مشاهده دسته‌ها

امپراطوری زمین 2

امپراطوری زمین 2

تهیه و تنظیم : گروه نرم افزاری دارینوس

فهرست مطالب

12- تاج ها، 13-  فن آوری ها ، 14- جمعیت

12- تاج ها، 13-  فن آوری ها

1- منوی اصلی

15- منابع ،  16-قلمروها ، 17-آب و هوا

1-1- بازی یکنفره : قسمت اول

18- آرایش نیروها

1-1- بازی یکنفره : قسمت دوم

19- روابط دیپلماتیک

2-1- بازی چندنفره

20- نقشه جنگی

3-1- تنظیمات بازی

21- تمدن های بازی

2- پنجره آغازین هر مرحله

1-21- تمدنهای غربی

3- صفحه اصلی بازی

2-21- تمدن های خاورمیانه

1-3- توضیحاتی درباره صفحه اصلی

3-21- تمدن های شرق دور

4- اصول بازی

4-21- تمدن های آمریکا

5- مدیریت مقدماتی واحدها و نفرات

22- قدرتهای ویژه تمدنها

6- مدیریت واحدها و نفرات – قسمت اول

6- مدیریت واحدها و نفرات – قسمت دوم

24- اهداف اصلی – قسمت اول

6- مدیریت واحدها و نفرات – قسمت سوم

24- اهداف اصلی – قسمت دوم

7- انواع واحدها

25- کلیدهای میانبر- قسمت اول

1-7- واحدهای زمینی – قسمت اول

25- کلیدهای میانبر- قسمت دوم

1-7- واحدهای زمینی – قسمت دوم

25- کلیدهای میانبر- قسمت سوم

2-7- واحدهای دریایی

25- کلیدهای میانبر- قسمت چهارم

3-7- واحدهای هوایی

25- کلیدهای میانبر- قسمت پنجم

4-7- سایر واحدهای غیرنظامی

8- بناها – قسمت اول

واژه نامه – قسمت اول

8- بناها – قسمت دوم

واژه نامه – قسمت دوم

9- دید  ، 10-دوره ها ، 11-شهرها و شهروندان

دوره ها ، 11-شهرها و شهروندان

بازی های استراتژیک از محبوب ترین و در عین حال فکری ترین بازی های رایانه ای هستند. این گروه از بازی ها، از ابتدا مورد توجه علاقمندان قرار داشتند بطوریکه هنوز هم بسیاری از بازیکنان کهنه کار نسخه های ابتدایی Age of Empire و WarCraft را بیاد دارند.

پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری همانند سایر شاخه های علوم رایانه در بازی های استراتژیک نیز تأثیر فراوانی بجا نهاده است بطوریکه نسخه های امروزی این بازی ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با نسخه های اولیه آن نیستند .

امپراطوری زمین 2 (Empire Earth II) یکی از آخرین بازی های استراتژیک ارائه شده است . در این بازی طبق اصول بازی های استراتژیک شما باید منابع مختلف را جمع آوری کنید ، بناهای مختلف بسازید ، دشمنان خود را شکست داده و در نهایت به توسعه سرزمین خود بپردازید .

بخش اصلی یا عملیات جنگی Empire Earth II به چهار بخش تقسیم شده است. در دوره باستان شما در کره هستید و باید با گسترش دهکده کوچک خود ، تمام کره را متحد و در مقابل دشمنانی همچون چین و ژاپن مقاومت نمایید .

در قرون میانه تمدن آلمان مرور می شود . دوره ای که تحولات اساسی در حکومت ها رخ داد و نقش مردم در آن ملموس تر گشت .

در عصرحاضر نیز باید به ایالات متحده برویم و تاریخ این سرزمین تازه کشف شده را از ابتدای ورود کریستف کلمب تا آینده ای خیالی بررسی نماییم . علاوه بر این سه دوره که هرکدام دارای هشت مرحله است ، دو نبرد بزرگ دیگر را نیز تجربه می کنید: اتحاد چین و حمله متفقین به سواحل نرماندی.

این بازی از اصول بازی های استراتژیک پیروی می کند ولی تغییرات و نوآوری هایی نیز در آن گنجانده شده است . اولین موردی که شاید جلب نظر کند امکان بزرگ نمایی بسیار زیاد است . بطوریکه می توان جزئیات کوچک واحدها و بناها را نیز مشاهده کرد. موارد دیگری چون امکان جاسوسی ، استفاده از قابلیت تصویر در تصویر و ساخت نقشه جنگی نیز از ویژگی های خاص این بازی می باشد.

بخش آموزشی بازی نیز شامل نکات بسیار مهمی برای بازیکنان می باشد. و بالاخره اینکه متأسفانه Empire Earth II با معیارهای متعصبانه غربی ساخته شده است و به همین دلیل در تمدن های خاورمیانه سخنی از تمدن ایران به میان آورده نمی شود . به هر حال امید است با استفاده از این راهنما و بخش های فارسی شده بازی بتوانید روش راهبری نبرد و پیشرفت یک تمدن را در قالب یک بازی استراتژیک بیاموزید .

پس از اجرای بازی و ورود به محیط آن, منوی اصلی بازی رامشاهده خواهید کرد .

گزینه های مختلف این منو عبارتند از :

– Single Player : بازی یک نفره ، در این بخش می توانید وارد بخشهای مختلف بازی یک نفره از جمله رشته عملیات یا مبارزه آزاد شوید.

– Multi Player : بازی چند نفره ، این بخش شامل بازی چند نفره تحت شبکه یا اینترنت می شود.

– View Recording : مشاهده فیلمهای ضبط شده از بخشهای مختلف بازی.

– Encyclopedia : دایره المعارفی از بخش های مختلف بازی مانند روش بازی ، واحدها و … .

– Map Editing : ساخت و ویرایش نقشه های جدید .

– Setting : تنظیمات گرافیکی و . . . بازی . – Credits : معرفی سازندگان .

– Quit : خروج از بازی .

بخش یک نفره بازی ( شکل 2 ) شامل بخش های مختلفی است. در Play Campaign که در واقع بخش اصلی بازی می باشد شما می توانید نبردهای مختلفی را در قالب چندین رشته عملیات تجربه کنید . ( شکل 3 )

در Tutorials یا بخش آموزشی بازی ، چهار مرحله یا درس مختلف گنجانده شده است . در این بخش ها شما کنترل تمدن مایاها را به عهده دارید و با توجه به آموزش های داده شده باید به اهداف مورد نظر دست یافته و باعث پیشرفت تمدن خود از عصر باستان تا زمان حاضر بشوید . در صورت آشنایی با بازی های استراتژیک این بخش برای شما بسیار آسان خواهد بود ولی به هر صورت به اتمام رساندن آن رابه همه توصیه می کنیم تا با جنبه های مختلف بازی بیشتر آشنا شوید .

پس از آن سه رشته عملیات دیگر گنجانده شده است . دوران باستان را می توانید با تمدن کره پشت سر بگذارید تا در نهایت بتوانید باعث اتحاد شبه جزیره کره شوید .

دوارن میانه به آلمانها و مواجهه آنها با سایر تمدن های اروپایی اختصاص دارد . و بالاخره عصر حاضر نیز به بررسی تمدن آمریکا می پردازد که از نبرد با کوبا آغاز و تا آینده ای تخیلی تا سال 2070 ادامه می یابد . هرکدام از این دوران شامل هشت مرحله مجزا می باشد و واحدها ، نفرات و سلاح های مخصوص به خود را دارد .

دربخش پایانی نیزTurning Pointsیا گردشگاه های تاریخ را خواهید دید.این قسمت نیزبه دو واقعه مهم تاریخی یعنی نبرد ساحل نرماندی درطول جنگ جهانی دوم و نبردهای اتحادچین میپردازد.

دربخش پایانی نیزTurning Pointsیا گردشگاه های تاریخ را خواهی

د دید.این قسمت نیزبه دو واقعه مهم تاریخی یعنی نبرد ساحل نرماندی درطول جنگ جهانی دوم و نبرد

های اتحادچین میپردازد.

بخش بعدی بازی یک نفره Play Skirmish نام دارد ( شکل 4 ) . در این بخش می توانید نبرد آزادی را با تمدنهای تحت کنترل کامپیوتر داشته باشید . کافی است پس از ورود به صفحه تنظیمات، گزینه مناسب را انتخاب کنید .

در بخش بالایی می توانید از دو تا ده گروه را برای بازی انتخاب کنید . تنظیمات دیگر این بخش به صورت زیر است :

Player Type : نوع بازیگر ، انسان و کامپیوتر در قدرتهای مختلف .

Team : تیم بازیگر . می توان با هم تیم کردن چند بازیگر ، اتحادی تشکیل داد .

Civilization : تمدن که می تواند در حالتهای Random ( تصادفی ) و یا انتخاب هر یک از تمدنهای بازی قرار گیرد .

Color : رنگ .

Epoch : دوره . دوره های بالاتر پیشرفته تر هستند . در بخش زیرین نیز تنظیمات بازی قرار دارد .در اینجا اشاره ای به مهمترین تنظیمات بازی می کنیم:

Game Type : نوع بازی . شرایط پیروزی توسط آن مشخص می شود و شامل انواع زیر است :

Crown number : بدست آوردن تعداد مشخصی تاج ( ناشی از پیشرفت ) .

Crown time : بدست آوردن تاج در زمان مشخص .

King of the Hill : تصرف سرزمین مرکزی نقشه در مدت زمان مشخص .

Capitols : تصرف پایتخت دشمنان در مدت زمان مشخص .

Allied Capitols : مانند بالا ولی با این تفاوت که متحدان می توانند برای بازپسگیری پایتخت متصرف شده شما کمک و شما را به بازی بازگردانند .

Regicide : مراقبت از پادشاه تا پیروزی نهایی .

Hotspots : تصرف نقاط حساس مشخص شده در نقشه .

Territory Control : تصرف درصد مشخصی از نقشه . در سایر بخشهای تنظیمات نیز می توانید با تغییر پارامترها بازی را آغاز کنید . برای درک بیشتر این تنظیمات میتوانید از واژه نامه پایان کتابچه بهره ببرید .

Play saved game بخش دیگری از بازی یک نفره است که در آن می توانید مراحل ذخیره شده را بازی کنید ( ذخیره بازی با زدن “S” امکانپذیر است ) .

در Play seenario نیز می توانید مراحل و نقشه های ساخته شده را بارگذاری و بازی نمایید . در بخش زیرین پنجره بازی یک نفره می توان کاربران مختلفی را اضافه ( Add ) یا حذف ( Delete) کرد . پس از ورود به بازی و انتخاب کاربر ، تمام مراحل و تنظیمات برای او اجرا می شود .

بخش بازی چندنفره Empire Earth II شباهت زیادی به بخش نبرد آزاد بازی یک نفره دارد ، با این تفاوت که شما بجای بازی با کامپیوتر به نبرد با حریفان واقعی می پردازید .

در این قسمت دو امکان وجود دارد :

بازی تحت اینترنت و بازی تحت شبکه .

برای بازی تحت اینترنت باید پس از تنظیمات مورد نیاز وارد سایت Gamespy.com شده و به نبرد با حریفان اینترنتی بپردازید .

برای بازی تحت شبکه نیز کافی است روی Lan / Direct Connect کلیک کنید تا وارد پنجره تنظیمات آن شوید.

در این پنجره دو امکان وجود دارد؛

یا باید با کلیک بر روی Join selected game وارد بازیی شوید که روی میزبان دیگری بالا آمده و شما آنرا از فهرست انتخاب کرده اید و یا با کلیک روی Create Game و اعمال تنظیمات مختلف ( شکل 5 ) به عنوان میزبان یک بازی عمل کنید . تنظیمات این بخش شباهت زیادی به تنظیمات بخش مبارزه آزاد دارد . ابتدا باید نوع بازی ( Game Type ) را انتخاب کرده ، سپس تنظیمات مورد نظر را انجام داده و در پایان با کلیک روی Create بازی را آغاز کنید .یکی از تنظیمات مهم این بخش Sole survivor است . اگر این گزینه را علامت بزنید ، بازی تنها یک برنده خواهد داشت . بنابراین در صورت داشتن متحد ، پس از شکست تمام دشمنان ، اتحاد نیز از بین رفته و شما باید مقابل هم مبارزه کنید .

* در صورت داشتن دیواره آتش ( Fire Wall ) ممکن است در شروع بازی چندنفره دچار مشکل شوید. پیشنهاد می شود یا قبل از بازی دیواره آتش را غیرفعال کنید و یا تنظیمات مربوط به شناخت بازی Empire Earth II از طرف دیواره آتش را انجام دهید .

تنظیمات بازی EE2 با کلیک روی Setting در منوی اصلی امکان پذیر خواهد بود . در پنجره این بخش سه بند برای تنظیم وجود دارد ( شکل 6 ) .

تنظیمات بازی EE2 با کلیک روی Setting در منوی اصلی ا

پذیر خواهد بود . در پنجره این بخش سه بند برای تنظیم وجود دارد ( شکل 6 ) .

– Game : در این بند تنظیمات مربوط به بازی امکان پذیر خواهد بود . اغلب تنظیمات این بخش مناسب بوده و در شرایط عادی نیازی به تغییر آنها نخواهید داشت .

– Video : این بند مربوط به تنظیمات گرافیکی است . اگر بازی روی سیستم شما کند اجرا می شود با تغییر تنظیمات این بخش می توانید تا حدی آن را بهبود ببخشید .

برای این کار کافی است ابتدا Display Mode را کم کرده و سپس جزئیات ( Details ) نمایش داده شده در بازی را روی کمترین مقدار ( Low ) قرار دهید .

علاوه بر این می توانید تنظیمات مختلفی را از فهرست پایین سمت راست پنجره انتخاب کنید و یکی از گزینه های Recommended (توصیه شده با توجه به مشخصات سیستم )، Fastest ( بالاترین سرعت ) و Highest Quality ( بالاترین کیفیت ) را انتخاب کنید.

– Audio : در این بند می توانید تنظیمات صوتی را انجام دهید . برای مثال با کم کردن حجم صدای Music و بالابردن حجم صداها ( Sound ) می توانید صداهای بازی را واضح تر بشنوید .

پس از انتخاب هر مرحله از رشته عملیات و مشاهده فیلم آغازین آن صفحه ای را مطابق شکل روبرو مشاهده می کنید.

در بندهای مختلف این پنجره توضیحاتی در ارتباط با مرحله ، تاریخچه آن و نکات مختلف دیگر آورده شده است .

با کلیک روی Close آن را ببندید یا وارد پنجره اصلی توضیحات شوید .

در اینجا نقشه مرحله آورده شده است . با کلیک روی کلید مدیریت شهروند ( سمت راست بالا ، اولین کلید از چپ ) می توان به مدیریت منابع پرداخت .

کلید بعدی برای ساخت نقشه جنگی است .

سومین کلید اهداف اولیه و ثانویه و شرایط شکست را نمایش می دهد . و بالاخره چهارمین کلید برای تنظیمات نقشه و عناصر نمایش داده شده در آن است . با زدن Tab می توان وارد محیط بازی شد و یا به این صفحه برگشت .

1- کنترل گروهها

10- مدیریت شهروندان

19- توضیحاتی درباره عناصر انتخاب شده

2- نقشه کوچک

11- عملکردهای واحد انتخاب شده

20- نقشه بزرگ و اهداف مرحله

3- فعال و غیرفعال کردن نقشه جنگی

12- نمایش عملکرد هرکدام از تاجها

21- دایره المعارف

4- فعال و غیرفعال کردن مرزها

22- پنجره گفتگو

5- فعال وغیرفعال کردن حملات هماهنگ

14- خواص عناصر انتخاب شده

23-  توقف بازی

6- آشکار کردن افراد بیکار

15-قلمروهای داخل امپراطوری

24- تنظیمات بازی

7- علامت زدن مناطق مهم در نقشه

16-  تعداد منابع جمع آوری شده

25- اطلاعات مربوط به بازیگر

8- ایجاد و مدیریت نقشه جنگی

17- دید دوم نقشه ( PIP )

26- نمایش درخت فن آوری

9- ایجاد و مدیریت فعالیتهای دیپلماتیک

18- زمان سپری شده در بازی جاری

27- فعال کردن قدرت ویژه تمدن

تسلط بر گزینه ها و امکانات صفحه اصلی بازی به شما این امکان را می دهد که بتوانید سریعتر و بهتر عمل کنید . در این بخش توضیحات کوتاهی درباره بعضی از بخش های این صفحه می دهیم . در بسیاری از موارد برای توضیحات کامل تر می توانید به بخش آموزشی بازی ( Tutorials ) مراجعه کنید .

1-1-3- تصویر در تصویر ( PIP ) :

پنجره PIP پنجره دید دوم در بازی است که می توانید در آن تصویر نقاط حساس ( مثلاً یک پاسگاه مرزی ) را مشاهده کنید . این صفحه تقریباً تمام امکانات صفحه اصلی را داراست .

2-1-3-  نقشه جنگی :

با استفاده از این قابلیت می توانید یک رشته عملیات را برای حمله طراحی کرده و با متحدان خود به اشتراک بگذارید .

3-1-3-  مدیریت شهروندان :

در این بخش می توانید مدیریت کاملی روی شهروندان و منابع خود داشته باشید و نسبت به ایجاد مزارع ، چاه های نفت و معادن اورانیوم اقدام کنید .

4-1-3-  اطلاعات بازیگر :

در این پنجره نام بازیگر ، تمدن و دوره جاری را مشاهده می کنید . وقتی به مقدار کافی تحقیقات انجام دادید ( شش مورد ) کلید ارتقاء دوره فعال شده و شما می توانید به دوره بعدی بروید . در این زمان ( انجام تحقیقات کافی ) ، تاجی در گوشه بالای سمت راست صفحه شروع به چشمک زدن می کند .

5-1-3- اهداف مرحله :

هر مرحله از بازی اهدافی دارد که شما با تحقق آنها می توانید به مرحله بعدی بروید . پنجره اهداف مرحله اطلاعاتی در این مورد را در اختیار شما قرار می دهد .

این اهداف به سه گروه اصلی تقسیم شده اند :

Primary Objectives : اهداف اولیه .

Secondary Objectives : اهداف ثانویه .

Lose Conditions : شرایط شکست .

برای پیروزی در این بازی باید یک کشور قدرتمند بسازید . برای این عمل باید به شش اصل مهم توجه نمایید :

1 – 4 – جستجو : گشتی ها رابه نقاط مختلف و کشف نشده بفرستید تا منابع تازه را کشف کنند .

2 – 4 – استخراج : منابع نیاز اولیه برای آبادی و پیشرفت هستند . پس باید هرچه سریعتر آنها را استخراج کنید .

3 – 4 – ساخت و ساز : به محض رسیدن منابع به حد مورد نیاز ساخت بناها و در پی آن ساخت واحدهای مختلف خصوصاً واحدهای نظامی را آغاز کنید . از ارتقای واحدها نیز غافل نشوید .

4 – 4 – تحقیقات : تحقیقات باعث بدست آمدن فن آوری ها ، واحدها و بناهای جدید می شود . هرچه سریعتر دوره خود را ارتقاء دهید از دیگران پیشی خواهید گرفت .

5 – 4 – دفاع : اولین قدم پس از آبادانی اولیه و رفع نیازهای پایه مردم ساخت بناها و نفرات دفاعی در مرزهاست از ارسال جاسوسان هم حتماً استفاده کنید .

6 – 4 – حمله : با زیاد شدن نیروهایتان در حمله تأخیر نکنید . یک حمله برق آسا دشمن را زمینگیر خواهد کرد .

با انتخاب یک یا چند واحد یا نفر ، پنجره عملیات در سمت چپ و پنجره اطلاعات در سمت راست فعال می شود .در صورتی که تنها یک واحدانتخاب شده باشد ، پنجره اطلاعات ، مشخصات کاملی را شامل نام ، سلامتی ، حمله . . . نشان می دهد . ولی در صورت انتخاب چند واحد در این پنجره شاهد آیکونهایی خواهید بود که تعداد واحدهای انتخاب شده از هر نوع را نشان می دهد . این آیکونها قابلیت ویژه ای دارند . اگر می خواهید تمام واحدهای آن نوع را انتخاب کنید کافی است روی آن کلیک نمایید. با راست کلیک نیز تمام واحدهای آن نوع از انتخاب خارج می شوند .

علاوه بر این آیکون ها ، مثلث های قرمز رنگی نیز که عددی کنارشان است در آن پنجره نشان داده می شوند . این عدد تعداد نفراتی از آن نوع است که سلامتی آنها زیر حد مجاز است . اگر روی این مثلث ها کلیک + Alt کنید تنها نفراتی انتخاب می شوند که سلامتی شان از حد مجاز بالاتر است .

برای انتخاب چند نوع از واحدها می توانید از ترکیب کلیک + Shift نیز استفاده کنید .

در حالت انتخاب چند نوع از واحدها ، در پنجره عملیات ، تنها مواردی را مشاهده می کنید که مربوط به نوع واحد فعال در حالت انتخاب است . واحد فعال با حاشیه آبی رنگی در پنجره اطلاعات مشخص می شود و می توانید آن را با کلیدهای براکت ( ] [ ) چپ و راست عوض کنید .

با انتخاب یک شهروند ، دو کلید فعال می شود : ساختارهای مدنی و ساختارهای نظامی . این دو کلید نشان دهنده بناهای شهری و نظامی هستند که شهروند می تواند آنها را بسازد . با کلیک روی هرکدام از این کلیدها ، بناهای مربوط به آن ظاهر می شود و شما می توانید یکی از ساختمانها را انتخاب ، گرفته و درمکان موردنظر روی نقشه رها کنید . اگر هنگام قرار دادن ، بنا سبزرنگ شود نشان می دهد که مکان مورد نظر مناسب بوده و می توان ساختمان را در آنجاساخت . رنگ زرد نشان دهنده این است که مکان مورد نظر در قلمرو شما یا متحدانتان نبوده و ساخت مدت طولانی تری طول خواهد کشید . رنگ قرمز نیز نشان می دهد که در مکان مورد نظر قرار دادن آن بنا امکانپذیر نیست .

1 – 6 – ساخت نفرات

هرکدام از نفرات در ساختمان مشخصی ساخته می شوند . پس برای ساخت یک شخص جدید ابتدا باید ساختمان مربوطه را ساخته ، سپس مقدار منابع مورد نیاز را جمع آوری کرده و در پایان با انتخاب آن بنا و کلیک روی کلید Unit Creation نسبت به ساخت نفر مورد نظر خود اقدام کنید .

2 – 6 – انتخاب نفرات

برای انتخاب نفرات کافی است روی آنها در صفحه اصلی یا در پنجره PIP کلیک کنید . با نگاه داشتن کلید سمت چپ ماوس و حرکت آن نیز می توانید مستطیلی بکشید که افراد داخل آن انتخاب شوند . دوبار کلیک نیز روی یک نفر تمام نفرات همان نوع را انتخاب می کند . اگر هنگام انتخاب کلید Shift را نگاه دارید می توانید انتخاب تازه را به انتخاب های قبلی بیافزایید . یکی از شیوه های مفید به هنگام نبردها ساخت گروه هاست . قبل از نبرد می توانید گروه های مختلفی ایجاد کنید که هر گروه شامل تعدادی از نفرات باشد . سپس به هنگام جنگ کافی است کلید مربوط به آن گروه را بزنید تا تمام نفرات آن در حالت انتخاب قرار گیرند . برای ساخت گروه کافی است نفرات مورد نظر را انتخاب کنید، سپس ترکیب کلیدهای 9 الی Ctrl + 0 را بزنید تا آن نفرات یک گروه ( مثلاً Ctrl + 1 برای گروه 1 ) شوند . حال در طول بازی کافی است شماره گروه مورد نظر را بزنید تا نفرات آن انتخاب شوند.

3 – 6 –  ارتقای نفرات

هرکدام از واحدهای نظامی می توانند به دو رده کارآزموده ( Veteran ) و نخبه ( Elite ) ارتقاء یابند. این عمل باعث افزایش توانایی های آن شخص می شود . عمل ارتقاء در Empire Earth II با افزایش دوره بصورت خودکار صورت می گیرد .

4 – 6 –  انتقال نفرات

برای حرکت دادن نفرات انتخاب شده کافی است روی مقصد راست کلیک کنید . این عمل می تواندروی صفحه اصلی ، پنجره PIP یا نقشه کوچک انجام گیرد . روش دیگر کلیک روی کلید Move و سپس کلیک روی مقصد است . می توان رفتار نفرات انتخاب شده را نیز تعریف کرد . این عمل باعث می شود واحدها در مواقع لازم بطور خودکار عملکرد مناسبی داشته باشند . برای انتخاب رفتار واحدها کافی است کلید Alt را به هنگام انتخاب پایین نگه داشته و یکی از موارد زیر را انتخاب کنید :

1-4-6- تهاجمی ( Aggressive ) : در این حالت افراد با دیدن دشمن به مبارزه با او می پردازند و این عمل را تا پایان ( پیروزی یا مرگ ) ادامه می دهند .

2-4-6- دفاعی ( Defend ) : در این حالت نیز با دیدن دشمن ، افراد به نبرد با او می پردازند ولی بر خلاف حالت تهاجمی با دور شدن دشمن یا فرار او تعقیب را انجام نمیدهند . علاوه بر این پس از پایان کار نیرو به مکان اولیه خود بازمیگردد ( بر خلاف حالت تهاجمی ) .

3-4-6-  حفظ موقعیت ( Hold position ) : افراد تنها در حالتی مبارزه می کنند که دشمن بیش از حد به آنها نزدیک شود . ولی در نهایت مکان خود را تغییر نمی دهند .

4-4-6-  حفظ مکان ( Hold Fire ) : افراد حرکت یا نبرد نمی کنند .

5-4-6- مراقب ( Caution ) : افراد با مشاهده دشمن فرار کرده واز هرگونه درگیری اجتناب می کنند. علاوه بر حرکت و رفتار واحدها میتوان دستورات دیگری نیز به آنها داد :

6-4-6- حرکت و حمله ( Attack Move ) : نفرات به مکان مورد نظر رفته ولی در طول مسیر به طور خودکار با تمام دشمنان دیده شده نبرد می کنند .

7-4-6- اکتشاف ( Explore ) : افراد به جستجو و اکتشاف ناحیه می پردازند ولی از دشمن پرهیز می کنند .

8-4-6- جستجو و تخریب ( Search and Destroy ) : نفرات به صورت انفرادی به جستجوی دشمنان پرداخته و با آنان می جنگند .

9-4-6-  حمله ( Attack ) : نفرات به جنگ پرداخته و در پایان کار سرکار اولیه خود برمیگردند .

10-4-6-حمله گروهی(Attack Group of units ):مانند حمله ولی نفرات دورهدف پخش میشوند.

6- مدیریت واحدها و نفرات – قسمت سوم

11-4-6- حمله به گروهی مشخص(Attack preferred type of units): مانند حمله ، ولی در این حالت نفرات انتخاب شده شما به نوع مشخصی که از نیروهای دشمن که انتخاب شده اند ( مثلاً تنها کمانداران ) حمله می کنند .

12-4-6- مکان صف آرائی ( Rally Point ) : می توان برای ساختمان هایی که نفرات در آنجا ساخته می شوند ، نقطه مشخصی را تعریف کرد که نفرات پس از ساخت در آنجا جمع شوند .

13-4-6- نگهبانی ( Guard unit ) : می توان نفرات را مسئول نگهبانی از افراد دیگری کرد .

14-4-6- گشت ( Patrol ) : نفرات در مسیر مشخصی به گشت پرداخته و با دشمنان دیده شده می جنگند .

15-4-6-  توقف ( Stop ) : نفرات متوقف می شوند .

16-4-6- تسخیر( Capture ):افراد پیاده را میتوان مأمور تسخیر ساختمان مشخصی از دشمن کرد .

17-4-6- جمع آوری منابع ( Gather Resourde ) : به شهروندان و کشتی های ماهیگیری می توان فرمان جمع آوری منابع را داد .

18-4-6- ساخت و تعمیر ( Build / Repair ) : شهروندان را می توان مأمور ساخت یا تعمیر بناهای آماده نمود .

19-4-6- شلیک( Attack Ground ) : سلاح داران را می توان مأمور شلیک به نقطه مشخصی کرد.

20-4-6- ساخت بناهای جدید(Build civilization / Military structure): از شهروندان می توان برای ساخت بناهای شهری و نظامی جدید استفاده کرد .

21-4-6- قابلیت های ویژه ( Auto-cast ) : بعضی واحدها قابلیت های خاصی دارند . میتوان از این قابلیتها در حمله به دشمن استفاده کرد .

22-4-6- حملات هماهنگ ( Coordinated Attack ) : وقتی یک نبرد بزرگ پیش روی دارید با استفاده ازاین فرمان می توانید برنامه حمله خود را به نیروها ابلاغ کنید . برای این کار ابتدا کلید آپاستروف ( کنار کلید 1 ) را بزنید. سپس واحدها را انتخاب و فرمان های مورد نظر خود را به آنها بدهید. دقت کنید تنها دستورات حمله و حرکت مجاز است . در پایان بار دیگر کلید آپاستروف را بزنید.

1-1-7- شهروند :

همان گونه که قبلاً اشاره شد شهروندان اصلی ترین واحد و در واقع بدنه کشور شما را تشکیل می دهند . شهروندان در مرکز شهر ساخته می شوند .

2-1-7- کاهن :

کاهن ها در معابد ساخته می شوند و توانایی آن را دارند که نیروهای دشمن را به نیروهای خودی تبدیل کنند . میزان کارایی کاهن ها به قدرت آن ها وابسته است . علاوه بر این کاهن ها تا حدی می توانند افراد اطراف خود را با دعا کردن حفاظت کنند .

3-1-7- جاسوس :

جاسوس ها قابلیت های ویژه ای دارند و می توانند به داخل مرزهای دشمن بدون آنکه دیده شوند نفوذ کنند . تنها مأموران پست های مرزی و سایر جاسوسان توانایی شناسایی آنها را دارند . کارهای مهم جاسوسان تخریب ساختمان های دشمن، بازسازی بناهایی که خود تخریب کرده اند ، مسموم کردن شهروندان دشمن که در مرکز شهر هستند ، سم زدایی از شهرهایی که خود مردم آن را مسموم کرده اند و جمع آوری اطلاعات از استحکامات و نفرات دشمن است . توجه داشته باشید هرچه امتیازات فن آوری شما بیشتر باشد توانایی های جاسوسان بالا می رود .

4-1-7- گشتی :

نیروهای گشتی برای جستجو و اکتشاف مناطق ناشناخته موجود در سرزمین بکار می روند ولی توانایی جمع آوری منابع یا مقابله با دشمن را ندارند . گشتی ها را می توان در مرکز شهر ساخت .

5-1-7- پزشک :

پزشکان می توانند نیروهای آسیب دیده را درمان کنند . آنها را می توان در دانشگاه ها ساخت .

6-1-7- مکانیک ربات :

مکانیک ربات می تواند ماشین های پیچیده مثل ربات ها را تعمیر کند. این واحد را می توان در کارخانه ساخت و ربات ایجاد کرد .

7-1-7- فرمانده :

فرمانده وظیفه سازماندهی شهروندان و نیروهای نظامی و سایر مهارت های اقتصادی و . . . را دارد. در نبردها باید فرمانده را به هر قیمتی حفظ کرد . زیرا در هر زمان شما فقط می توانید یک فرمانده داشته باشید . هر فرمانده قابلیت های خاص خود را دارد و بسته به شرایط برخی از این توانایی ها فعال و برخی غیرفعال هستند . بعضی اوقات شما ممکن است یک فرمانده در شروع مرحله داشته باشید ولی در اغلب اوقات باید با بدست آوردن یک تاج ، فرمانده مربوط به آن را ایجاد کنید . فرمانده ها در مرکز شهر ساخته می شوند .

8-1-7- واحدهای زرهی سنگین :

با استفاده از این واحدها می توان نیروها و بناهای دشمن را از راه دور مورد هدف قرار داد . آنها در برابر پیاده نظام سنگین و سواره نظام سبک کارائی بیشتری دارند ولی در برابر پیاده نظام سبک و سواره نظام سنگین و بمب افکن ها آسیب پذیرند . واحدهای زرهی سنگین در کارخانه ها و کارگاه ها قابل ساخت هستند .

9-1-7- پیاده نظام سنگین :

پیاده نظام سنگین از دوره 1 قابل دسترسی است . این نیروها در برابر واحدهای زرهی سبک ، سواره نظام سبک و ضد هوایی ها مؤثر بوده ولی در برابر پیاده نظام سبک ، واحدهای زرهی سنگین و بمب افکن ها آسیب پذیرند . این واحدها را می توان در سربازخانه ها ایجاد کرد .

1-7- واحدهای زمینی – قسمت سوم

10-1-7- سواره نظام سنگین :

سواره نظام سنگین سریع و قدرتمند است و آنها را می توان تا دوره 10 در اصطبل ها ساخت . پس از آن در انواع دیگری مثل انواع تانک ها در مجتمع کارخانجات صنعتی تولید می شوند . پیاده نظام سبک و واحدهای زرهی سنگین در برابر این نیروها آسیب پذیرند . ولی واحدهای زرهی سبک و سواره نظام سبک می توانند آنها را شکست دهند .

11-1-7- واحدهای زرهی سبک :

از این واحدها می توان در مقابل پیاده نظام سبک و سواره نظام سنگین استفاده کرد ولی در برابر سواره نظام سبک و بمب افکن ها آسیب پذیرند. این واحدها قدرت کمتری از واحدهای زرهی سنگین داشته ولی سریعترند.آنها را میتوان در کارگاه ها و کارخانجات ساخت.

12-1-7- پیاده نظام سبک :

پیاده نظام سبک سرعت و قدرت یکسانی دارد و در سربازخانه ها قابل ساخت هستند . از این واحدها می توان در مقابل واحدهای زرهی سنگین و پیاده نظام سنگین استفاده کرد ولی واحدهای زرهی سبک،سواره نظام سنگین و بمب افکن ها در برابر او موفق ترند.

13-1-7-سواره نظام سبک :

سواره نظام سبک تا دوره 10 در اصطبل و پس از آن در مجتمع کارخانجات ساخته می شود . آنها می توانند واحدهای زرهی سبک ، ضدهوایی ها و سواره نظام سنگین را شکست داده ولی در برابر پیاده نظام سنگین ، واحدهای زرهی سنگین و بمب افکن ها آسیب پذیرند .

14-1-7-دژکوب :

از دژکوب ها می توان برای حمله به بناهای دشمن و تخریب آنها استفاده کرد . دژکوب از دوره 3 قابل دسترسی است . -15 -1 -7 برج محاصره کننده : برج های محاصره کننده برای انتقال سالم سربازان در میدان نبرد مفید است . این برج ها را می توان از دوره 4 ساخت.

15-1-7- برج محاصره کننده :

برج های محاصره کننده برای انتقال سالم سربازان در میدان نبرد مفید است . این برج ها را می توان از دوره 4 ساخت .

تمام واحدهای دریایی در باراندازها ساخته می شوند .

1-2-7- ناو هواپیمابر :

-2-7- ناو هواپیمابر :

با استفاده از ناو هواپیمابر می توان تا حدی از نیروهای هوایی در دریاها استفاده کرد . این ناوها از دوره 11 به بعد قابل ساخت هستند .

2-2-7-کشتی جنگی :

از کشتی جنگی می توان در برابر واحدهای زمینی، هوایی و دریایی دیگر استفاده کرد ولی تأثیر آنها روی تخریب کننده ها بیشتر است. نقطه ضعف کشتی های جنگی نیز در مقابل زیر دریایی ها و بمب افکن های اتمی است . آنها را می توان از دوره 11 به بعد ایجاد کرد .

3-2-7- تخریب کننده :

تخریب کننده ها کشتی هایی هستند که می توان از آنها در مقابل زیردریایی ها استفاده کرد ولی کشتی های جنگی و موشک های کروز آنها را از بین می برند . تخریب کننده ها از دوره 11 قابل ساخت هستند .

4-2-7- کشتی بادبانی جنگی :

این کشتی ها سریع و مخرب هستند و بهترین حمله کننده به کشتی های بادبانی به حساب می آیند ولی کشتی های بادبانی اسپانیایی قدرت مقابله با آن ها را دارند . این کشتی از دوره 6 قابل ساخت است .

5-2-7-  کشتی بادبانی :

این کشتی ها دارای توپ در دو طرف خود هستند و در برابر کشتی های بادبانی اسپانیایی قدرت خوبی دارند . آنها را از دوره 6 به بعد می توان ساخت .

6-2-7- کشتی بادبانی اسپانیایی :

نوعی کشتی بادبانی که از دوره 6 قابل ساخت بوده و قدرت خوبی دارد . نقطه ضعف آنها در برابر کشتی های بادبانی معمولی است .

7-2-7-زیردریایی :

با زیردریایی هر واحد دریایی غیر از تخریب کننده ها را می توان از بین برد . زیردریایی را از دوره 11 می توان ساخت .

8-2-7-کشتی پارویی :

کشتی های پارویی از اولین انواع کشتی ها محسوب می شوند و از دوره 1قابل ساخت می باشند .

واحدهای هوایی را می توان در فرودگاه ها و آشیانه های هواپیماها ساخت و تعمیر کرد . از این واحدها به خوبی می توان در برابر واحدهای زمینی و دریایی استفاده کرد .

1-3-7- بمب افکن :

-3-7- بمب افکن :

بمب افکن ها سلاح های مؤثری در برابر واحدهای زمینی هستند ولی در برابر جنگنده ها و ضدهوایی ها آسیب پذیرند . آنها را می توان از دوره 11 به بعد ساخت .

2-3-7- جنگنده :

جنگنده ها سریع بوده و می توانند اهداف دور را مورد هدف قرار دهند . علاوه بر این ساقط کردن بمب افکن ها نیز با آنها ممکن است . ولی در برابر سایر جنگنده ها ضعف دارند . این هواپیما نیز از دوره 11 قابل ساخت است .

3-3-7- بمب افکن های تاکتیکی :

این بمب افکن های ویژه بسیار سریع بوده و برای نابودی واحدهای دریایی بسیار مناسب هستند . آنها را نیز از دوره 11 به بعد می توان ساخت .

4-3-7- بمب افکن های هسته ای:

-3-7- بمب افکن های هسته ای:

این بمب افکن ها یک بمب هسته ای حمل می کنند و برای اهداف زمینی مؤثرتر می باشند . نقطه ضعف این هواپیما نیز مقابل جنگنده ها است . این هواپیماها از دوره 13 قابل ساخت هستند .

این واحدها در مکانهای مختلفی ساخته شده و از آنها برای اهدافی به جز اهداف نظامی می توان استفاده کرد .

1-4-7- باربر :

باربرها در بازار ساخته شده و وظیفه آنها حمل و نقل کالاها می باشد .

2-4-7- کشتی ماهیگیری :

این کشتی ها در بارانداز ساخته شده و برای صید ماهی استفاده می شوند . -3 -4 -7 کشتی باری : از کشتی های باری برای حمل و نقل کالا استفاده می شود و در باراندازها قابل ساخت هستند .

3-4-7- کشتی باری :

-4-7- کشتی باری :

از کشتی های باری برای حمل و نقل کالا استفاده می شود و در باراندازها قابل ساخت هستند .

4-4-7- بالن :

با بالن می توان ناحیه را از بالا مشاهده کرد و با کمک آن منابع تازه را کشف یا استراتژی های نظامی را طرح ریزی کرد . بالن در آشیانه های هوایی و از دوره 11 قابل ساخت است.

5-4-7- هلیکوپتر حمل و نقل :

از این هلیکوپتر می توان برای حمل نفرات استفاده کرد. هلیکوپتر در آشیانه هوایی ساخته می شود .

6-4-7- هواپیمای مسافربری :

-4-7- هواپیمای مسافربری :

از این هواپیماها نیز می توان برای حمل نفرات بخصوصی در زمان جنگ استفاده کرد . هواپیماهای مسافربری از دوره 12 قابل ساخت است.

7-4-7- ماهواره :

ماهواره ها در فضای بالای جو پرواز و به جمع آوری اطلاعات می پردازند . ماهواره توسط پست های مرزی قابل مشاهده و با حمله جنگنده ها از بین می رود. ماهواره در آشیانه هوایی قابل ساخت است.

1-8-  ضد هوایی :

ضدهوایی برای دفاع در برابر حملات هوایی استفاده می شود و از دوره 10 قابل ساخت است .

7-8- بارانداز :

تمام واحدهای دریایی در بارانداز ساخته می شوند .

2-8- فرودگاه :

تمام ساخت و تعمیر اغلب واحدهای هوایی در فرودگاه انجام می شود . فرودگاه را از دوره 11 می توانید بسازید .

8-8- مزرعه :

مزرعه از دوره 2 قابل ایجاد بوده و در آن غذا تولید و جمع آوری می شود .

واحدهای پیاده نظام در سربازخانه ها آموزش می بینند .

دژها می توانند نفرات را در خود جای داده و حافظ آنها در برابر دشمن باشند .

پل ها بروی رودخانه برای ارتباط دو سمت آن ساخته می شوند.

10-8-  آشیانه هوایی:

بسیاری از واحدهای هوایی در آشیانه هوایی ساخته می شوند . آشیانه هوایی از دوره 13 قابل ایجاد است .

5-8- مرکز شهر :

مرکز شهر شما با کاربردهای حیاتی و بسیار

11-8- کارخانه ربات سازی :

از دوره 14 می توان آن را ساخته و توسط آن دستگاه های پیچیده و آدم مصنوعی ساخت .

دفاع ساحلی از دوره 2 قابل ساخت بوده و وظیفه حفاظت ساحل در برابر کشتی های دشمن را دارد .

شهروندان در خانه ها احساس راحتی می کنند . علاوه بر این ساخت آنها حد جمعیتی را نیز زیاد می کند .

13-8- بازار :

در بازار می توان خرید و فروش کرد و منابع را افزایش داد . بازار در دوره 2 قابل ساخت است .

19-8- معبد :

معبدها مکان ساخت کاهن و بدست آوردن امتیازات فن آوری است .

14-8- کارگاه :

در کارگاه می توان واحدهای زرهی را ساخته و افراد را برای کار با آنها آموزش داد.

20-8- دانشگاه :

دانشگاه مهمترین بنا در رشد فن آوری است . علاوه بر این جاسوس و پزشک نیز در آن ساخته می شود .

15-8- پست مرزی :

نیروهای پست مرزی دشمن را زیر نظر دارند . علاوه بر این جاسوسان را نیز شناسایی می کنند .

21-8- دیوار :

دیوارها از سرزمین در برابر دشمن حفاظت می کنند و با ساخت دروازه هایی در آن می توان اجازه رفت و آمد شهروندان و سربازان را نیز داد

16-8- حصار :

حصارها محافظت های اولیه را انجام می دهند .

22-8- انبار:

انبار محل نگهداری منابع جمع آوری شده است

17-8-جاده :

جاده سرعت حرکت و نقل و انتقال را زیاد می کند .

23-8- ایستگاه موشکی :

ایستگاه موشکی از دوره 13 قابل دسترسی بوده و برای ساخت موشک بکار می رود .

18-8- اصطبل :

در اصطبل می توان نیروهای سواره نظام را تعلیم داد .

* واحدهای دیگری نیز مانند واحدهای ویژه هر تمدن در بازی وجود دارند و در اینجا به اصلی ترین آنها اشاره شد .

* هر واحد در هر دوره نوع خاصی است . مثلاً سواره نظام از اسب سوارهای بدوی تا پیشرفته ترین تانک ها را دربرمی گیرد .شکل های کنار هر واحد تنها یکی از انواع واحدها را نشان می دهد .

راه های مختلفی برای مشاهده دنیای بازی وجود دارد. اصلی ترین راه استفاده از صفحه اصلی است . شما می توانید با حرکت دادن ماوس روی لبه های تصویر ، دید خود را به اطراف حرکت دهید . بعلاوه با حرکت افراد ، نواحی تاریک نیز رفته رفته روشن شده و دارای دید می شوند .

برای رفتن به حالت تمام صفحه ( حالتی که در آن تمام نقشه دیده می شود ) کافی است Tab را بزنید. حرکت چرخ وسط ماوس ( Wheel ) نیز باعث بزرگ نمایی و کوچک نمایی تصویر می شود . بجای چرخ وسط ماوس می توانید از کلیدهای PageUp و PageDown نیز استفاده کنید .

پنجره تصویر در تصویر یا PIP نیز کمک مؤثری در دید شما خواهد بود . در این پنجره نیز می توانید تقریباً تمام عملیات مربوط به صفحه اصلی را انجام دهید .

علامت گذاری مناطق یا واحدهای حساس هم بسیار مفید است . در سمت راست پایین پنجره PIP کلید Swap View قرار دارد که می تواند جای PIP را با صفحه اصلی عوض نماید .

10- دوره ها

با گذشت زمان در EE2 همانند دنیای واقعی ، دوره ها عوض شده و تمدن ها پیشرفته تر می شوند . با رفتن به دوره های بالاتر ساختمانها و نفرات تازه ای قابل دسترسی خواهند بود . برای رفتن به دوره های بالاتر باید از درخت فن آوری استفاده کنید . تحقیق درباره شش فن آوری تازه و رسیدن به یکی از نقاط فن آوری روی این درخت باعث می شود امکان ارتقاء به وجود آید .

دقت داشته باشید بجای ارتقاء به دوره بالاتر می توانید در دوره جاری باقی مانده و با تحقیقات بیشتر واحدها و ساختمانهای خود را پیشرفته تر کنید .

11- شهرها و شهروندان

مرکز شهر اولین بنای امپراطوری خواهد بود . در مرکز شهر ، شهروندان تازه ایجاد شده و هر مرکز شهری قلمروی مخصوص به خود را دارد . هر مرکز شهری دارای حدی برای پیشرفت و گسترش است که حد شهر نامیده می شود .

برای ایجاد یک مرکز شهر ابتدا باید منابع کافی را برای اینکار جمع آوری کنید . سپس با استفاده از شهروندان ، مرکز شهر را بسازید . به محض ساخته شدن مرکز شهر می توانید قلمروی آن و حد شهر را مشاهده کنید .توجه داشته باشید هر قلمرو تنها می تواند یک مرکز شهر داشته باشد . با رفتن به دوره های بالاتر نیز، حد شهر زیاد می شود .

شهروندان ، بدنه اصلی کشور را تشکیل می دهند . آنها می توانند ساختمانهای جدید ساخته ، آنها را تعمیر کنند و منابع را جمع آوری نمایند . برای ایجاد شهروندان تازه ابتدا باید یک مرکز شهر داشته باشید . سپس در صورت داشتن منابع کافی ، با کلیک روی مرکز شهر و انتخاب ساخت واحد ( Unit Construction ) می توانید نسبت به ساخت شهروندان تازه اقدام کنید .

تاج ها در بازی Empire Earth II علامتهایی هستند که مهارت هایتان را می توانید با آنها اندازه بگیرید . سه تاج اصلی در بازی وجود دارد : نظامی اقتصادی و پادشاهی اگر در هرکدام از این موارد بهترین شوید ، تاج آن به شما تعلق خواهد گرفت برای رسیدن به این هدف باید تحقیقات مختلفی را در شاخه فن آوری های آن تاج انجام دهید .

1-12- تاج نظامی :

برای بدست آوردن این تاج و داشتن درجه ای بالاتر باید تا حد امکان دشمنان را کشته و ساختمانهایشان را خراب کنید . علاوه بر این با تحقیقات درباره فن آوری های نظامی مثل بناهای نظامی ، واحدهای نظامی و عجایب نیز می توانید در این زمینه بالا بروید .

2-12-  تاج اقتصادی :

دستیابی به تاج اقتصادی با تحقیقات در زمینه فن آوری های اقتصادی امکان پذیر است . علاوه بر این باید بناهای اقتصادی و عجایب ساخته ، بازار برپا کنید و منابع بیشتری را جمع آوری نمایید .

3-12-  تاج پادشاهی :

این تاج با تحقیق درباره فن آوری های پادشاهی ، ساخت و ایجاد قلمروها، جاده ها ، پل ها ، عجایب ، راهبان ، جاسوس ها و پزشکان به شما داده می شود . همچنین افزایش جمعیت نیز در بالابردن امتیاز شما در این شاخه نقش دارد . با بدست آوردن هر تاج مزایای خاصی مثل زمان بیشتر یا عملکرد سریع تر به شما داده می شود .

13-  فن آوری ها

همانگونه که متوجه شدید پیشرفت تمدنها به بالارفتن سطح فن آوری آنها وابسته است . فن آوری ها تحقیق شده در درخت فن آوری به نمایش در می آیند .برای بدست آوردن فن آوری های جدید باید امتیازات فن آوری را جمع کنید . جمع آوری امتیازات فن آوری راههای گوناگونی دارد ، راهبان در معبد و شهروندان در دانشگاه ها می توانند این امتیازات را بدست آورند . علاوه بر این تسخیر معابد و دانشگاه ها و ارتباط تجاری با بازارهای خارجی نیز این امتیازات را جمع می کند . با جمع کردن این امتیازات به مقدار لازم به فن آوری تازه ای دست می یابید .

هر سرزمین یک حد جمعیتی برای واحدها دارد که به آن ظرفیت جمعیت یا Population Capacity گفته می شود . اکثر واحدها یک عدد به جمعیت اضافه می کنند ولی بعضی واحدهای بزرگتر تعداد را بیش از یکی افزایش می دهند .افزایش حد جمعیتی با تسخیر قلمروها و ساخت ساختمانها و خانه های جدید امکان پذیر است .

ساخت هر ساختمان و ایجاد هر واحد تازه به جمع آوری مقدار مشخصی از منابع نیاز دارد . چهار منبع اصلی بازی غذا ، چوب ، سنگ و طلا است . علاوه بر این منابع ویژه ای هم برای دوره های مختلف وجود دارد : قلع برای دوره های یک الی شش ، آهن برای دوره های چهار الی نه ، شوره ( نیترات پتاسیم ) برای دوره های هفت الی دوازده ، نفت برای دوره های ده الی پانزده و اورانیوم برای دوره های سیزده الی پانزده . برای جمع آوری منابع ابتدا باید آن را بیابید و سپس با استفاده از شهروندان نسبت به جمع آوری آنها اقدام کنید . جمع آوری منابع توسط شهروندان تا وقتی آنها را متوقف نکنید یا منبع تمام نشود ادامه می یابد . برای جمع آوری نفت و اورانیوم ابتدا باید چاه نفت و کارگاه استخراج اورانیوم ساخته و سپس آنها را جمع کنید .

16- قلمروها

جهان بازی به قلمروهای مختلفی تقسیم شده است . هر بازیگر دارای رنگی است که با رنگ مرزهای قلمروی او متناظر است . مرزهای پیوسته نشان دهنده وجود مرکز شهر و مرزهای خط چین نشان دهنده عدم وجود آن است . مرزهای خاکستری نیز نشان از قلمروهای بدون مدعی می دهد . با تسخیر هر قلمرو تمام منابع و مزایای آن به دست شما می افتد . وقتی قلمرویی را تسخیر می کنید ابتدا باید نسبت به ساخت یک مرکز شهر ( در صورت عدم وجود ) در آن اقدام کنید و سپس دژهایی را برای حفاظت از آن بسازید . هر قلمرو می تواند یک مرکز شهر ، یک معبد ، یک بازار ، یک دانشگاه و تا شش خانه داشته باشد . دقت کنید ساخت خانه مزایای بسیاری در جمع آوری منابع و ایجاد افراد تازه دارد . تسخیر هر قلمرو با گرفتن مرکز شهر آن امکان پذیر است .

17- آب و هوا

شرایط آب و هوایی مختلفی به همراه جلوه هایی مانند برف و باد در بازی گنجانده شده است. دقت کنید این جلوه ها اثر مستقیمی در بازی دارند ، مثلاً کار کردن در هوای طوفانی کندتر است و شلیک در جهت باد سرعت حرکت تیرها را افزایش می دهد . با استفاده از پست های مرزی می توانید از شرایط آب و هوایی که وارد قلمروی شما می شود اطلاع یابید و فعالیت های خود را با آن تنظیم نمایید .

رایش های نظامی را مورد بررسی قرار می دهیم . برای آگاهی از شیوه بکارگیری این آرایشها می توانید به بخش آموزشی بازی مراجعه نمایید .

1-18- آرایش نیروهای زمینی

1-1-18- مثلثی ( Wedge ) : در این شیوه بهتر است نیروهای سنگین تر در جلو و نیروهای متوسط و ضعیف تر در پشت سر قرار بگیرند .

-1-18- مثلثی ( Wedge ) : در این شیوه بهتر است نیروهای سنگین تر در جلو و نیروهای متوسط و ضعیف تر در پشت سر قرار بگیرند .

2-1-18-  به هم فشرده ( Phalanx ) : این آرایش شیوه دفاعی تری دارد و بهتر است در وسط نیروهای ضعیف تر قرار گیرند .

3-1-18- مارپیچی ( Staggered Line ) : در این شیوه نیروها کاملاً پخش می شوند بطوریکه نیروهای از یک نوع تاحد امکان دور از هم قرار می گیرند . این روش برای دفاع در مقابل حملات هوایی و سلاح های دوربرد مفید است .

4-1-18-  خطوط موازی ( Double Line ) : نیروها در دو خط کنار یکدیگر حرکت می کنند .

2-18-آرایش نیروهای دریایی

1-2-18-خطی ( Line ): این شیوه برای کشتی های جنگی که توپ هایی در کنار دارند مفید است .

-2-18-خطی ( Line ): این شیوه برای کشتی های جنگی که توپ هایی در کنار دارند مفید است .

2-2-18- هلالی ( Crescent ) : با این روش می توان دشمن را محاصره کرد .

3-2-18- به هم فشرده ( Phalanx ) : همانند آرایش های زمینی این شیوه یکی از دفاع های مستحکم دریایی است .

روابط دیپلماتیک با دیگر کشورها یکی از راه های برقراری ارتباط و اجتناب از جنگ است . برقراری روابط دیپلماتیک با همسایگان ( یا سایر بازیگران ) در پنجره دیپلماسی یا Diplomasy screen امکان پذیر است . ( شکل 8 )

برای ورود به این صفحه باید روی کلید مربوطه ( کلیدی به شکل پرنده در پایین صفحه ) کلیک یا از ترکیب Alt+Shift+D استفاده نمایید .

در این پنجره سه امکان مختلف برای یک کشور در اختیار شما قرار می گیرد :

متحد ( Allied ) ، خنثی ( Neutral ) و دشمن ( Hostile ) .

حال به بررسی دقیق تر این سه وضعیت می پردازیم .

1-19- متحد : دو کشور با هم متحد می شوند وقتی یکی از آنها پیشنهاد اتحاد بدهد و دیگری قبول نماید . متحدان می توانند به هم در هنگام جنگ کمک کنند . علاوه بر این تجارت هم بین دو متحد امکانپذیر است . اتحاد قابل لغو شدن است . در ضمن می توان برای این امر زمان تعیین کرد و پس از آن اتحاد بطور خودکار لغو می شود . تنظیمات بسیار دیگری نیز در این مورد وجود دارد . مثلاً می توانید به عنوان باج ( Tribute ) یا هدیه منابع ، واحدها یا بخشی از سرزمین خود را به متحدتان بدهید . علامت اتحاد به شکل پرنده است و برای پیشنهاد اتحاد پس از انتخاب همسایه مورد نظر روی علامت طومار کلیک کنید. پنجره ای باز می شود ( شکل 9 ) که در آن می توان تنظیمات را انجام داد .

مهمترین این تنظیمات به صورت زیر است :

1-1-19- Duration : مدت زمان اتحاد که می تواند محدود به زمان معینی ( timed ) یا تا جنگ ( Until war ) باشد .

-1-19- Duration : مدت زمان اتحاد که می تواند محدود به زمان معینی ( timed ) یا تا جنگ ( Until war ) باشد .

2-1-19- Resource Tariff : تعرفه منابع یا میزان گمرکی کالاهای مبادله شده .

3-1-19- Los sharing : تعیین میزان دید متحدان بر بخشهای مختلف یکدیگر .

4-1-19- Border Permissions : اجازه عبور از مرزها .

5-1-19-Tribute : میزان باج برای اتحاد . پس از تنظیمات با کلیک روی Send پیشنهاد خود را ارسال و منتظر دریافت نتیجه باشید .

2-19- خنثی :

در این حالت دو کشور نه در حالت اتحاد و نه در حالت جنگ با یکدیگر قرار دارند . علامت این وضعیت ترازو است .

3-19- دشمن :

با کلیک روی شمشیر به کشور مورد نظر اعلان جنگ می دهید و پس از آن باید آماده نبرد باشید .

در صفحه نقشه جنگی ( شکل 10 ) شما می توانید یک طرح یا نقشه از نبرد آینده خود تهیه و آن را ذخیره یا برای متحدانتان بفرستید . این عمل برای هماهنگی بین دول متحد بسیار مفید است . برای ورود به این صفحه ازکلید با علامت فلش های قرمز درپایین صفحه یاترکیب Alt + Shift + P استفاده کنید . در این صفحه امکانات زیر را دارید :

1-20- فلش مارپیچ :

مسیر حرکت نیروها .

2-20- دایره :

ناحیه ای که در آن نبرد رخ میدهد .

3-20- ضربدر :

4-20- حرف T :

متنی برای اطلاع . پس از پایان کار نیز می توانید نقشه را برای یکی یا تمام متحدان ارسال و یا آن را ذخیره یا پاک کنید .

دانش در غرب حرف اول را میزند ! دانشگاه ها قویتر از سایر تمدنها هستند و سخت تر تسخیر می شوند . علاوه بر این سلامتی واحدها نیز بالاتر است . با اشغال شهرها ، معابد یا دانشگاه های سایر تمدن ها توسط تمدن های غربی ، دانش بیشتری از آنها استخراج می شود . ویژگی های خاص تمدن های غربی به صورت زیر می باشد :

1-1-21- آلمان : ساخت مواد ترکیبی .

-1-21- آلمان : ساخت مواد ترکیبی .

با این عمل ساخت واحدها منابع کمتری می خواهد . واحدهای اختصاصی آلمانها عبارتند از : بربرها ، شوالیه های توتانیک و تانگ جاگ پنتر .

2-1-21- بریتانیا : شرکت های تجاری .

علاوه بر این بریتانیا در دریا حرف اول را می زند و کمتر تمدنی یارای مقاومت در برابر کشتی های جنگی انگلیسی را دارد . واحدهای اختصاصی بریتانیایی ها عبارتند از : کاهن سلطنتی ، اسب های کوچک و جاسوس ام شانزده .

3-1-21-  روم : نیروهای رومی بهتر استقرار یافته و هدایت می شوند .

روم قدرت بسیاری در نبردهای زمینی دارد . واحدهای اختصاصی رومی ها عبارتند از : لژیون ها ، مزدوران و آردیتی ها .

4-1-21- آمریکا : تجارت نقطه قوت تمدن نوپای ایالات متحده است .

در جنگ ها نیز آمریکایی ها توان زیادی در نبردهای هوایی دارند . واحدهای اختصاصی آمریکایی ها عبارتند از : مرزنشینان ، شبه نظامیان داوطلب و ام هجده .

5-1-21- یونان : علم در یونان قوی تر از سایر تمدنهاست .

دانشگاه ها ارزان بوده و مردم سالمترند. واحدهای اختصاصی یونانیان عبارتند از : پیاده نظام یونانی ، نیزه دار بیزانسی و پارتیزانها !

خاورمیانه بین شرق و غرب است و بنابراین تجارت در آنجا رونق بسیاری دارد . بازرگانان این ناحیه موفق ترند و سود بیشتری بدست می آورند . علاوه بر این با ساخت عجایب در خاورمیانه ، صنعت رشد بسیار سریعتری پیدا میکند .

تمدن های خاورمیانه عبارتند از :

1-2-21- مصر :

قدرت مصر در ساخت آثار تاریخی است و در آنجا ساخت عجایب ارزانتر تمام می شود . واحد های اختصاصی مصریان عبارتند از : فیل های سلطنتی ، بادیه نشینان و وسیله نقلیه مخصوص پیاده نظام .

2-2-21- ترک :

عثمانی ها درساخت دژ و بارو متخصص هستند . دیوارها ، دروازه ها و برج به ارزانی و سادگی درآنجا ساخته می شوند . واحدهای اختصاصی ترک ها عبارتند از : سپاهی ، جان نثاران و تفنگداران سنگر .

3-2-21- بابل :

بابلیان اولین قانون گذاران جهان بودند و بنابراین قوانین در آنجا به خوبی رعایت می شود . علاوه بر این جاسوسان نیز ارزان تر هستند .

واحدهای اختصاصی بابلیان عبارتند از : کمان داران آشوری ، برده ها و جنگجوی صحرا .

مرکز شهرها نقطه قوت تمدنهای شرق دور به حساب می آیند . قدرت آنها بیشتر است و جمعیت بیشتری در خود جای داده اند . علاوه بر این در هر دوره این تمدنها بصورت تصادفی به یک فناوری دست می یابند . تمدنهای شرق دور و ویژگی های آنها به شرح زیر است :

1-3-21- کره :

استقلال فرهنگی نکته بارز تمدن کره است . این امر در مجموع واحدها را قدرتمندتر می سازد . واحدهای اختصاصی این تمدن عبارتند از : هارانگ ها ، هاوچاها و خمپاره داران .

2-3-21- ژاپن :

در ژاپن قلعه ها ، اصطبل ها و کارخانجات صنعتی ارزان تر و قدرتمندترند . علاوه بر این ژاپن هواپیماهای جنگنده خوبی دارد . واحدهای اختصاصی ژاپنی ها عبارتند از : سامورایی ها ، نینجاها و جنگنده های زیرو ( یا کامیکازه ها ) .

3-3-21- چین :

دولت در چین حرف اول را میزند . پس مرکز شهرها ارزان تر است . واحدهای اختصاصی چینی ها عبارتند از : کمان داران اژدها ، ترانه اژدها و تانک سنگین مدل نود و شش .

در تمدن های آمریکای مرکزی و جنوبی کاهن ها و معابد بسیار مهم هستند بنابراین ارزان تر و قویتر نیز می باشند . تأثیر کاهن ها بر دشمنان نیز بیشتر است . تمدنهای این بخش از دنیا عبارتند از :

1-4-21- اینکا

اینکاها بر طلا بسیار تکیه دارند . پس می توانند آن را سریع تر جمع آوری نمایند. واحدهای اختصاصی اینکاها عبارتند از : فلاخن داران پرویی ، شوالیه های عقاب و تفنگ تندر.

2-4-21- آزتک

آزتک ها مسیریابان خوبی هستند و سرعت حرکت افراد در آنها زیاد است. واحدهای اختصاصی آزتک ها عبارتند از : آتلاتل اندازان ، شوالیه های جاگر و شفادهنده های جنگلی.

1-4-21- مایا

اسطوره قلب تمدن مایا است . جاسوسان و کاهن ها در آنجا سریع و ارزان ساخته شده و قدرت زیادی دارند . واحدهای اختصاصی مایاها عبارتند از : شوالیه های کوئتزال ، زنبوراندازان و اشعه زنان

علاوه بر مشخصات و قابلیتهای عمومی تمدنها ، هرناحیه دارای قدرت های اختصاصی در دوره های مختلف نیز می باشد . برای استفاده از این قدرتها کافی است روی کلید Regional power در صفحه اصلی کلیک کنید . هر قدرت در مدت زمان محدودی فعال است و پس از آن قابل استفاده نیست .

1-22- قدرتهای تمدن های غربی

1-1-22- سنت قبیله ای ( دوره های 1 تا 5 ) : تمام منابع جمع آوری شده افزایش می یابند .

سنت قبیله ای ( دوره های 1 تا 5 ) : تمام منابع جمع آوری شده افزایش می یابند .

2-1-22 آزادی علم ( دوره های 6 تا 10 ) : زمان تحقیق کاهش می یابد .

3-1-22- توسعه سریع ( دوره های 11 تا 15 ) : تمام واحدهای داخل قلعه ها می توانند به سرعت به هدف منتقل شوند .

2-22- قدرتهای تمدن های خاورمیانه

1-2-22- منتهی تلاش ( دوره های 1 تا 5 ) : سرعت ساخت و ساز شهروندان افزایش می یابد .

-2-22- منتهی تلاش ( دوره های 1 تا 5 ) : سرعت ساخت و ساز شهروندان افزایش می یابد .

2-2-22- شهر گمشده ( دوره های 6 تا 10 ) : تمام واحدها و ساختمان های داخل مرکز شهر انتخاب شده و برای مدتی از چشم دشمن ناپدید می شوند .

-2-22- شهر گمشده ( دوره های 6 تا 10 ) : تمام واحدها و ساختمان های داخل مرکز شهر انتخاب شده و برای مدتی از چشم دشمن ناپدید می شوند .

3-2-22- بازار سیاه ( دوره های 11 تا 15 ) : سود تجارت افزایش می یابد .

3-22-  قدرتهای تمدن های شرق دور

1-3-22- ارک ( دوره های 1 تا 5 ) : تمام دیوارها و دروازه ها آسیب ناپذیر می شوند .

2-3-22- رشد بازارها ( دوره های 6 تا 10 ) : هنگام تحقیق درباره بازار یا اسکله منابع بیشتری جمع آوری می شود .

-3-22- رشد بازارها ( دوره های 6 تا 10 ) : هنگام تحقیق درباره بازار یا اسکله منابع بیشتری جمع آوری می شود .

3-3-22- وقت اضافه ( دوره های 11 تا 15 ) : ساخت قلعه ها ، اصطبل ، فرودگاه و اسکله ها سریع تر می شود .

4-22- قدرتهای تمدن های آمریکا

1-4-22- انتقال جرم ( دوره های 1 تا 5 ) : تمام دشمنان وارد شده به محدوده مرکز شهر متعلق به تمدن شما می شوند .

-4-22- انتقال جرم ( دوره های 1 تا 5 ) : تمام دشمنان وارد شده به محدوده مرکز شهر متعلق به تمدن شما می شوند .

2-4-22- محبوب خدایان ( دوره های 6 تا 10 ) : تمام واحدها و سرزمینها در صورت وجود معبد قدرت بیشتری می یابند .

3-4-22- فن آوری کلونی ( دوره های 11 تا 15 ) : با تبدیل شدن ( مال خود شدن ) هر واحد از دشمن یک واحد دیگر نیز به شما اضافه می شود .

ساخت عجایب مزایای زیادی برای هر تمدن دارد . سه نوع از عجایب در بازی وجود دارد : اقتصادی، امپراطوری و نظامی .

1-23- عجایب تمدن های غرب

1-1-23- پارنتون : قابل ساخت در دوره های 1- 15 . با ساخت این معبد نیازهای لازم برای ساخت قلعه ها و کارگاه ها کاهش می یابد .

پارنتون : قابل ساخت در دوره های 1- 15 . با ساخت این معبد نیازهای لازم برای ساخت قلعه ها و کارگاه ها کاهش می یابد .

2-1-23- دروازه براندنبرگ : با ساخت این دروازه در ازای کشتن هر پنج دشمن یک امتیاز در درخت فن آوری به شما تعلق می گیرد . این بنا در دوره های 6- 15 قابل دسترسی است .

3-1-23- پنتاگون : با ساخت پنتاگون تمام بناها توانایی شلیک به سمت دشمن را دارند . این بنا در دوره های 11- 15 قابل ساخت است .

2-23- عجایب تمدن های خاورمیانه

1-2-23- ابولهول : ابولهول در دوره های 1- 15 قابل ساخت است و با ایجاد آن تمام بناها در برابر تسخیر شدن مقاوم خواهند بود .

-2-23- ابولهول : ابولهول در دوره های 1- 15 قابل ساخت است و با ایجاد آن تمام بناها در برابر تسخیر شدن مقاوم خواهند بود .

2-2-23- مسجد سلیمان : پس از ساخت این بنا با کشتن هر واحد از دشمن مقدار طلای شما افزایش می یابد . این بنا در دوره های 6- 15 قابل ایجاد است .

-2-23- مسجد سلیمان : پس از ساخت این بنا با کشتن هر واحد از دشمن مقدار طلای شما افزایش می یابد . این بنا در دوره های 6- 15 قابل ایجاد است .

3-2-23- کارخانه نمک زدایی : با ساخت کارخانه نمک غذاها سریع تر جمع آوری شده و ظرفیت جمعیت زیاد می شود .

3-23- عجایب تمدن های شرق دور

1-3-23- برج ماه و ستاره : این بنا را در تمام دوره ها می توان ساخت و با ایجاد آن قدرت دید شما زیاد می شود .

-3-23- برج ماه و ستاره : این بنا را در تمام دوره ها می توان ساخت و با ایجاد آن قدرت دید شما زیاد می شود .

2-3-23- قصر ممنوعه : این قصر را در دوره های 6- 15 می توان ساخت . پس از ایجاد آن با وجود تسخیر بناهای شما توسط دشمن ، منابعتان کم نمی شود .

3-3-23- کارخانه ربات سازی : در این کارخانه بصورت تصادفی و در هر دقیقه واحدهایی ایجاد می شوند . کارخانه ربات سازی در دوره های 6- 15 قابل ساخت است .

4-23- عجایب تمدن های آمریکایی

1-4-23- معبد یوزپلنگ بزرگ : با ساخت این بنا توان نیروهای دشمن برای حمله بسیار کاهش می یابد . معبد یوزپلنگ بزرگ در تمام دوره ها قابل ایجاد است .

-4-23- معبد یوزپلنگ بزرگ : با ساخت این بنا توان نیروهای دشمن برای حمله بسیار کاهش می یابد . معبد یوزپلنگ بزرگ در تمام دوره ها قابل ایجاد است .

2-4-23- هرم بزرگ تنرچتیتلن : این هرم را در دوره های 6- 15 می توانید بسازید و با ساخت آن نیروهای بیشتری از دشمن را می توان تبدیل به نیروهای خودی کرد .

3-4-23-  نیروگاه خورشیدی : با ساخت نیروگاه خورشیدی نرخ ساخت و تعمیر کاهش می یابد . این بنا را می توان در دوره های 11- 15 ساخت .

در اینجا فهرستی از اهداف اولیه هرکدام از مراحل رشته عملیات جنگی آورده ایم .

* مرحله 1 : قلمرویی برای استقرار بیابید .

* مرحله 2 : به اکتشاف اطراف بپردازید .

* مرحله 3 : مردم خود را حفظ کنید . شهروندان اینچون را حمایت کنید .

* مرحله 4 : زن فان را از بین ببرید . لین تن را از بین ببرید . لی لانگ را نابود کنید .

* مرحله 5 : پائک چه را تسخیر کنید . کوگوریو را تسخیر کنید .

* مرحله 6 : به چین جاسوس بفرستید .

* مرحله 7 : قلمروی پائک چه را تسخیر کنید . قلمروی کوگوریو را تسخیر کنید .

* مرحله 8 : پایتخت دشمن یعنی شن یانگ را تسخیر یا نابود کنید و یا کنترل ده قلمرو را در دست بگیرید .

* مرحله 1 : به شلویگ در هولستین بروید .

* مرحله 2 : شش شهر را آزاد کنید . نیروهای ناپلئون را شکست دهید .

* مرحله 3 : محاصره کنندگان اتریشی را تحت فشار قرار دهید . محاصره کنندگان روس را تحت فشار قرار دهید محاصره کنندگان سوئدی را تحت فشار قرار دهید .محاصره کنندگان فرانسوی را تحت فشار قرار دهید .

* مرحله 4 : پامرینیا را تسخیر کنید . یک تاج بدست آورید .

* مرحله 5 : از آلبرخت برای انتخاب متحد استفاده کنید .با پروس متحد شوید .

* مرحله 6 : از قلعه مارینگبورگ حفاظت کنید .

* مرحله 7 : با امپراطوری روم تجارت کنید .

* مرحله 8 : معبد هت هن را در تورن نابود کنید .

3-24-  آمریکا

* مرحله 1 : تئودور روزولت را حفظ کنید . سربازان خود را انسجام دهید .

* مرحله 2 : به اولین خطوط دفاعی نفوذ کنید .

* مرحله 3 : تبس را تسخیر کنید .

* مرحله 4 : قلمروی شارلروی را تسخیر کنید .

* مرحله 5 : متحدان آلمان غربی خود را حمایت کنید . اطلاعاتی از مواضع روسها جمع آوری کنید .

* مرحله 6 : قلمروی شوروی را پاک سازی کنید .

* مرحله 7 : از کاخ سفید محافظت کنید . مکان بلک ورث را بیابید .

* مرحله 8 : مکان بلک ورث را بیابید . تسلیحات هسته ای را از بین ببرید .

4-24- گردشگاه تاریخ

* مرحله 1 : حداقل چهار قلمرو از فهرست زیر را تسخیر کنید : کالاس ، کان ، روئن ، سنت لو ، سنت مور انگلیس .

* مرحله 2 : تمام قلمروهای داخل فرانسه را حفظ کنید .

* مرحله 3 : قلمروی چنگ دو را تسخیر کنید . قلمروی جیان یه را تسخیر کنید .

* مرحله 4 : همراه شوها کنترل ژوچانگ ، جیان یه و چنگ دو را بدست بگیرید .

کلیدهای میان بر بازی بسیار زیاد هستند که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم .

1-25- منوی اصلی

بارگذاری مراحل ذخیره شده

بازگشت به بازی

Alt+Shift+D

پنجره دیپلماسی

– دایره المعارف

جهت نمای راست

جهت نمای چپ

3-25- نقشه تمام صفحه ( Alt + Shift + M )

نمایش دادن / مخفی کردن بناها

نمایش دادن / مخفی کردن منابع

نمایش قلمروها

خروج از نقشه تمام صفحه

4-25- مدیریت شهروندان ( Tab )

انتخاب یک چوب جمع کن

انتخاب 5 چوب جمع کن

انتخاب غذا جمع کن

انتخاب سنگ جمع کن

انتخاب طلا جمع کن

افزایش سرعت بازی

کاهش سرعت بازی

بازگشت به سرعت پیش فرض

Alt+ Shift+P

Alt+Shift+C

نوار پیشرفت تاج ها

F6 الی Ctrl+F1

انتخاب نقاطی برای قابلیت تصویر در تصویر

نمایش نقاط انتخاب شده برای تصویر در تصویر شدن

تغییر دید اصلی با PIP

انتخاب بیکار

اضافه شدن به بیکار انتخاب شده

انتخاب تمام بیکاران صفحه

انتخاب تمام بیکاران جهان

9 الی 0 + Ctrl

ساخت گروه های 1 الی 9

انتخاب گروه های 1 الی 9

9 الی 0 + Alt

انتخاب ساختمان های مربوط به گروه های 1 الی 9

درخت فن آوری

F12 الی Alt + F1

تحقیق در مورد فن آوریهای مختلف

کلیدهای جهت نما

حرکت در صفحه

6-25- مرکز شهر ( Alt + H )

ساخت 5 گشتی

لغو ساخت گشتی

ساخت شهروند / مهندس

-سربازخانه ( Alt + B )

ساخت پیاده نظام سبک

ساخت پیاده نظام سنگین 1

ساخت پیاده نظام سنگین 2

* ترکیبات Shift و Ctrl در تمام موارد مربوط به ساخت نفرات کاربرد دارد .

25-8-اصطبل ( Alt + S )

سواره نظام سبک

سواره نظام سنگین

25-9-کارگاه ( Alt + M )

نیروهای زرهی سبک 1

نیروهای زرهی سبک 2

نیروهای زرهی سنگین

25-10-معبد ( Alt + T )

25-11-دانشگاه ( Alt + U )

25-12-بازار ( Alt + E )

خرید 100 واحد غذا

خرید 100 واحد چوب

خرید 100 واحد سنگ

25-13-انتخاب نفرات

رفتار تهاجمی

رفتار دفاعی

ماندن در موقعیت

ماندن در موقعیت و شلیک

رفتار مراقبت

تغییر آرایش

برای استفاده از کدهای تقلب بازی Empire Earth II در طول بازی کلید Enter را فشرده تا پنجره گفتگو ظاهر شود . سپس عبارت ” icheat ” را وارد کنید تا امکان فعال کردن کدهای تقلب به وجود آید . حال هرکدام از کدهای زیر را وارد نمایید :

اضافه شدن 10000 واحد به هرکدام از منابع

اضافه شدن 50 امتیاز فن آوری

رفتن به دوره بعد

تبدیل واحدهای انتخاب شده

برای اطلاع از سایر کدهای تقلب و همچنین برنامه های باز کننده مراحل و Trainer می توانید به سایت دارینوس www.darinoos.ir مراجعه کنید .

واژه نامه – قسمت اول

در طول بازی تمام متن ها به زبان انگلیسی است . اگر با اصول بازی های استراتژیک آشنا یا دفترچه راهنما را مطالعه نموده باشید پس از مدتی براحتی می توانید نکات مختلف بازی را فرا بگیرید . استفاده از راهنما یا Tutorial بازی نیز کمک مؤثری در این راه خواهد بود . برای درک بهتر بازی معنی بعضی از کلمات مهم که در طول بازی با آنها برخورد می کنید در این بخش آورده شده است .

کشتی بادبانی اسپانیایی

کشتی پاروئی

رشته عملیات

Desalinization

تخریب کننده

دایره المعارف

Anti-aircraft

آشیانه هوایی

واژه نامه – قسمت دوم

پست مرزی

به هم فشرده

تصویر در تصویر

بازی یکنفره

Single player

مبارزه آزاد

انتقال – حرکت

بازی چندنفره

Multiplayer

Turning points

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت