرديد . تامارا با شما از تمدن نابود شده اش صحبت مي كند. با ورود به انتقال دهنده به مقبره 35 بازگرديد.

مقبره 35 : به بالا نگاه كنيد تا اثر قرار دادن سه كريستال را روي ديواره روبرو مشاهده كنيد. پايين برويد و وارد انتقال دهنده كنار پله ها شويد.

هدف اين مرحله تنظيم برج ها، دستگاه ها و توتم ها است. با ورود به محيط سه جزء اصلي و چند جزء فرعي را مشاهده مي كنيد. به دستگاه هاي در حال چرخش (برج هايي با چند دايرة در حال چرخش داخلش) “دستگاه”، به برج هايي با بدنه مشبك “برج”، و به صفحات دايره اي که با كليك روي آن صدايي به گوش مي رسد “توتم” گفته مي شود.

ابتدا مكان را بررسي مي كنيم با حركت به چپ مكان هاي زيررا خواهيد ديد:

1 – جزيره انتقال دهنده : داراي يك دستگاه و يك توتم است.

2 – جزيرة A : داراي يك دستگاه و يك توتم است.

3 – جزيرة B : داراي يك برج، دو توتم و يك دستگاه است.

4 – جزيرة C : داراي يك توتم، يك برج و يك دستگاه است.

5 – جزيرة C2 : داراي يك توتم است.

6 – جزيرة D :داراي يك برج، دو توتم و يك دستگاه است.

7 – جزيرةE :داراي دو توتم ، يك برج و دو دستگاه است.

8 – جزيرة وسط: ميان سايرجزاير قرار گرفته و يك دستگاه و يك توتم دارد.صفحة دايره اي كه نقشي نيز درآن قرارگرفته است. اين نقش ارتباط بين برج ها و دستگاه ها رانشان مي دهد.

بخش اول معماي اين مرحله يافتن دو دستگاه مشابه با هر برج است.

هر برج و هر دستگاه چهار چرخ د ارد كه در محورهاي افقي يا عمودي و در جهت هاي مختلفي مي چرخند. براي يافتن ارتباط برج ها و دستگاه ها مي توانيد به سه چرخ بالايي هر كدام از آن ها دقت كنيد. چرخ هاي بالايي و پاييني به بالا و چرخ وسطي به چپ يا راست مي چرخد. وضعيت جهت چرخش ها در جزيره هاي مختلف به صورت زير است:

جزیره انتقال دهنده

جزیره C

جزیره A

جزیره B

بنابراين وضعيت تطابق برج ها و دستگاه ها به صورت زير مي باشد :

بر ج 1: دستگاه هاي جزيرة D و وسط

برج 2: دستگاه هاي جزيرة B و يكي در E

برج 3: دستگاه هاي جزيره A و يكي در E

برج 4: دستگاه هاي جزيرة C و انتقال دهنده .

مرحله بعدي يافتن توتم منطبق با هر دستگاه است. با كليك روي هر توتم صدايي از آن به گوش مي رسد. جلوي هر دستگاه نيز صفحه اي دايره اي است كه با كليك روي آن صدايي را مي شنويد. هر توتم با دستگاه هاي منطبق است كه همان صدا را ايجاد كند.

دقت كنيد هر توتم داراي نقشي است پس مي توان گفت هر دستگاه نقش معادلي دارد. از طرف ديگر هر برج به دو دستگاه يا معادل آن به دو نقش وابسته است و وقتي معما حل مي شود كه نقش هاي روي ميز دايره اي هر برج مطابق وضعيت صحيح تنظيم شوند. پاسخ نهايي براي اين بخش از معما به صورت زير است:

برج 1 در جزیره B

برج 1 در جزیره

برج 2 در جزیره C

برج 3 در جزیره D

برج 3 در جزیره

برج 4 در جزیره E

برج 4 در جزیره

اگر صفحات هر برج به درستي تنظيم شود. بالابر آن به پايين مي آيد. با استفاده از آنها مي توانيد به بالاي هر برج برويد.

حال به معماي دوم اين مرحله مي رسيم : تنظيم تمام پرتوهاي خروجي

اگر دقت كنيد چهار پرتو به چهار جهت برج جزيرة C2 ساطع مي شود. در بالاي هر برج (با استفاده از بالابر مي توانيد به آن جا برويد) صفحه اي وجود دارد كه با كليك روي درجات خارجي آن قابل تنظيم است. درجات در جهت ساعتگرد باعث انحراف 45، 90، 135 و … درجه اي پرتوها مي شوند. روش كار بدين صورت است كه ابتدا به بالاي يك برج برويد و پرتوي آن را با پرتوي برج قبل (يا بعد) از آن تنظيم كنيد.وقتي تنظيم اتفاق مي افتد ، باعث مي شود دوپرتو بطور همزمان ساطع شوند. براي تنظيم نيز براحتي مي توانيد تنها روي 45 درجه (درجه اول سمت راست) كليك و منتظر نتيجه شويد.

سپس به برج بعدي رفته و پرتو آن را با دو برج قبلي تنظيم كنيد و همين طور الي آخر. در پايان مشاهده مي كنيد كه نقش دايره اي جزيرة وسط فعال مي شود. حال به جزيره وسط رفته و با قرار گرفتن روي نقش دايره اي پايين برويد.

از بالابر خارج شده و با حركت دور درخت به جلوي دري برسيد. صفحه اي در جلوي آن قرار گرفته است. در از 5 ايه تشكيل شده است و شما بايد ابتدا پنجره ها را به ترتيب روي هم قرار داده و سپس در ورودي را باز كنيد. اهرم كنار صفحه نشان دهنده لايه هاي مختلف است. ابتدا در لاية اول پنجره اي را بياوريد كه ميله اي فلزي در بخش پاييني دارد. سپس به لايه هاي دو، سه و چهار رفته و همين پنجره را روي پنجره لايه اول بياندازيد. حال به بالاترين لايه رفته و دري را ظاهر كنيد كه ميله اي در بخش بالايي داشته باشد. در پايان با بازگشت به لايه هاي قبلي همين دروازه را ظاهر كنيد . حال مسير باز شده است. وارد شده و پس از گفتگو با تامارا، كريستال را برداشته و با انتقال دهنده باز گرديد.

به طبقه پايين رفته و باحركت به چپ وارد انتقال دهنده فعال شويد.

همان طور كه مشاهده مي كنيد Goda در زير دريا قرار دارد. ابتدا مسير خود را ادامه دهيد تا به برج برسيد. پس از ورود به برج دستگاهي را مشاهده مي كنيد كه چهار اهرم و شش كليد دارد. اولين معماي اين مرحله ، رسيدن به پايين ترين طبقه با استفاده از اين دستگاه و پل هاي متحركي است كه بعدا مشاهده خواهيد كرد. براي درك معما به طبقه پنجم برويد. رفتن به هر طبقه با زدن كليد آن طبقه امكان پذير است. در چهار طرف خود چهار در را مشاهده مي كنيد كه پشت آن پل هايي قرار دارد . با كشيدن هر اهرم مي توانيد يكي از اين درها را باز كرده و روي پل آن قرار بگيريد. اين پل ها همان پل هاي متحرك هستد. اگر نگاهي به پايين بيندازيد بايد براي رسيدن به پايين ترين طبقه اين پل ها را بگونه اي مرتب كنيد كه در هر طبقه به مسيرهاي مقابل خود وصل شده و شما را به پايين ترين طبقه برسانند. درعين حال در هر طبقه تنها دو اهرم قابل كشيده شدن هستند. روش حل معما توجه به مسيرهاي پايين تر و كمي هم سعي و خطا است. به هر صورت يكي از روش ها به صورت زير مي باشد:

در طبقة پنجم (از چپ به راست): اهرم دوم

در طبقة چهارم : اهرم هاي سوم و چهارم

در طبقة سوم: اهرم هاي اول و چهارم

در طبقة دوم: اهرم هاي اول و دوم

در طبقة اول: اهرم سوم

حال به طبقه پنجم رفته و از مسير باز شده و راه پله (در انتهاي مسير) به پايين ترين طبقه رويد. در پايين ترين طبقه دور بزنيد. همان گونه كه مشاهده مي كنيد، دوازده دستگاه كنترل در مسيري دايره اي قرار دارد. در دايره داخلي نيز دو پمپ بزرگ است (كه باچراغ هاي قرمز مشخص شده اند). شما بايد بتوانيد به دايره داخلي برويد. براي اين كار پل وجود دارد. ولي پل ها وقتي قابل استفاده خواهند شد كه در سطح مناسبي قرار گيرند. سطح پل ها نيز وقتي بالا مي آيد كه سطح آب توسط دو پمپ وسطي بالا بيايد. اين پمپ ها نيز توسط د ستگاه هاي اطراف كنترل ميشوند.

ابتدا بايد ببينيد كدام دستگاه ها پمپ سمت چپ و كدام دستگاه ها پمپ سمت راست را كنترل مي كنند. با پيچاندن پيچ هر دستگاه نور چراغ قرمز يكي از پمپ ها پرنورتر مي شود كه نشان مي دهد آن دستگاه به پمپ مورد نظر متصل است. از اهرم مربوط به پل (نزديك راه پله) به سمت چپ وضعيت به صورت زير مي باشد:

پمپ سمت چپ: دستگاه هاي 1، 3، 5، 6، 8، 9، 11

پمپ سمت راست: دستگاه هاي 2، 4، 7، 10، 12

براي باز شدن پوشش جلوي اهرم بايد هفت دستگاه اول فعال شوند تا يكي از پمپ ها راه افتاده و مسير باز شود. مشخص است كه مي توانيد يكي از پمپ هاي چپ يا راست را با زدن اهرم و چرخاندن كليد دستگاه هايش باز كنيد. در پايان اگر كار را به خوبي انجام داده باشيد فيلمي پخش شده كه نشان از باز شدن درپوش اهرم دارد. اهرم را كشيده و از طريق پل به بخش مياني برويد.

معماي پاياني مربوط به مرتب كردن لوله ها به گونه اي است كه همگي در وسط قرار گيرند. ده كليد در مقابل صفحه قرار دارد و هر كليد وضعيت دو لوله را تغيير مي دهد. بايد با تنظيم كليدها، لوله ها رانيز مرتب كنيد. پاسخ به صورت زير است:

صفحه سمت چپ: راست، چپ، راست، چپ، چپ

صفحه سمت راست: چپ، راست، چپ، چپ، راست

باحل معما مسير باز شده مي توانيد داخل شويد. با رفتن به پشت دستگاه بالابربه طبقه اي خواهيد رفت كه كريستال درآن قرار دارد.كريستال رابرداشته وبارفتن به انتقال دهنده به مقبره 35 بازگرديد.

سه كريستال را به دستگاه برده در آن قرار دهيد. اثر شش كريستال روي صخرة روبرو به وجود خواهد آمد. سپس به پايين ترين طبقه بازگشته و وارد انتقال دهنده فعال شويد.

این بار كريستال داخل ساختمان اصلي محوطه با در قرمز قرار دارد. ابتدا در شهر گردش كنيد تا معماها، ساختمان ها و مناظر آن را ببينيد.

سپس به جلو در قرمز برويد. چهار صفحه در آن قرار دارد كه در يكي از آن ها باز است و بقيه وقتي باز مي شوند كه معماهاي ديگري حل شوند. هر صفحه از هشت قطعه چوب تشكيل شده است كه شكل هاي گوناگوني دارند و باكليك روي هر قطعه شكل آن عوض مي شود . كليد قرمزي نيز در بالاي هر صفحه وجود دارد كه با كليك روي آن صداي پرنده مطابق با آرايش چوب ها به گوش مي خورد.

در اطراف محوطه نيز لانه هاي پرنده اي را مشاهده مي كنيد (تيرهاي با يك صفحه چوبي در بالاي آن) نقش هايي نيز روي هر لانه وجود دارد كه مشابه نقش هاي چوبي در قرمز است. بعضي از لانه ها، كليدهايي نيز در زير طرح دارند كه با كليك روي آن، صداي مربوط به آن طرح به گوش مي رسد.

ابتدا سعي مي كنيم تمام صفحات را باز كنيم.

به چپ برويد. در روبروي خود صفحه اي را مشاهده مي كنيد كه علاماتي روي آن است. براي حل اين بخش از معما بايد به محدوده كليسا برويد. (مسير را مستقيم رفته و پس از سجاقك عظيم الجثه آويزان به راست برويد و داخل كليسا شويد.) در آن جا روي هر ستون اهرم هايي قابل چرخيدن و علامتي براي هر اهرم وجود دارد. با چرخاندن هر اهرم صدايي را مي شنويد. سه صداي مشابه درچرخاندن اهرم ها را يافته و علامات آن را به خاطر بسپاريد. حال بازگشته و آن سه علامت را بزنيد. دري باز شده و شما به بخشي ديگري از شهر وارد خواهد شد.

توجه :دقت كنيد اين صداها در هربار اجراي بازي ، به صورت تصادفي پخش مي شود پس امكان راهنمايي مستقيم وجود ندارد!

توجه: ترتيب زدن كليدها اهميت دارد (جلوتر بودن علامت و …)

اين بار كار مشابه مرحله قبل است ولي بايد صداي سه زنگ را بيابيد كه مشابه است و سپس كليد مربوط به آن سه زنگ را فشار دهيد تا در تازه اي گشوده شود.

وارد شويد . بشكه هايي را مي بينيد كه با حركت هر كدام صدايي به گوش مي رسد. چهار صداي مشابه بيابيد.

در ضمن به اندازه هر كدام نيز دقت كنيد.

در محوطه خارجي انبار بشكه ها در لانه پرنده نيز وجود دارد. از دري كه وارد شديد بازگرديد. در انتهاي خيابان زنگ ها به راست برويد تا صفحه تازه ببينيد. شكلها را به ترتيب اندازه بشكه ها (از كوچك به بزرگ) وارد كنيد تا در جديدي باز شود.

حال به راه پله هايي چوبي مي رسيد. هر راه پله صداي پايي مخصوص به خود را دارد. علامتي نيز در كنار راه پله ها وجود دارد. 5 صداي يكسان در اينجا خواهيد شنيد. در عين حال لانه هاي پرنده ها نيز در آخرين طبقه موجود است. 5 صدا و علامت هايشان را به خاطر بسپاريد. حال خارج شده . در سمت راست ساختمان اصلي (با در قرمز) با اندكي جستجو يك صفحه كنترل در خانه ای خواهيد يافت. 5 علامت را وارد كنيد تا دري ديگري باز شود. وارد شويد. درهايي در مسير قرار دارند كه هر كدام صدايي در هنگام باز شدن توليد مي كنند. صداي شش در مشابه است. علامت ها و ترتيبشان را به خاطر بسپاريد. دقت كنيد درهايي نيز در بالاي راه پله قرمز اول و پايين راه پله قرمز دوم قرار دارند.

در پايان علامت شش در را روي صفحه كنترل كنار در قبل از راه پله اول وارد كنيد. در طول مسير به لانه ها نيز دقت داشته باشيد. درپايان از در باز شده خارج شده و پس ازطي مسير بالائي راه پله وارد محيط باز اصلي شويد.

حال تمام مسيرهاي شهرباز شده اند و شما مي توانيد به سراغ پازل اصلي برويد.

جلوي در اصلي (در قرمز) كليد قرمز را زده تا صداي پرنده را بشنويد. حال بايد در شهر گشته و دو لانه پرنده را پيدا كنيد كه با زدن كليدهاي آن صدايي مشابه به گوش مي رسد. سپس همان طرح ها را روي صفحه مربوطه پياده كنيد. با اين كار صفحه بعدي باز مي شود. و همين عمل را بايد تا باز كردن تمام صفحات ادامه دهيد. پاسخ هاي نهايي به صورت شكل هاي زير است:

وارد شده و پس از بالا رفتن از راه پله ها پايين بياييد تا به خانه تامارا برسيد. گويي او واقعا يك انسان است. بالا برويد و با استفاده از بالابر به طبقه آخر رفته و كريستال را برداريد. سپس بار ديگر به محوطه شهر بازگرديد و از طريق انتقال دهنده به مقبره 35 برويد.

ابتدا كريستال را روي صفحه كنترل قرار دهيد. معبدي از زيرزمين سربرخواهد آورد. معبد درزمين بيرون از ساختمان است. به آنجا رفته و وارد شويد. بار ديگر به مكان اوليه خود باز خواهيد گشت وحال آخرين معما. ازپله هاي جايگاه روبروي خودبالابرويد. صفحه اي مقابل شماست ومربع هايي دربالاي آن .تعداد مربعها هفت عدداست و اولين نظراينكه بايد طرح كريستالها را وارد مربعها كنيم.

در چپ و در راست صفحه نيز طرح هاي دايره و ستاره قرار دارد (همان طرح هاي تشكيل دهنده نقش كريستال ها ) . با زدن هر قطعه سنگ گوي هايي به چپ و راست مي روند به نقش ها دقت كنيد.

تعداد خط و دايره هر نقش به صورت زير است:

پاسخ وقتي بدست مي آيد كه در هر مرحله تعداد خطوط و دايره هاي هر شكل صحيح باشد. اين امر با نام Ramirez مربوط خواهد شد (هفت حرف نام با هفت شكل مربوط است) پاسخ به صورت شكل زير خواهد بود:

و در پايان شما به خانه باز مي گرديد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت