نيمه عمر 2
تهیه و تنظیم : گروه نرم افزاری دارینوس
فهرست مطالب
شخصيت ها – قسمت اول
شخصيت ها – قسمت دوم
مرحله چهارم
نيروهاي دشمن – قسمت اول
نيروهاي دشمن – قسمت
نيروهاي دشمن – قسمت سوم
نيروهاي دشمن – قسمت چهارم
نيروهاي دشمن – قسمت پنجم
نيروهاي دشمن – قسمت ششم
اسلحه ها – قسمت اول
اسلحه ها – قسمت
اسلحه ها – قسمت سوم
اسلحه ها – قسمت چهارم
راهنماي مراحل
در سال 1998 نسخه اول “ نيمه عمر” به خاطر داستان جذاب و نوع اجراي آن در ساختار يك بازي رايانه اي توانست بيش از 50 جايزه مختلف را نصيب خود كند و نه تنها بهترين بازي كامپيوتري تمام دوران لقب گيرد بلكه الگوي ساخت بازيهاي بيشماري پس از خود شود. شخصيت اصلي داستان كه يك دانشمند علوم بيولوژيك بود در برابر رشد موجودات عجيبي در آزمايشگاهي بنام بلك ميسا قرار ميگرد و مي كوشد كه زمين را از خطر حمله آنها برهاند. او پس از مبارزات بسيار به اسطوره اي در ميان زمينيان تبديل مي شود و در پايان سازندگان با قرار دادن وي تحت فرمان فردي ناشناس راه را براي ساخت نسخه دوم باز مي گزارند . نسخه جديد اين بازي با تحولاتي عظيم در قابليت هاي فني و بويژه گرافيكي به گونه اي طراحي شده كه بازيكن را در شرايطي قرار مي دهد كه خود را كاملا در فضاي داستان حس كرده و با وقايع موجود در آن زندگي كرده و با قصه آن همراه شود. در اين نسخه با مدل هاي سه بعدي دقيقي از شخصيت هاي مختلف كه با صورتهايي بسيار واقعي كه حركات عضلات آنها براحتي احساس آنان را در موقعيت هاي متفاوت بيان مي كنند روبرو هستيم. قوانين فيزيكي مانند قوانين مربوط به جاذبه ، اصطكاك، جرم و .. كاملا رعايت شده اند. از لحاظ گرافيكي طراحي اين بازي فوق العاده است و يكي از بهترين فضاهايي كه تاكنون در دنياي بازيهاي كامپيوتري ارائه شده را شامل مي شود. هوش مصنوعي اين بازي نيز به صورت جالبي طراحي شده و عكس العملهاي دقيق و واقعي را از دشمنان و رفتارهاي طبيعي را از دوستانتان در طي بازي شاهد هستيد.
اساس داستان در اين بازي بر نسخه قبلي آن استوار است. وقايع در اين نسخه به 10 سال بعد از واقعه بلك ميسا كه در نسخه قبلي شاهد آن بوديم مربوط مي شود. بازيكن دراينجا دوباره نقش “گوردون فريمن” را ايفا مي كند. اما برخلاف قسمت قبلي كه در آن اين فرد به طور تصادفي در جريان حوادث قرار گرفت، اينبار كاملا آگاهانه و توسط فردي به نام “جي من” به موقعيت مورد نظر اعزام مي شود. كسانيكه نسخه قبلي بازي را ديده اند مي دانند كه در انتهاي آن به بازيكن حق انتخاب داده مي شد تا براي جي من كار كند و يا اينكه كشته شود. در اين نسخه گوردون توسط او به كار گرفته مي شود تا مشكلي كه در كره زمين ايجاد شده را حل كند. بيگانگاني زمين را تصرف كرده و رئيس اسبق آزمايشگاه” بلك ميسا” يعني دكتر “برين” را به خدمت گرفته اند تا مجري خواسته هاي آنان در زمين باشد. گوردون به شهر 17 منتقل مي شود. شهري كه بر اساس اسامي افراد و مكانها گمان مي رود مكاني در روسيه بوده كه اينك پايگاه دكتر برين است.
در اين شهر بشر تحت سلطه موجوداتي ناشناخته قرار دارد كه حكومتي استبدادي ايجاد كرده و ادوات و نيروهاي نظامي بسياري را در آنجا مستقر نموده اند. طبيعتا بشر نيز در اين شرايط دست از مقاومت برنداشته و تحت سرپرستي دكتر ايلاي ونس و دخترش الكس به مقابله با نيروهاي بيگانه پرداخته است. با كمك ساير دانشمنداني كه از بلك ميسا باقي مانده اند و نيروهاي مقاومت مردمي كه به صورت زيرزميني مشغول فعاليت هستند، گوردون فعاليتش را آغاز مي كند.
درميان ساكنان كره زمين، دكتر برين با متجاوزين بيگانه همكاري مي كند و معتقد است كه اين همكاري به نفع نسلهاي آينده مي باشد. شعارهاي او مرتبا از طريق بلندگوها، تلويزيونها و ويدئوهايي كه در قسمتهاي مختلف قرار داده شده اند پخش مي گردد.
خوشبختانه گوردون در برابر نيروهاي متجاوز بيگانه تنها نيست و افرادي آماده همكاري با او هستند. او هم اكنون در ميان آنها به شخصيتي اسطوره اي مبدل شده است.دكتر كلاينر و ايلاي ونس دانشمنداني از بلك ميسا هستند كه سعي در نجات بشريت دارند.
بارني (يكي از مسئولين امنيت بلك ميسا) در ميان نيروهاي متجاوز نفوذ كرده و با آنها همكاري مي كند و اطلاعاتي را نيز بدست مي آورد. شخصيت هاي جديدي كه در اين بازي حضور دارند دكتر “جوديت ماسمن” دستيار ايلاي ونس و الكس دختر ايلاي است. اين بازي از 14 مرحله تشكيل شده است. از آنجائيكه در هر مرحله بايد كارهاي مختلفي را انجام دهيد، لذا زمان زيادي براي انجام هر مرحله لازم است. البته اين زمان با توجه به مهارت بازيكن، دقت او به محيط اطراف و استفاده از امكانات موجود قابل تغيير است و ممكن است به طور متوسط حدود 1 تا 2 ساعت وقت براي انجام هر بخش لازم باشد. بجز شهر 17 و محيطهاي مرتبط با آن مانند كانال ها، مخروبه هاي زامبي ها و خيابانها، موقعيتهاي ديگري نيز در بازي وجود دارند مثل كارگاه ساحلي، آزمايشگاه ، زندان و البته پناهگاه خاص و منحصر به فرد موجود در مركز شهر. شايد يكي از جالبترين بخشهاي بازي ، بخش مربوط به پايگاه باشدكه مقر اصلي متجاوزين بوده و نقش مهمي را در هماهنگي و اجراي تصميمات آنها ايفا مي كند. نفوذ در اين پايگاه و از بين بردن آن مهمترين و آخرين هدف گوردون مي باشد.
گوردون فريمن :
كسي كه نقش او را بر عهده مي گيريد. او كه قهرمان اصلي داستان است . يك فيزيكدان فارغ التحصيل از “ ام آي تي” كه قبلا يكبار از واقعه بلك ميسا جان سالم به در برده است. اما آيا از شهر 17 هم به سلامت باز مي گردد؟ شخصيت آرام و مرموز وي نه تنها به جذابيت داستان مي افزايد بلكه در نزديك شدن بازيكن به وي كمك ميكند.
شخصيتي كه در هاله اي از ابهام قرار دارد. اين فرد دولتي كه لباس رسمي آبي تيره اي بر تن دارد زمانيكه گوردون در بلك ميسا مشغول فعاليت بود، او را مجبور كرد تا برايش كار كند. در اين قسمت هم شما تحت فرمان او هستيد.نگران نباشيد و كاملا به او اطمينان كنيد.
دكتر ايلاي ونس :
يك دانشمند بزرگ و شخصيتي دوست داشتني .وي يكي ديگر از كساني است كه پس از فاجعه بلك ميسا زنده مانده است و از همكاران سابق گوردون مي باشد. در حال حاضر فرماندهي نيروهاي مقاومت را بر عهده دارد وآزمايشهايي را درخارج ازشهر17 و در بلك ميسا شرقي انجام مي دهد
دختر ايلاي كه در ماموريتهاي نهايي گوردون نقش مهمي را ايفا كرده و او را ياري مي كند تا بر نيروهاي بيگانه غلبه كند. مادر او در بلك ميسا كشته شده اما از ساير وقايع زندگي او اطلاعاتي در دسترس نيست.
دكتر آيزاك كلاينر:
او در دانشگاه “ ام آي تي” دانشيار گوردون بوده و در بلك ميسا به او در يافتن شغل كمك كرده است. از وقايع گذشته جان سالم به در برده و در حال حاضر در شهر 17 به سر مي برد. هنوز از وضعيت ساير دانشمندان بلك ميسا خبري نيست.
بارني كالون :
يك مامور امنيتي كه در حال حاضر در نقش يك سرباز جنگي انجام وظيفه مي كند . او در چندين قسمت از بازي به ياري گوردون شتافته و او را در انجام ماموريتش همراهي مي كند.
دكتر والاس برين:
درباره او مي دانيم كه در گذشته رياست بلك ميسا را بر عهده داشته اما در حال حاضر با نيروهاي متجاوز به زمين همكاري مي كند. همواره پيامهاي شعارگونه او را در طول بازي به صورت صوتي و تصويري شاهد هستيم.
پدر گريگوري:
يك مرد روحاني و يك تله گذار حرفه اي. او تنها انساني است كه در شهر ريون هولم كه درتصرف زامبي هاست به سر مي برد. براي عبور از اين شهر به كمك و مساعدت او نياز مبرمي داريد.
دكتر جوديت ماسمن:
دستيار ايلاي ونس كه قبلا در بلك ميسا با گوردون همكاري مي نموده است. در اينجا او با دكتر ونس در آزمايشگاه زيرزميني در بلك ميسا شرقي در حال تحقيق و پژوهش است. اما آيا انگيزه هاي ديگري هم در او وجود دارد؟
رباتي با حركاتي شبيه به يك سگ دست آموز كه متعلق به الكس است . اين موجود سالها قبل توسط دكتر ونس براي محافظت از الكس ساخته شده است. توانائيهاي خاص او باعث مي شود تا گوردون بتواند از بعضي از موانع موجود عبور كند.
ورتيگانت(Vortigaunt):
اين موجودات قبلا با دشمن همكاري مي كرده اند. اما در اين قسمت با نيروهاي مقاومت همراه شده اند. آنها در مراحل مختلف بازي با ارائه سلاحهاي جديدتر و بالا بردن قدرت شما و آموزش روشهاي جديدتر شما را همراهي مي كنند.
كلنل اودسا كابيج: او يك گروه از نيروهاي مقاومت ساحلي را فرماندهي مي كند. مقر او توسط نيروهاي بيگانه هدف قرار مي گيرند. او كسي است كه موشك انداز را در اختيارتان قرار مي دهد.
او يك گروه از نيروهاي مقاومت ساحلي را فرماندهي مي كند. مقر او توسط نيروهاي بيگانه هدف قرار مي گيرند. او كسي است كه موشك انداز را در اختيارتان قرار مي دهد.
گروههاي مبارز: اين نيروها در طول مسير شما را ياري كرده و همراه شما با دشمن روبرو مي شوند. آنها به مهمات و سلاحهاي مختلفي مجهز هستند. اگر صدمه ديده ايد مي توانيد از جعبه كمكهاي اوليه آنها استفاده كنيد.
اين نيروها در طول مسير شما را ياري كرده و همراه شما با دشمن روبرو مي شوند. آنها به مهمات و سلاحهاي مختلفي مجهز هستند. اگر صدمه ديده ايد مي توانيد از جعبه كمكهاي اوليه آنها استفاده كنيد.
شهروندان : اين مردم تحت شرايط سختي در شهر 17 زندگي مي كنند. اگر چه از نيروهاي دشمن در هراس هستند اما تلاش مي كنند كه گوردون را در دستيابي به هدفش ياري كنند.
اين مردم تحت شرايط سختي در شهر 17 زندگي مي كنند. اگر چه از نيروهاي دشمن در هراس هستند اما تلاش مي كنند كه گوردون را در دستيابي به هدفش ياري كنند.
Classic Head crabs
اين موجود در نسخه اول بازي هم حضور داشت. آنها آماده پريدن بر روي سر هر موجودي هستند. معمولا از مكانهاي تاريك به طرف شما حمله مي كنند و باعث آسيب و كاهش ميزان سلامتي شما مي شوند.
Fast Head crabs
ميزان خسارتي كه به شما وارد مي كنند مانند گروه قبلي است. آنها از روي پاهاي بلندشان كه به پاهاي عنكبوت شباهت دارد شناسايي مي شوند. با اينكه بخاطر فرم پاهايشان سريعتر از سايرين حركت مي كنند اما موجودات كم آزاري هستند و جزء دشمنان كم اهميت به حساب مي آيند.
Poison Head crabs
اين موجودات شرير به سرعت حركت كرده و تشخيص آنها كار سختي است. هر گاز يا نيش سمي آنها ميزان سلامتي شما راكاهش مي دهد. اين موجودات به تنهايي نمي توانند شما را از پا در بياورند اما در صورت حمله ميزان توانايي شما در مقابل ساير دشمنان كاهش مي يابد.
آنها بروي سقف ها مستقرمي شوند.مراقب زبان درازآنها باشيدچون اگراسيرش شويد توسط آن شما را به طرف خود مي كشند. گروهي از آنها كه بر سقفهاي بسيار بلند قرار دارند سمي هستند و ميزان آسيبي كه به شما وارد مي كنند خيلي زيادتر است.
زمانيكه Headcrab ها فرد مورد نظرشان را پيدا كرده و بروي سر او پريدند او را به يك Zombie متحرك تبديل مي كنند. چون امكان حمله از راه دور براي آنها وجودندارد بيشتر به يك ايجاد كننده سر و صدا شباهت دارند تا به يك خطر جدي. اما موجودات سرسختي هستندو از بين بردنشان كار چندان آساني نيست
نيروهاي دشمن – قسمت دوم
Zombie torsas
اگر يك Zombie به وسيله يك اره يا شي تيز ديگري از كمر بريده شود، قسمت باقيمانده بالايي بدن جنگيدن را ادامه مي دهد. مراقب باشيد چون ممكن است بخاطر ارتفاع كم آنها، متوجه حضورشان نشويد. در عين حال براي از بين بردنشان چندان با مشكل روبرو نخواهيد بود.
Fast zombies
با اين موجودات كه رفتارشان به ميمونها شباهت دارد در ريون هولم روبرو مي شويد . با اندامهاي قدرتمندشان مي توانند حملات جهشي قدرتمندي عليه شما ترتيب بدهند. عليرغم ظاهر ترسناكشان ضرباتي كه به شما وارد مي كنند آسيب جدي براي شما ايجاد نمي كند
Poison zombies
با اينكه به ندرت ممكن است با آنها روبرو شويد اما اين موجودات يكي از موانع قدرتمندي هستند كه در مسير شما قرار دارند. ا ز بين بردن آنها كار سختي است و حتي ممكن است كه دو يا سه Headcrab سمي با خود همراه داشته باشند كه به سمت شما جهش كنند.
اين موجودات مزاحم كه در آب بسر مي برند به سرعت به هر موجود زنده اي كه وارد آب شود صدمه وارد مي كنند با دور ماندن از آب خود را از آسيب آنها در امان بداريد و در صورت لزوم باحركت سريع در آب ميزان صدمه را كاهش دهيد.
مانند نسخه قبلي بازي اين موجود در اينجا نيز در آب وجود دارد. خوشبختانه بجز در انتقال اوليه در مورد ديگري با او روبرو نخواهيد شد
موجودي با صدايي شبيه وزوز كه فرمان برادر بزرگترش يعني Ant lion guard را ا طاعت مي كند. هر چند كه اگر بتوانيد مانند برادر بزرگترش از طريق ارسال مواد شيميايي در محيط براي او فراميني بفرستيد، در آنصورت از شما نيز فرمانبرداري مي كنند.
Ant lion Guards
اين موجودات را هرگز فراموش نمي كنيد. آنها از همنوعان كوچكتر خود قدرتمندتر و باهوشتر هستند. استفاده از روش ارسال مواد شيميايي درباره آنها موثر نيست و از بين بردن آنها كار سختي است. با مردن آنها ماده اي در محيط پخش مي شود كه مي توانيد از آن براي كنترل همنوعانشان استفاده كنيد.
Combine Manhacks
اينها اره هاي پرنده هستند براي از بين بردن دشمنان و مخالفين نيروهاي دشمن به كار گرفته مي شوند. توانايي پرواز آنها اين قابليت را برايشان ايجاد مي كند كه همه جا ، شما را دنبال كنند.
Roller minies
اين مينهاي چرخان يكي از موانعي است كه گوردون در مسير ساحلي با آن روبرو مي شود. برخورد اين موجود با شما و يا خود رويي كه در اختيار داريد آسيبهايي به شما وارد مي كند. استفاده از اسلحه براي انهدام آنها راه حلي بسيار مناسب ا ست.
Combine metrocops
اين افراد مامورين مراقبت از شهرها بوده و براي انجام وظيفه خود از تپانچه، يا باتوم برقي و يا مسلسل استفاده مي كنند.
Combin soldiers
اين نفرات از گروه قبلي مجهزترند. تنوع سلاحهايي كه در اختيار دارند، آنها را به دشمنان مقاومتري تبديل مي كند. مراقب آنها باشيد چون هر لحظه ممكن است نارنجكهايشان را به سمت شما پرتاب كنند.
Auto – Turrets
معمولا از آنها براي محافظت از نقاط مهم استفاده مي شود. اين مسلسهاي اتوماتيك يكي از ابزارهاي به كار گرفته شده توسط دشمن هستند. با چند شليك دقيق به طرف آنها مي توانيد نابودشان كنيد.
Ground – Turrets
در مراحل پاياني بازي با اين وسيله روبرو مي شويد. آنها محيط اطرافشان را پردازش كرده و هر موجود يا شي ناشناسي را هداف قرار مي دهد. براي اينكه هدف قرار نگيريد خود را از امواج ليزري كه براي شناسايي ساطع مي شوند دور نگه داريد.
Hunter – choppers
مانند هليكوپترهاي مجهز به مسلسل، اين هليكوپتر مي تواند تا مسافت زيادي شما را تعقيب كند. علاوه بر مسلسلهاي متداول، آنها بمبهايي هم در مسير شما مي اندازند. توسط سلاحي كه روي خودروي شما تعبيه شده آنها را مرتبا هدف بگيريد تا نابود شوند.
Scanners type 1
اين وسايل به هيچ سلاحي مجهز نيستند، اما حضور آنها ساير نيروها را از وجود شما مطلع مي كند.
Scanner type 2
تنها در بخشهاي پاياني بازي اين تجهيزات را مشاهده مي كنيد. اين وسيله برخلاف نوع قبلي به مسلسل مجهز است.
Combine elitd
اين گروه خطرناكترين گروه سربازان دشمن هستند. آنها لباسهاي يكدست سفيد رنگي بر تن دارند و به سلاحهاي قدرتمندي مجهز هستند.
Combine Apc
اين نفربرمجهز براي كمك به نيروهاي دشمن در نظر گرفته شده است. بر روي آن يك مسلسل و خمپاره انداز تعبيه شده است. از مقابله با آنها صرفنظر كنيد و يا سريعا آنها را غير فعال كنيد.
Combine synth striders
اين موجودات غول پيكر در خيابانهاي شهر گشت زده و به دنبال طعمه مي گردند. بسيار مقاوم و خطرناك هستند.
Combine gunship
اين هليكوپتر به مسلسلي مجهز شده كه به طور مرتب شليك مي كند ومي تواند تا مسافتهاي طولاني شما را تعقيب كند.
Combine dropship
توسط آنها نيروهاي دشمن در هر زمان به هر موقعيتي قابل انتقال هستند. آنها مي توانند سربازان بسياري را با خود حمل كنند و حتي اين قابليت را دارند كه strider ها را جابجا كنند.
گوردون تعداد زيادي از اين موجودات را در پايگاه مشاهده مي كند. اما در اين بازي با آنها درگير نمي شود.
انسانهايي كه در اثر شكنجه و آزمايشهاي دشمن به شكل اسكلت درآمده اند. و با آنها در پايگاه برخورد كرده ايد البته در اين قسمت با آنها نيز روبرو نمي شويد.
در اين نسخه علاوه بر سلاحهاي بازي قبل، تعدادي سلاح جديد با قابليت هاي متنوع نيز اضافه شده است.
قابل استفاده در : مرحله 2، A red letter day
يار ديرينه گوردون كه دراين قسمت نيز با او همراه است. البته ظاهر آن زيباتر شده است. معمولا اين ديلم براي شكستن اشياء چوبي به كارگرفته مي شود . در مواردي كه مي خواهيد مهماتتان را ذخيره كنيد نيز مي توانيد از آن استفاده كنيد.
قابل استفاده در : مرحله سوم ، Route kanal
اين اسلحه تپانچه متعارفي است كه در بازي به كارگرفته مي شود با اينكه سلاح قدرتمندي نيست، اما ظرفيت آن به اندازه 18 گلوله تا حدودي اين ضعف را پوشش مي دهد.
قابل استفاده در : مرحله چهارم ، Water hazard
يكي ديگر از سلاحهاي برگرفته از نسخه قديمي، اين سلاح بخاطر قدرتش از سلاحهاي مورد علاقه گوردون است . اما كم بودن ظرفيت و كندي بارگذاري از معايب آن است.
اسلحه ها – قسمت دوم
Submachine gun
قابل استفاده در : محله سوم ، Route kanal
يك مسلسل اصلاح شده، MP7 جايگزين مسلسل نسخه قبلي يعني MP5 شده و يك نارنجك انداز ضميمه آن شده است.
قابل استفاده در : مرحله6، We don’t go to the ravenholm
هر چند كه به كارگيري اين سلاح براي فواصل دور ممكن نيست، اما قادر است تا هردشمني را از نزديك منهدم كند. حتي اگر شما توانايي نشانه گيري دقيق را نداريد از نتيجه به كار گيري اين اسلحه شگفت زده مي شويد. زمانيكه با زامبي هاي سريع روبرو مي شويد مي توانيد از وضعيت ثانويه آن استفاده كنيد.
Overwatch standard issue pulse rifle
قابل استفاده در: مرحله 6، We do not go to ravenholm
اين سلاح جايگزين مناسبي براي مسلسل هاي معمولي است. كاربرد ثانويه آن يك انرژي متمركز شده را پرتاب كرده كه هر موجودي را نابود مي كند.
قابل استفاده در : مرحله7،Highway 17 عليرغم زمان بارگذاري طولاني و سرعت شليك كم، اين سلاح يكي از دقيقترين سلاح ها براي معدوم ساختن دشمنان است. به كار گيري آن در وضعيت ثانويه براي از پا درآوردن اهداف در فواصل دور بسيار مناسب است.
Gravity gun-zero point Energy field
قابل استفاده در: مرحله 5، Black mesa east
اين سلاحي است كه از به كار گيري آن بسيار لذت مي بريد. مي تواند هر شي كوچك يا متوسطي را به عقب پرتاب كند و يا اينكه توسط جاذبه اش آن را براي مدتي طولاني نگه دارد. (تا زمانيكه شارژ آن تمام شود.) زمانيكه شي توسط آن گرفته شود مي توانيد آن را به هر كجا كه خواستيد منتقل كرده و از آن در مقصد مورد نظرتان استفاده كنيد.
Zero point energy gravity gun – organic
قابل استفاده در : مرحله13، our benefacars
اين سلاح در مقايسه با نمونه مشابه قبلي خود قدرتمند بوده و اين قابليت را دارد كه حتي موجودات زنده را جذب كند و يا آنها را پرتاب كند.
Rocket propelled Granade launcher – PRG
قابل استفاده در: مرحله 7، Highway 17 موشك انداز قابل اعتماد گوردون در اينجا نيز به كار گرفته مي شود. اين بار از آن براي هدف قرار دادن اهداف مهم دشمن استفاده مي شود و توسط آن حتي دشمنان سريع را مي توانيد از پاي درآوريد. براي كشتن Strider ها و انهدام هليكوپترهاي مجهز دشمن مي توانيد از آن استفاده كنيد.
Fragmentation grenade
قابل استفاده در: مرحله سوم، Route kanal شما با استفاده از اين وسيله مي توانيد دشمنانتان را از بين ببريد. قدرت تخريب اين نارنجك بسيار زياد است. حتي مي توانيد با سلاحهايتان نارنجكها را برداشته و آنها را به طرف دشمن شليك كنيد.
Pherapods – bugbait
قابل استفاده در : مرحله 8 ، Sandtraps با پرتاب آن، Ant lion ها به طرفش جذب شده و پس از آن آماده اجراي دستورات شما هستند. اگر آن را به سمت يكي از نيروهاي دشمن پرتاب كنيد مي بينيد كه به سرعت او را از بين مي برند.
بازي داراي چهارده مرحله بوده كه با ورود گوردون به شهر 17 در مرحله نخست آغاز مي شود.پس از ملاقات با بارني و يافتن گروه بازماندگان بلك ميسا كه اينك بصورت زيرزميني و تحت رهبري دكتر ونس فعاليت مي كنند ، وي درگير حوادثي مي شود كه در طي آنها مناطق مختلقي از شهر 17 را پشت سر مي گذارد و در نهايت در مرحله پنجم در جريان حمله به آزمايشگاه ونس وارد شهر ريون هولم شده و نبردي ديدني را در اين شهر متروكه با زامبي ها آغاز مي كند. شهر بعدي نواپراسپكت است كه گوردون پس از كيلومترها رانندگي در طي مراحل 7 و 8 به آنجا رسيده و به الكس ملحق مي شود. در آنجاست كه خيانت يكي از اعضاي گروه مشخص ميشود.
و در مراحل پاياني و پس از درگيريهايي در زندان و شهر ، گوردون به پايگاه اصلي دكتر برين مي رسد و به پايان داستان نزديك مي شود.
Point Insertion
A red letter day
Nova Prospekt
Route kanal
Entanglement
Water hazard
Anticitizen One
Black mesa east
Follow Freeman
our benefacars
Dark Energy
مرحله اول :
بر روي New Game كليك كنيد تا ليست مراحل نمايش داده شود . سپس مرحله اول را انتخاب و روي كليد Start Game كليك كنيد تا بازي شروع شود . بعد از شنيدن صحبتهاي G-Man و ايستادن قطار از آن پياده شويد . مسير را ادامه دهيد و از طريق راهروي سمت چپ وارد سالن شده و پس از گذشتن از بين تورهاي سيمي وارد قسمت گزينش شويد و دنبال مأمور مخصوص برويد ” با توام ، دنبالم بيا “ . وارد اتاق شده و پس از پايان گفتگو از اتاق فرار كنيد . از نردبان بالا رفته و با كليد E يك جعبه جلوي پنجره بگذاريد . بعد از ورود به راهرو مأموري از شما مي خواهد قوطي را داخل سطل زباله بيندازيد . با كليد E قوطي را برداريد و داخل سطل زباله بيندازيد . مسير را ادامه داده و وارد خيابان شويد . سمت راست را ادامه دهيد . درخرابه سمت راست از نردبان بالا رفته و وارد محوطه شني شويد . مسير را ادامه دهيد و وارد آپارتمان كنار پارك كوچك شويد . به سمت پشت بام برويد . مردم در پيدا كردن مسير به شما كمك خواهند كرد . در پشت بام با دقت از لبه ها عبور كنيد تا به پنجره اي برسيد . داخل شويد . بعد از پايين رفتن الكس به كمك شما خواهد آمد و شما را به آزمايشگاه دكتر كلاينر مي برد . ( دقت كنيد اگر الكس در كنار درب آسانسور ايستاد و حركت نكرد يكبار بازي را ذخيره و بارگذاري مجدد نماييد تا بازي ادامه پيدا كند ).
مرحله دوم :
در آزمايشگاه بعد از پوشيدن لباس آنرا توسط يك شارژر كه روي ديوار نصب شده است شارژ كنيد . سپس وارد اتاق انتقال شويد . در حين انتقال اول سيم برق را به پريز متصل كرده و كليد دستگاه انتقال را بزنيد . بعد از انتقال الكس نوبت شماست كه وارد جايگاه شويد . در حين انتقال شما دستگاه با مشكل روبرو ميشود . در نهايت شما در حياط پشتي رها مي شويد . از پله ها پايين آمده و از پشت ژنراتورها مسير را ادامه دهيد . در حين حركت بارني اولين اسلحه شما را برايتان از طبقه بالايي پرتاب مي كند . آنرا برداشته و چوبها را بكشيد و وارد محوطه ايستگاه شويد . در آنجا وارد اولين قطار شده و آنطرف پياده شويد . مسير را تا آخرين قطار ادامه دهيد . توسط نردبان به بالاي آن رفته ، به روي قطار بعدي و نهايتاً آنطرف سيمها برويد. مسير را ادامه دهيد .
مرحله سوم :
از پله ها پايين رفته و به زن و مردي كه مورد حمله قرار گرفته اند كمك كنيد . اسلحه را برداريد و مسير را ادامه دهيد . از پله ها بالا برويد . در ايستگاه منتظر بمانيد تا قطار برسد . سپس روي قطار بپريد و آنطرف از پله ها بالا برويد . مسير را ادامه بدهيد . خم شده و از توري ها عبور كنيد . در انتهاي مسير با كليد Ctrl نشسته و از محفظه كوچك رد شويد . در ضمن با كليد F چراغ را نيز روشن كنيد . در مسير مي توانيد بعضي جعبه ها را شكسته و از محتوياتشان استفاده كنيد . در انتهاي مسير به پايين بپريد . كمي دورتر از پله هاي سمت راست بالا رفته و مسير راه پله ها را ادامه دهيد و در نهايت با شكستن جعبه ها به آنطرف توري ها بپريد . در ادامه راه قبل از رسيدن دشمنان به سمت راست رفته و داخل آب بپريد . رودخانه را ادامه دهيد تا به كانتينر قرمز برسيد . از نردبان سمت چپ آن بالا رفته و داخل آن برويد . با خرد كردن چوبها مسير را باز كنيد . در انتهاي راه داخل كانال فاضلاب شده و در نهايت از طريق نردبان از آن بيرون بياييد . از مسلسل كار گذاشته براي مبارزه با دشمنان استفاده كنيد و درنهايت از لبه سمت راست به مسيرتان ادامه دهيد . در انتها وارد كانال سمت چپ شويد . در قسمت كانال دوم داخل آب بپريد تا بر اثر منفجر شدن جعبه ها مسير باز شود . بعد از بيرون آمدن با منفجر كردن بشكه ها مسير را باز كنيد . در داخل تونل عنكبوتهاي روي سقف را با منفجر كردن بشكه ها از بين ببريد و به راه خود ادامه دهيد . داخل آب بپريد . در انتهاي مسير از نردبان سمت راست بالا برويد . از روي تخته هاي چوبي بپريد و مسير را ادامه دهيد تا داخل تونل الاكلنگ چوبي را ببينيد . بلوكهاي سيماني را سمت چپ ( بالايي ) الاكلنگ قرار دهيد و هنگامي كه تعداد آنها براي تحمل وزن شما كافي شد به آنطرف ديوار بپريد . در ادامه مسير در سمت چپ بايد وارد در آبي رنگ شويد . مسير سرداب را ادامه دهيد . از آن بيرون آمده و مسير كناري را دنبال كنيد تا دوباره وارد سردابي شويد. پس از پايان گفتگو و مبارزه با موجودات پرنده مسير خود را ادامه دهيد . با توجه به اينكه تنها يك مسير وجود دارد در نهايت وارد تونلي مي شويد . تونل را ادامه داده و داخل آب شويد . در انتهاي حوضچه وارد تونل كوچك شويد . بعد از بيرون آمدن از روي لوله به راه خود ادامه دهيد . در انتهاي لوله ها كنده هاي چوب را شكسته و وارد كانال شويد . از نردبان داخل آب براي بيرون آمدن استفاده كنيد . مسير را ادامه دهيد تا به محوطه بشكه هاي قرمز برسيد . در اين قسمت بايد ابتدا از نردبان بالا برويد و بطور نشسته از روي لوله ها به آنطرف محوطه بپريد . در پايين لوله ها شير آبي را مي بينيد كه بايد آنرا باز كنيد . آب بالا مي آيد . سپس به محوطه اولي بازگرديد و زير تور سيمي رفته و داخل آب شويد و از لوله عبور كنيد . در انتهاي حوضچه ها چوبها را بشكنيد تا جعبه ها به بالاي آب بيايند . سپس از روي جعبه ها پريده و به آنطرف برويد و مسير را ادامه دهيد . از نردبان بالا رفته و داخل راهروي زيرزميني شويد. در انتهاي مسير از راهروي زيرزميني بيرون بپريد . از نردبان بالا رفته و از روي تخته چوبهاي باريك مسيرتان را دنبال كنيد . در انتهاي مسير از تخته چوبها پايين بپريد . پيغام راديويي الكس را گوش كنيد و به راه خود ادامه دهيد . دقت كنيد كه از روي مواد آلوده عبور نكنيد ( از روي جعبه ها و تخته هاي چوبي برويد ) . مسير مارپيچ را دنبال كنيد . از داخل كانتينر قرمز رنگ عبور كنيد تا به زني كه قايق را به شما مي دهد برسيد . سوار قايق شويد و به راه بيفتيد . براي باز كردن در از قايق پياده شويد و چرخ بالابرنده آنرا بچرخانيد . سوار قايق شده و مسير را ادامه دهيد .
مرحله چهارم :
ميتوانيد يك سري لوازم مورد نيازتان را از داخل كارخانه برداريد . از روي موانع با استفاده از سطح شيب دار بپريد . وقتي به انتهاي مسير رسيديد از قايق پياده شده و داخل كانال شويد. در انتهاي كانال هنگامي كه از آن خارج مي شويد دو بشكه را داخل استخر بيندازيد. داخل آب رفته بشكه ها را بگيريد داخل محوطه توري مانند قرارشان دهيد تا سطح شيب دار براي پرش قايق آماده شود . دورخيز كنيد و به آنطرف استخر بپريد و مسير را ادامه دهيد . به سطح شيبهايي كه باعث پرش شما از روي موانع مي شود دقت كنيد . هنگامي كه به بن بست رسيديد در سمت راست از نردبان بالا برويد . وارد سالن كنترل شده و از حياط عبور كنيد . درانتها مشاهده مي كنيد كه چرخ بالابر در خراب شده است . در سمت راست بشكه هاي آن طرف توري را منفجر كنيد . در باز مي شود . مسير را برگرديد تا سوار قايق شويد . مسير را ادامه دهيد و مراقب عنكبوتهاي روي پل باشيد . با توجه به اينكه تنها يك مسير وجود دارد در نهايت به محوطه اي مي رسيد كه آژير خطر باعث بسته شدن دروازه مي شود . به سمت راست رفته و در كنار در پياده شويد . در را بشكنيد . محوطه ساختمان را ادامه دهيد . از بين كانتينرها عبور كنيد و وارد سوله شده و از راه پله ها بالا رفته ، از روي كانتينرها بپريد . جعبه هايي كه جلوي ورودي را مسدود كرده اند بشكنيد . از راه پله پايين برويد . مسير را دنبال كنيد تا تابلوي GATE5 را ببينيد . مسير را ادامه دهيد . از راه پله بالا برويد تا به اتاقك كنترل دروازه برسيد . با اسلحه هاي نصب شده هليكوپتر را منهدم كنيد . كليد قرمز را بزنيد تا دروازه باز شود . سوار قايق شده و مسير را ادامه دهيد . وقتي به انتهاي مسير رسيديد با سرعت از سطح شيبدار بالا رفته و خود را به آنطرف رودخانه بيندازيد . وقتي به محفظه هاي لوله اي رسيديد از داخل آنها عبور كنيد . در انتهاي لوله ها به آرامي از روي لوله ها حركت كنيد تا به محفظه بعدي برسيد ( دقت كنيد كه اينكار را بايد به آرامي انجام دهيد تا بتوانيد عبور كنيد ) . مسير رودخانه را ادامه دهيد . به دليل اينكه تنها يك راه براي آن وجود دارد مشكلي نخواهيد داشت . وقتي به بن بست رسيديد ( داخل لوله هاي سيماني ) از قايق پياده شويد ، اهرم سمت راست را بزنيد . مابين لوله هاي سيماني از نردبان بالا رفته ، مسير را ادامه و گاز را داخل محفظه بيندازيد تا سطح شيب دار برايتان درست شود ، سپس از روي آن عبور كنيد . بعد از نصب اسلحه روي قايق هليكوپتر را از بين ببريد و به مسير ادامه دهيد . دقت كنيد كه نيروي گريز از مركز قايق بعد از سرعت گرفتنش باعث حركت آن بر روي ديوار مي شود كه بعضي از موانع را بايد اينگونه پشت سر بگذاريد . وقتي به محوطه اي رسيديد كه يك كشتي وسط آن غرق شده است ، دركنار كانتينر قرمز پياده شده بشكه هاي قرمز را منفجر كنيد تا در آن باز شود . داخل محفظه زيرزميني شويد.
در انتهاي آن اوج بگيريد و با يك پرش داخل كانال شويد و به حركت خود به سمت جلو ادامه دهيد .در محوطه باز هليكوپتر را از بين ببريد و دروازه Nopm5 را با استفاده از چرخ آن باز كنيد. پشت در دورخيز كنيد و از سطح شيبدار به بالاي تپه بپريد . در انتهاي مسير در سمت راست از راه پله پايين رفته ، كليد باز شدن دريچه را بزنيد . سوار قايق شويد . به محوطه اي كه بشكه هاي قرمز رنگ داخل آب هستند برگرديد . اگر دقت كنيد كنده هاي درختي را مي بينيد كه سطح شيبداري را براي شما درست كرده اند . دورخيز كنيد و از روي كنده ها بپريد تا از محفظه رد شويد .
مرحله پنجم :
در كنار اسكله پياده شويد و از نردبان بالا برويد . در سمت چپ مسير را ادامه دهيد و داخل محفظه روشن بشويد. بعد از بررسي همراه دكتر جوديت ماسمن پيش ايلاي برويد ( دكتر جوديت كنار آسانسور مي ايستد و مسير را ادامه نمي دهد . براي ادامه بازي پشت سر او بايستيد و كليد F5 را يكبار فشار دهيد ) ديالوگها را گوش دهيد تا الكس شما را براي ديدن اسلحه پدرش به انبار ببرد . دستورات الكس را اجرا كنيد و با داگ بازي كنيد . هنگام حمله هوايي با الكس به آزمايشگاه برگرديد و بعد از بسته شدن مسير دنبال داگ برويد . او مسير ريون هولم را به شما نشان مي دهد . با شكستن كمد و جعبه ها مسير را باز كنيد و قفل محفظه نردبان را بشكنيد و وارد ريون هولم شويد .
مرحله ششم :
چوبهاي جلوي در را بشكنيد . چرخ دنده ها را با اسلحه ايلاي براي نصف شدن دشمن و كپسولهاي گاز را براي آتش زدن آنها به طرفشان پرتاب كنيد . از دستگاههاي پره دار براي از بين بردن دشمن استفاده كنيد . كليد روشن شدن آنها در قسمت پايينشان قرار دارد . بعد از صحبت با پدر روحاني در انتهاي مسير در سمت راست شير گاز را ببنديد و دوباره آنرا باز كنيد . مسير را ادامه دهيد تا زامبي ها به سمت شما بيايند . مسير را تا كناركپسول برگرديد. كليد جرقه زن كنار كپسول را بزنيد تا باعث سوختن زامبي ها شويد . در قسمت ميدان شهر نيز با بستن شير كپسول آتش خاموش مي شود . پس از خاموش شدن آتش داخل ساختمان رفته ، كمدها را بشكنيد ، راه پله را ادامه دهيد تا به كليد قطع برق برسيد. برق را قطع كرده و مسير را برگرديد . از نردبان بالا رفته ، راه را به سمت بالا ادامه دهيد . از لبه بپريد و با پدر روحاني صحبت كنيد . چراغ قوه را روشن كنيد و روي تخته چوبهاي روبرو بپريد . در انتها وارد ساختمان بشويد. از ماشينها براي نابود كردن اجساد استفاده كنيد . بر روي ماشين دوم بپريد و در بالا از روي تخته ها مسير را ادامه دهيد . در انتها بعد از شنيدن حرفهاي پدر روحاني به پايين بپريد . در انتهاي خيابان از نردبان بالا رفته از روي تيرآهن مسير را ادامه دهيد و از پنجره وارد خانه شويد . از ساختمان پايين آمده و وارد ساختمان روبرويي شويد . از راه پله هاي ساختمان بالا برويد و با پدر روحاني صحبت كنيد . از لبه ديوار داخل منبع آب روبرو بپريد . مسير را ادامه دهيد و در انتهاي اتاقك كليد آسانسور را بزنيد . با موجودات مبارزه كنيد تا آسانسور به طبقه شما برسد . سوار آسانسور شده و به طبقه پايين برويد . از روي ماشينها و سطح شيب دار بپريد . در داخل خيابانها ابتدا داخل ساختمان كنترل در وسط شهر شويد . در طبقه دوم اهرم را بكشيد . مسير را برگرديد . بر روي قسمتي از ديوار شهر تصوير مرد نشسته اي است . داخل كوچه پشت اين ديوار شده ، از جعبه ها بالا برويد ، روي لبه ديوار بعدي بپريد و مسير را ادامه دهيد . در انتهاي مسير بر روي صفحه اي كه با كشيدن اهرم در هوا قرار گرفت بپريد . وقتي به پدر روحاني رسيديد و او به شما گفت كه مسير را اشتباه آمديد ، روي محفظه روبرو بپريد و از پنجره وارد خانه شويد . از نردبان بالا رفته ، در را باز كنيد . مسير را ادامه دهيد . از بالا به پايين پريده و راه پله هاي روبرو را به سمت بالا حركت كنيد . در طبقه بالا كمي منتظر بمانيد و با موجودات مبارزه كنيد تا پدر روحاني محفظه متحرك را براي شما بفرستد . بعد از رسيدن محفظه درون آن برويد و اهرم را حركت دهيد. با پدر روحاني صحبت كنيد . با او همراه شويد تا مسير معدن را به شما نشان دهد . در معدن پس از از بين بردن عنكبوتها از راه پله ها بالا رفته ، روي سقف چوبي يكي از تونلها بپريد . سپس داخل تونل شويد. داخل آب بپريد و پيوسته به سمت نور حركت كنيد . در انتهاي مسير از زير چوبي كه به صورت ضربدر مي باشد راهتان را ادامه دهيد . ماشين چرخدار را روشن كنيد و با احتياط از تونل بيرون برويد . مسير كنار قطار را ادامه دهيد تا به ايستگاه برسيد و مبارزين خودرويي را براي ادامه مسير در اختيارتان قرار دهند .
مرحله هفتم :
سوار ماشين شويد . پس از سقوط و چپ شدن خودرو آنرا با اسلحه جذب كننده برگردانيد . سوار آن شويد . در انتهاي ساحل از تپه بالا برويد و با استفاده از Shift از دره بپريد . دوباره از تپه بالا برويد تا در جاده قرار بگيريد و وارد تونل شويد . با توجه به اينكه تنها يك مسير در راه وجود دارد آن را ادامه دهيد تا به پايگاه كلنل كابيج برسيد . راكت انداز را از كلنل گرفته و هليكوپتر را از بين ببريد و سپس با ماشين به مسيرتان ادامه بدهيد . وقتي به محوطه كارخانه و جرثقيل رسيديد ماشين را نزديك جرثقيل گذاشته و پياده به بالاي اسكله رفته و وارد جرثقيل شويد . با جرثقيل كه داراي آهنرباست ماشين را گرفته و به آنطرف اسكله منتقل كنيد . سپس پل متحرك را با استفاده از جرثقيل در وضعيت درست قرار دهيد. از پل عبور كنيد و سوار ماشين شويد . وارد سوله شويد و در انتها كليد درب سوله را بزنيد و به مسير ادامه دهيد. در سوله بعدي با سرعت شيشه را شكسته و به داخل جاده برويد . وقتي به ديوار نوري رسيديد از ماشين پياده شده و ماشين توليدكننده برق ديوار را به داخل دريا منحرف كنيد . سوار ماشين شده و دوباره به راه بيفتيد. هنگامي كه به محوطه ساختماني رسيديد از تپه بالا رفته و ماشين را بر روي پل قرار دهيد . از ماشين پياده شده و از گوشه سمت راست محوطه وارد اتاقك زير پل شويد . مسير پل را با دقت از روي آهنها ادامه دهيد تا به آن سمت پل برسيد . در آن سمت در آخرين اتاقك كليد قرمز رنگ كنار دستگاه را بزنيد و مسير را برگرديد . ديوار نوري از بين رفته و مي توانيد با ماشين مسير را ادامه دهيد . با سرعت پل را قبل از آمدن قطار طي كنيد. در داخل تونل به مسير ادامه دهيد .
مرحله هشتم :
مسير تونل را با اسلحه جذب كننده پاكسازي كنيد و جاده را ادامه دهيد . وقتي به بن بست رسيديد از ماشين پياده شويد . داخل ساختمان قرمز رنگ شويد . دقت كنيد براي بالا رفتن از دروازه بايد دو باطري ماشين را در محفظه هاي قرمز رنگ قرار دهيد . يكي از آنها بر روي تخت داخل خانه و ديگري داخل يك ماشين آبي رنگ در بيرون از خانه است . بعد از بازشدن در مسير را ادامه دهيد تا به پايگاه برج دريايي برسيد . ماشين را داخل گاراژ قرار دهيد . به نيروهاي آنجا كمك كرده و در نهايت هليكوپتر دشمن را نابود كنيد. از مسير زيرزميني به آرامي از روي صخره ها حركت كنيد تا به ساحل برسيد . از روي تخته سنگها حركت كنيد تا به چوب بلندي كه حالت الاكلنگ دارد برسيد . جعبه ها را طوري بر روي آن قرار دهيد كه طرف ديگر آن بالا آمده و شما بر روي تپه مقابل برويد . در انتها پاره چوبي را بوسيله اسلحه جذب كننده مانند پلي قرار داده تا به سمت ديگر برويد . مسير را ادامه دهيد ( شايد مجبور شويد كمي بر روي ساحل راه برويد كه بر اثر آن ناچار به مبارزه با حشرات غول پيكر مي شويد ) . بعد از رسيدن به حشره غول پيكر آن طرف تپه آنرا نابود كنيد و منتظر ورتيگان بمانيد . طعمه ها را جمع آوري كرده ، به دنبال ورتيگان رفته و كارهايي را كه مي گويد انجام دهيد . طعمه ها اسلحه شماره 6 هستند و با راست كليك فشرده مي شوند . بعد از باز شدن دروازه مسير ساحلي را ادامه دهيد و پايگاه ها را نابود كنيد . در پشت آخرين پايگاه داخل ساختمان سمت چپ رفته و با سربازان مبارزه كنيد . از ساختمان بيرون آمده و مسير را ادامه دهيد . در انتهاي مسير در آن قسمت ازكوه كه آتشي روشن وجود دارد با خرد كردن چوبها سطح شيب داري را براي خودتان درست كنيد مسير را به سمت بالا ادامه دهيد تا به كانال برسيد . از كانالها رد شده ، از نردبان بالا برويد . در انتهاي مسير بايد دو هليكوپتر را از بين ببريد . بعد از نابود شدن هليكوپترها ديوار خراب شده و شما ميتوانيد وارد محوطه شويد. براي باز شدن راه شيرهاي گاز را ببنديد تا آتش خاموش شود .
مرحله نهم :
در انتهاي راهرو از راه پله پايين برويد و از ديوار سلول سمت چپتان مسير را ادامه دهيد . از راه پله هاي قسمت EXIT بالا رفته و بطور نشسته از روي تورهاي سيمي عبور كنيد . در انتهاي مسير از راه پله ها بالا رفته ، وارد قسمت EXIT شده و دو مسلسل را خنثي كنيد. از نردبان اتاق بعدي پايين رفته و وارد آب شويد. عنكبوتهاي روي سقف را از بين ببريد و در اتاق آخر از سنگها بالا رفته و وارد راهرو شويد . در A5 را باز كنيد . به طبقه پايين بپريد و از راه پله هاي سالن بالا برويد . در انتهاي راه پله مسير را در سمت راست ادامه دهيد . جعبه ها را شكسته و راهرو را تا انتها برويد و از روي نرده ها داخل سالن بعدي بپريد . حشره هاي شما با حشره غول پيكر اين سالن نمي جنگند و بهترين راه نابود كردن آن با اسلحه ShotGun است . در آن سوي سالن بشكه ها و نيمكتهاي جلوي در را با اسلحه جذب كننده برداريد و مسيرتان را ادامه بدهيد . بعد از مدتي مبارزه در سمت چپ براي شما باز مي شود . در انتها با اسلحه جذب كننده پريز آنطرف ديوار نوري را هدف بگيريد . مسير را ادامه دهيد و سوئيچ را بزنيد تا در كناري براي شما باز شود . از راه پله ها بالا برويد . وارد اتاق كنترل شويد و در انتهاي سمت چپ آن كليد قرمزرنگ را بزنيد تا در اصلي براي شما باز شود . مسير را به سالن برگرديد . بعلت وجود ديوار نوري مجبوريد كه از كانالي كه در ديوار روبروي شماست مسير را ادامه دهيد . درب آنرا شكسته و وارد محفظه شويد . در انتها با اسلحه جذب كننده بيل را مابين پره هاي فن قرار دهيد و مسير را در سمت راست ادامه دهيد . از پله ها بالا رفته و وارد قسمت B4 شويد و در انتهاي B4 از پله ها بالا برويد . مسير را مستقيم ادامه بدهيد و سپس از پله ها بالا برويد . در انتهاي راهرو وارد راهروي سمت چپتان شويد . فقط مسير راهروها را ادامه بدهيد . در انتهاي آن به اتاقي مي رسيد كه صداي دكتر برين به وضوح شنيده مي شود . كليد قرمزرنگ كنار مانيتور را بزنيد . مسير را برگرديد . تمامي درها باز شده اند . مستقيم مسير را ادامه دهيد . در انتها وارد سالن بسيار بزرگي مي شويد . همه سربازان را كشته و از راه پله ها بالا رفته و راه مستقيم را ادامه دهيد. از طعمه استفاده كنيد تا حشراتتان مينهايي كه با اشعه ليزر در مسير هستند را خنثي كنند . از سالن بزرگ عبور كنيد و در انتهاي آن از پله ها بالا برويد تا به C1 برسيد . براي رسيدن به C1 از راه پله سمت چپ بالا برويد و از شيشه شكسته داخل سالن C2 بپريد . يكي ديگر از حشره هاي بزرگ را با ShotGun بكشيد . در انتهاي C2 با اسلحه جذب كننده مسير سمت چپ را پاك كنيد . مستقيم ادامه دهيد . در انتها دقت كنيد كه ديوارهاي آهني به سمت شما مي آيند و شما خواهيد مرد . بنابراين در اواسط راه جعبه اي را زير پايتان گذاشته و سريعاً وارد قسمتي كه در سمت چپتان قرار دارد و در آن آتش روشن است شويد . مسير را ادامه دهيد .
مرحله دهم :
بعد از ديدن الكس به طبقه پايين بپريد و مسير را در سمت راست ادامه دهيد . در اين مرحله مراقب الكس باشيد . چون با كشته شدن او بازي را بايد از اول شروع كنيد . به دنبال الكس برويد . در واقع در اين مرحله الكس مسير را به شما نشان ميدهد و شما تنها بايد با سربازان مبارزه كنيد و مراقب الكس نيز باشيد . بعد از صحبت با دكتر ايلاي مسير مستقيم را ادامه دهيد و در انتها در كنار در منتظر تماس الكس بمانيد . در اتاق بعدي از محفظه كانال عبور كنيد . مسير را ادامه دهيد . در اتاق بعدي همه سربازان را نابود كنيد و در انتهاي آن وقتي به ديوار نوري رسيديد يك نارنجك داخل اتاقي كه سيم برق آن وصل است بيندازيد . مسير را ادامه دهيد . در اتاق كنترل از كمد مسلسلها را برداشته و به سمت راه پله هايي و به سمت راه پله هايي كه به اتاق كنترل منتهي مي شود قرار دهيد . بعد از فهميدن موضوع دكتر جوديت ماسمن در محوطه D7 مسير را در سمت چپ ادامه دهيد . در انتها جعبه ها را شكسته و از پله ها پايين برويد . از مسير آبي كه برق به آن وصل است با دقت عبور كنيد. ( با قرار دادن بشكه ها روي آب و پريدن روي آنها ) در انتها از راه پله ها بالا رفته و از در سمت چپ با استفاده از اسلحه جذب كننده راه را باز كنيد و وارد D8 شويد . از نرده پايين پريده و وارد محوطه اصلي D8 شويد . در اين مرحله بايد تا آمدن الكس از خود دفاع كنيد . ميتوانيد از مسلسلها نيز استفاده كنيد . پس از آمدن الكس تا آخر اين مرحله بايد دنبال او رفته و مراقبش باشيد تا توسط دستگاه انتقال به آزمايشگاه دكتر كلانير منتقل شويد .
مرحله يازدهم :
با داگ به سمت خيابان رفته و شاهد مبارزه او با سربازان باشيد تا زماني كه در انتهاي خيابان در را براي شما باز كند. بعد از عبور از در به سمت چپ رفته داخل محفظه اي كه آتش در آنجا روشن است شويد و در ادامه وارد راهرويي كه وسط آن لامپ روشن است شويد. نشسته مسير را ادامه دهيد تا بارگذاري . به سمت مركز شهر برويد. پس از مدتي سربازان از در كنار تابلوي SOUYENIRS حمله مي كنند . آنها را كشته و به آن مسير ادامه دهيد . مي توانيد از مينها عليه دشمنان استفاده كنيد . مسير را ادامه داده تا به خيابان برسيد . در انتهاي خيابان به سمت راست و به سوي بشكه هاي قرمز رنگ رفته وارد حياط پشتي شويد روبروي اتاقك قرمزرنگ در انتهاي حياط دري وجود دارد كه مربوط به راهروي آپارتمان است . وارد آنجا شده و مسير را ادامه دهيد . وارد خيابان شويد به مبارزين ديگر ملحق شويد و از راهروي سمت راست آن وارد آپارتمان شويد و تا طبقه آخر رفته و از اتاقي كه دستگاه مركز كنترل در آنجاست وارد اتاق بعدي شده و از آنجا به خيابان بپريد . وارد ساختمان كنار آتش شده و به پشت ديوار دفاعي آنها وارد شويد . در را باز كنيد ، پله هاي آهني را ادامه دهيد و وارد آپارتمان روبرو شويد . آپارتمان را از دشمنان پاك كرده و به سمت پايين برويد . در انتها از محفظه اي كه دو مسلسل در آنجا كار گذاشته شده پايين رفته و سمت چپ مسير را ادامه دهيد . مسير بزرگراه زيرزميني را ادامه دهيد . در انتهاي مسير از سنگها بالا رفته بر روي كاميون برويد و خود را
به آن طرف مسير بيندازيد . تونل را ادامه دهيد . در انتها بايد مدتي تحمل كنيد تا مبارزين براي باز شدن راه آنجا را منفجر كنند . مي توانيد از مسلسلهاي كار گذاشته شده براي مبارزه با پرنده هاي مكانيكي استفاده كنيد . مسير را نشسته مستقيم ادامه دهيد . به محوطه راديواكتيوي مي رسيد كه بايد به دقت از روي ماشينها و لوازم پريده ، در انتها بر روي لوله هاي شيبدار رفته ، وارد اولين كانال شده ، دريچه پاييني را خراب كنيد . وارد راهرو شده ، آنرا ادامه دهيد . از پله ها بالا رفته و به مبارزان بپيونديد . در انتها از در سمت چپ از راه پله ها بالا برويد . وارد آپارتمان شويد ، مسير را به سمت بالا ادامه دهيد . در قسمتي كه آتش روشن است به پايين بپريد و از راه پله ها پايين برويد. كمي صبر كنيد كه در سمت راست در حياط پشتي براي شما باز شود . مسير را به سمت بالاي پله ها ادامه دهيد . در انتها از سوراخ ديوار به پايين بپريد . مسير را به سمت روشنايي ادامه دهيد تا پل متحرك را براي شما بيندازند . به آنطرف پل برويد . مسير را به سمت آتش ادامه دهيد . از پله ها بالا رفته و عنكبوتها را بكشيد . از سوراخ ديوار به پايين بپريد . مسير را به سمت پايين ادامه دهيد و از سمت راست از ساختمان بيرون بياييد. مراقب مينها باشيد . به سمتي كه سربازان از آن بيرون مي آيند برويد . از تخته سنگها براي بالا رفتن استفاده كنيد تا به پل متحرك برسيد . با استفاده از اهرم پل را متصل كنيد . در آن طرف از محفظه سوراخ سقف پايين برويد . مسير را طوري ادامه بدهيد كه سربازهايي كه تيزاندازي ميكنند در سمت چپ شما قرار بگيرند . در انتهاي آنجا از راه پله بالا رفته و در سمت راست از محفظه پايين بپريد . در انتها باز هم از محفظه پايين رفته به سمت راهروي سمت چپ ديواري كه بروي آن علامت نيمه عمر وجود دارد بالا برويد . مسير را ادامه دهيد تا به محفظه سوراخ برسيد . از آنجا پايين بپريد و منتظر آمدن الكس باشيد . داخل ساختمان رفته و وارد راهرو شويد و از آن پايين برويد . در مركز اتاق كنترل منتظر الكس بمانيد و از دري كه او باز مي كند به سمت خيابان برويد . در اينجا بايد آنقدر منتظر الكس بمانيد تا او محفظه دروازه را باز كند . سپس با اسلحه جذب كننده به گوي انرژي ضربه بزنيد تا دروازه باز شود . بعد از عبور از دروازه منتظر صحبتهاي الكس بمانيد . بعد از دستگيري او داخل گودال شويد . به مسير سمت چپ ادامه داده تا از محفظه سمت راستتان عبور كنيد . مسير را ادامه داده تا به دري كه قفل است برسيد . قفل را با استفاده از اسلحه جذب كننده از پشت در برداريد . بشكه ها را از زير تخته چوبي برداريد تا محفظه شيبدار براي شما درست شود . از روي لوله ها عبور كرده تا به كانال برسيد . از داخل كانال عبور كنيد و به سمت ديگر آن برويد. به آهستگي به طبقه پايين بپريد . وارد اتاقي شويد كه سربازان از آنجا تيراندازي مي كنند . در سمت راست را باز كنيد . با استفاده از اسلحه جذب كننده از پشت توري ها قفل در را برداريد و مسير را ادامه دهيد . به داخل سرداب بپريد . از محفظه سرداب مسير را ادامه دهيد تا نردبان را در سمت راست خود ببينيد . از آن بالا رفته و در قسمتي كه ديوارهاي توري شكل در آن كج شده اند مسير را ادامه دهيد تا به قسمت روشنتر برسيد . از پله ها بالا برويد تا وارد جايي شبيه به يك كارخانه شويد . با استفاده از سطح شيبدار و لوله ها مسير را به سمت بالا برويد و از سطح صاف عبور كنيد . يكبار سطح صاف سقوط مي كند . مجبوريد دوباره مسير را طي كنيد در انتها وارد اتاقك قرمزرنگ شده ، كليد را بزنيد تا محفظه براي شما پايين برود . سپس كليد را زده ، سوار محفظه شده و بالا برويد . هدف اين است كه با استفاده از لوله ها و سطوح صاف و نردبانها خود را به قسمت بالايي رسانده و از راهرويي كه يك مين ابتداي آن كار گذاشته شده مسير را ادامه دهيد .
مرحله دوازدهم :
با دقت از كنار تك تيراندازها به انتهاي خيابان برويد . وارد ساختمان شده و به قسمت زيرزمين آن برويد . به قسمت اتاق آبي رنگ رفته و مسير را تا بالا ادامه دهيد. از روي آتش به سرعت پريده و از آنطرف به سمت بارني در بالاي ساختمان برويد . پس از نابود كردن تك تيراندازها ( با نارنجك ) دنبال بارني راهي شويد . در ضمن بايد مراقب بارني نيز باشيد . وارد خيابان شويد . در انتهاي آن از درب سمت چپ وارد محوطه وسط شويد . درانتهاي مسير در اتاقك را باز كرده زنداني ها را نجات دهيد و وارد محوطه كنار ساختمان شويد . در انتهاي سمت راست ساختمان سيم برق ديوار نوري را با اسلحه جذب كننده كشيده و مسير را ادامه دهيد . در دو لنگه را باز كنيد . مسلسلها را با نارنجك خنثي كنيد . هدف خنثي كردن سه ژنراتور است . در سمت چپ راه پله وارد ساختمان شويد . مسير را ادامه دهيد در انتها از راه پله ها بالا برويد . اولين ژنراتور مقابل شماست . با اسلحه ايلاي به آن ضربه بزنيد . مسير سمت چپ و راهرو را ادامه دهيد . در انتها از مسيري شبيه پل عبور كنيد . در سمت راست وارد اتاقي بشويد كه از آن بشدت محافظت مي شود . وارد اتاق شده و به آرامي از بين ليزرها عبور كنيد . در انتها كليد قطع آنها را بزنيد . در ادامه راهرو سمت راست دومين ژنراتور را هم نابود كنيد . مسير را برگشته ، سمت چپ از پله ها پايين و سپس بالا رفته ، وارد اتاقك سمت چپتان شويد . مينها را كار بگذاريد و منتظر بمانيد ( البته اول به سمت در برويد تا بسته شود ) بعد از نابود كردن دشمن در سمت چپ آخرين ژنراتور را هم نابود كنيد . دنبال بارني برويد تا او شما را به سمت پشت بام ببرد . مسير EXIT را دنبال كنيد . پله ها را بالا رفته تا به پشت بام برسيد . بر روي پشت بام كنار جعبه مهمات بمانيد و هليكوپتر را نابود كنيد . كنار در منتظر بمانيد تا سربازان آنرا باز كرده و حمله كنند . وارد محوطه بعد از پشت بام شده ، كليد قرمز رنگ را براي متصل كردن پل بزنيد و به آن طرف پل برويد . در انتها به طرف آتش در طبقه پايين بپريد . از راه پله ها پايين برويد . در خيابان هدف نابود كردن دشمنان با پاهاي بلند است . در طول مسير راكت پيدا خواهيد كرد . پس از پايان مبارزه در انتهاي مسير از همان راه پله اي كه وارد محوطه ساختمان شديد برگرديد مسير زيرزميني را ادامه و از بزرگراه زيرزميني بگذريد . از خرابه سمت چپ بگذريد . چراغ قوه را روشن و خود را به بالا برسانيد . از ستون سنگي كه سطح شيب داري را درست كرده بالا برويد . مسير را به سمت چپ ادامه داده ، از راهروها بگذريد . چوب روي ديوار را شكسته و بعد از صحبت با مبارز به مسيرتان ادامه دهيد . مسير را از راهروهاي زيرزميني ادامه دهيد و از آخرين راه بعد از انفجار به طرف بالا و خرابه ها برويد . در انتهاي خرابه ها در حين مبارزه كمي صبر كنيد تا بر اثر انفجار ديوار خراب شود و شما بتوانيد عبور كنيد . پس از بازشدن راه مسير را ادامه داده و در انتها از راه پله بالا برويد . موجودات غول پيكر را نابود كنيد . بعد از نابودي آنها كه با آهنگي متوجه اتمام جنگ مي شويد به طرف خيابان سمت راست بپريد . هنگام عبور از روي تيرآهن ها مراقب باشيد . با بارني صحبت كنيد و از مسيري كه داگ براي شما باز كرده عبور كنيد .
مرحله سيزدهم :
تونل را ادامه دهيد و از روي تخته سنگهاي سمت چپ به آرامي پايين برويد . در انتها از روي لوله بر روي سطح متحرك پريده ( وقتي كه بالا است ) و از سمت راست وارد محفظه شويد و سمت چپ محفظه را آنقدر ادامه دهيد تا در يك راهرو قرار بگيريد . در انتهاي راه بطور مارپيچ به انتهاي مسير برويد . از آنجا به آرامي پايين پريده و مستقيم حركت كنيد . سوار اتاقكهاي متحرك سمت چپ شويد . در انتهاي مسير همه اسلحه هاي شما بجز اسلحه جذب كننده نابود ميشوند . آنرا برداشته و شروع به حركت كنيد . قدرت اسلحه بسيار زياد شده است . بطوريكه قدرت جذب دشمنان و پرتاب آنها را پيدا ميكند . تنها يك مسير وجود دارد . آنرا ادامه دهيد . در انتهاي مسير سوار آسانسور شده و بالا برويد . ديواره نوري را با جذب گوي انرژي كناري خنثي كنيد . ادامه دهيد تا به مانيتوري كه دكتر والاس اين جمله را ميگويد ” دوستان تو دستگيري ايلاي ونس و … “ برسيد . به ميدان كناري رفته و كليد را بزنيد وصبر كنيد تا آسانسور پايين بيايد و سوار شده و به سمت بالا برويد . در انتها گوي را از بين برده تا ديوار توري از بين برود . مسير را ادامه داده و وقتي به موجود غول پيكر رسيديد با زدن يك گوي آنرا نابود كنيد . سه گوي را براي نابود كردن ديوار نوري برداريد و پرتاب كنيد . مسير را ادامه داده و سوار اتاقكهاي متحرك شويد .
مرحله چهاردهم :
بعد از پايان گفتگوها با الكس همراه شويد . در اتاق كنترل اسلحه جذب كننده را برداشته و سوار آسانسور شويد . بعد از پايان صحبت دكتر برين شروع به حركت كنيد . در سمت چپ هدف اين است كه زودتر از دكتر برين به بالاترين نقطه برسيد . در انتهاي مسير ابتدا هليكوپترها را و سپس محفظه هاي متحرك قسمت انتقال و در نهايت گوي نوراني را منفجر كنيد تا دكتر برين سقوط كند . ملاقات كوتاهي با G-man داريد و بازي تمام ميشود .
در حين بازي كليد ~ را زده و از كدهاي زير استفاده كنيد تا نتايجي طبق جدول بدست آوريد. وارد كردن مجدد كد آنرا غير فعال مي كند.
فعال شدن كليه سلاح ها
impluse 101
حركت آزادانه
سایت رسمی بازیهای فارسی دارینوس | دارینوس سرزمین رویاها، بستر اندیشه ها





































































