مشاهده دسته‌ها

عصر فرمانروایان 3

عصر فرمانروایان 3

تهیه و تنظیم : گروه نرم افزاری دارینوس

فهرست مطالب

روش های مختلف بازی

شروع و ذخیره سازی بازی

راهنمای صفحه بازی

شهر مرکزی Home City

اسپانیائیها (Spanish)

انتخاب یک شهر مرکزی

انگلیسیها (British)

ارتقاء امکانات موجود درشهر مرکزی

فرانسوی ها(French)

پرتغالیها(Portaguese)

بهبود شهر مرکزی

هلندی ها (Dutch)

درخواست کمک از شهر مرکزی

روسها (Russian)

انتقال منابع وواحدهای اقتصادی از شهر مرکزی به ساير مناطق

نتقال منابع وواحدهای اقتصادی از شهر مرکزی به ساير مناطق

آلمان ها (German)

عثمانی ها (Ottoman)

روستائیان-ساخت روستائیان

دوره اکتشاف (Discovery)

ساختن یک بنا

واحدهای غیر نظامی

دوره استعمار(Colonial)

دوره قلعه سازی(Fortress)

پیشرفت به دوره های مختلف

دوره صنعتی(Industrial)

هم پیمانی با بومیان امریکایی

دوره امپراطوری(Imperial)

ساخت یک جنگنجوی بومی آمریکایی برای نبردها

شخصیتها – قسمت اول

شخصیتها – قسمت دوم

بومیان امریکایی

شخصیتها – قسمت سوم

نقل و انتقال واحدها

شخصیتها – قسمت چهارم

انتقال واحدها از میان آب

انتخاب یک استراتژی

– قسمت چهارم

عصر فرمانروایان (Age of Empires) به بررسی تمدن های مختلف در دوره های مختلف تاریخی می پردازد. اسپانیا، بریتانیا، فرانسه، روسیه،پرتقال، هلند، آلمان و عثمانی ، ملل مختلفی هستند که برای نسخه سوم این بازی در نظر گرفته شده اند. هدف، کنترل و هدایت یک امپراطوری و توسعه قلمرو و دستیابی به منابع می باشد.

در بخش عملیاتی بازی، 24 مأموریت در سه بخش طراحی شده و بازیکن را در سه مقطع تاریخی با داستانی جذاب همراه می کنند. این سه قسمت به بررسی سه نسل از خانواده بلک (Black) می پردازد. ابتدا مورگان بلک، یکی از شوالیه های سنت جان که با دولت استعمارگر اسپانیا به مقابله می پردازد، سپس نوه او جان بلک و متحدین بومی امریکائی او که در جنگ های 7 ساله گرفتار می شوند و نهایتاً نوه دختری جان یعنی املیا بلک که برای ایجاد و ساخت راه آهن به سمت غرب تلاش می کند.

از نکات منحصر بفرد این بازی استراتژیک می توان به وجود شهرهای مرکزی هر ملیت اشاره کرد که نه تنها به واقعی تر شدن شبیه سازی امپراطوری ها کمک می کند بلکه باعث می شود که بازیکن با وسعت نظر بیشتری در تصمیم گیری ها به عنوان رهبر یک امپراطوری ظاهر شود.

5 دوره مختلف برای این بازی درنظر گرفته شده که با ارتقاء به دورۀ بعدی امکانات و قابلیتهای شما نیز افزایش پیدا می کند.

سه روش اصلی برای انجام این بازی وجود دارد:

• عملیات اصلی (Campaign)

• رقابت با سایر ملیت ها (Skirmish)

• بخش چند نفره (Multi Player )

عملیات اصلی

با انتخاب این روش، وارد یک داستان تاریخی می شوید. با تعقیب ماجراجویان خانواده بلک با افراد مشهور تاریخ ملاقات می کنید و با انجام ماموریتهای مختلف با تاریخ شکل گیری یک قاره نوپا آشنا می شوید. با انتخاب سطوح مختلف بازی اعم از آسان و یا مشکل، این نبرد بسیار مهیج و لذت بخش خواهد شد.

رقابت با سایر ملیت ها

در این قسمت می توانید توانائیهایتان را در مقابله با سایر امپراطوری ها ارزیابی کنید.

با تنظیم عوامل زیر وارد محیط بازی می شوید. این بخش فاقد اهداف جزئی بوده و بازیکن دارای آزادی عمل بیشتری است.

•تعداد دشمنان و تمدنهایشان

•تعیین تمدن های متحد

•قوانین (Deathmatch یا Supremacy)

•دوره آغازین

•میزان سختی بازی

•رنگ بازیکن

بخش چند نفره

در بخش چند نفره امکان بازی در شبکه های محلی و اینترت وجود داشته و رقابت در این بخش در قالب دو روش زیر امکانپذیر می باشد.

Supremacy : در این روش، شما بدون هیچ امکاناتی بازی را شروع کرده و تا پیروزی یا تسلیم نهایی بازی را ادامه می دهید.

Death match : یک روش سریع است که تمام بازیکنها از یک انبار برخوردارند.

برای شروع بازی تک نفره :

1- در منوی اصلی بر روی بازی یک نفره و سپس بر روی Campaign کلیک کنید.

2- در پنجره Campaign، یکی از سناریوهای موجود را انتخاب کنید. سپس میزان سختی را بازی برگزینید و در آخر به روی گزینه play کلیک کنید.

کامل کردن یک سناریو، امکان اجرای سناریوی بعدی را فراهم می سازد. ضمناً می توانیدبه سناریوهای انجام شده قبلی برگشته و آنها را مجدداً اجرا کنید. در ضمن می توانید در هر لحظه بازی خود را متوقف کرده و آن را ذخیره کنید. و در زمان دیگری آن را ادامه دهید.

برای ذخیره سازی سناریو:

1- روی Menuکلیک کنید (در قسمت راست – بالای صفحه) به این طریق منوی In-Game ظاهر می شود. سپس روی Save کلیک کنید.

2- نام مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس بر روی Save کلیک کنید.

برای شروع مجدداً بازی قبلی :

1-در منوی In-Game بر روی Saved Game کلیک کنید.

2-در قسمت open file، از میان لیست فایلها، سناریوی مورد نظرتان را انتخاب کرده و روی open کلیک کنید.

شهر مرکزی یکی از نکات منحصر بفرد بازی است. هر چه بیشتر آن را توسعه دهید، احتمال پیروزی شما بیشتر می شود. تحصیل منابع، تجهیز واحدها و بسیاری از پیشرفتها بوسیله آن میسر می شود. هر تمدنی، شهر مرکزی خاص خود را دارد که سمبل تمدن بشمار می رود. شهر مرکزی نمایانگر یک شهر واقعی نیست. در حقیقت هر نامی که بخواهید می توانید برایش انتخاب کنید. در حین بازی و برای بدست آوردن منابع بیشتر به شهر مرکزی مراجعه می کنید. روشی که برای استفاده از منابع وامکانات موجود در شهر مرکزی برمی گزینید، امکان پیشرفت و توسعه تمدن شما را فراهم می نماید.

امکانات شهرهای مرکزی

هر شهر مرکزی مجموعه بی نظیری از امکانات و منابع را در قالب كارتهای مختلف ارائه می دهد. هر چه سطح شهر مرکزی شما بالاتر باشد، كارتهای بیشتری در اختیار شما قرار می گیرد. پنج دسته بندی برای كارت ها وجود دارد که هر یک با ساختمان خاص خود در شهر مرکزی نشان داده می شوند.

Trauing Company (بخش تجاری)

شامل منابع و واحدهای داده اقتصادی

Military acadeing (آمادگی نظامی)

شامل سربازان و نیروی زمینی ارتقاء یافته

Cathedral (بخش ساختمانی )

پیشرفتهای ساختمانی

Manufacturing plant (طرحهای ساخت و ساز)

پیشرفتهای اقتصادی

Harbar (بندر ، اسکله )

نیروی دریایی و مزدوران

در ابتدا تمامی كارت ها در اختیار شما نبوده و مقدماتی لازم است تا آنها را بدست آورید. به مرور و با پیشرفت شما در مراحل مختلف و ارتقاء به سطوح بالاتر امکان استفاده از كارت های مختلف مرتبط با موقعیتهای مختلف فراهم می شود. هر تمدنی باید 120 كارت جمع آوری کند که بسیاری از آنها با ارتقاء شهر مرکزی فعال شده و شما فقط حداکثر 20 كارت در هر بازی را مورد استفاده قرار می دهید. شهر مرکزی با یک حالت قراردادی و با 15 كارت آغاز می شود. میتوانید این وضعیت قراردادی را تغییر دهید یا چندین وضعیت جدید ایجاد کنید، که البته هر کدام شیوه خاصی در بازی دارند، برای مثال می توانید این وضعیت قراردادی را بر جنگ و درگیری متمرکز نموده و از شهر مرکزی نیروی جنگی درخواست کنید یا اینکه آن را برای مسائل اقتصادی تنظیم و اقدام به جمع آوری منابع نمائید. دقت کنید که پس از اتخاذ روش مورد نظرتان قادر به تغییر آن نیستید. هنگامیکه در بازی پیشروی می کنید و شهر مرکزی شما پیشرفت می کند، امکانات موجود هم پیشرفت می کنند. خلق و اداره چندین وضعیت مختلف به شما امکان می دهد تا استراتژیهای جدیدی را برای ارتقاء شهر مرکزی تان بکار برید. هنگام شروع یک بخش جدید بازی، شهر مرکزی و Deck مورد نظرتان را انتخاب می کنید.

زمانیکه گزینه Manage a home city را از منوی Home City Options انتخاب کنید، گزینه های زیر ظاهر می گردند:

• چشم انداز شهر مرکزی موجود (View an escisting home city )

• خلق یک شهر مرکزی جدید ( Create a new home city )

• حذف یک شهر مرکزی جدید ( Delete a home city )

ارتقاء امکانات موجود در شهر مرکزی

منوی Home City Option، به شما اجازه می دهد تا كارتهای جدیدی را به شهر مرکزی خود اضافه کنید. پنجره Choose new cards، پنج دسته بندی كارت ها به همراه منابع موجود و امکانات آتی آنها را نشان می دهد. تعداد كارتهای موجود در قسمت بالا و سمت چپ Card Tree نشان داده می شود (Card Tree در پنجره Choose New Cards وجود دارد). این عدد هنگامی از كارت های موجود استفاده می کنید یا كارت های جدیدی را فعال می کنید، افزایش یا کاهش می یابد، برای اضافه کردن كارت به فهرست دارایی خود، روی كارت مورد نظر خود کلیک کنید. علامت تايید سبزی که در کنار كارت وجود دارد، نشان می دهد که این كارت به دارایی شما اضافه شده است، برای برگرداندن آن، مجدداً روی آن کلیک کنید. كارت های اولیه ای که فعال کرده اید، بصورت خودکار در میان کارت ها ظاهر می شود، و مجبور نیستید که به صورت دستی آنها را اضافه کنید.

هیچ تمدنی نمی تواند تمام پیشرفتهای موجود را بدست آورد، برخی سربازان پیاده نظام بهتر و برخی دیگر سواره نظام بهتری دارند و دیگران کشتیهای بهتر و اقتصاد قویتری دارند. هر تمدنی که انتخاب می کنید باید استراتژی متفاوت و خاص آن تمدن را در نظر بگیرید. درک قابلیت های تمدن و امکانات آن، برای کنترل وضعیت در بازی تکنفره و چند نفره ضروری است.

در پنجره Customize، می توانید یک شهر مرکزی بی نظیر خلق کنید. برای مثال می توانید ظاهر ساختمان ها را تغییر دهید. این تغییرات ظاهری بوده و در اهداف استراتژیک تغییری ایجاد نمی کنند.

Shipment panel (بخشی که نشان دهنده امکانات موجود برای انتقال است) در قسمت راست و پایین صفحه شهر مرکزی واقع شده و نشان دهنده منابع و واحدهای موجود برای انتقال به مستعمرات می باشد.

واحدها و منابع موجود برای انتقال با كارتهای که در این مرحله از بازی استفاده میکنید ارتباط دارد. به محض کسب تجربه می توانید واحدهای نظامی و اقتصادی و منابع را از شهر مرکزی خود دریافت کنید. کافی است كارت موردنظرتان را انتخاب کرده تا از شهر مرکزی امکانات مورد نظرتان منتقل شود. انتخابهایی که می کنید به عوامل زیر بستگی دارد :

مستعمره شما باید از جمعیتی مناسب و متناسب با در خواستهایی که از شهر مرکزی می کنید برخوردار باشد.

نیروهای مزدوری که به خدمت می گیرید به پول نیاز دارند. بنابراین برای انتقال آنها باید منابع مالی کافی دراختیار داشته باشید. هر چند که انتقال این نیروها با کشتی رایگان انجام می شود.

-کسب تجربه :

قبل از انتخاب هر واحد یا منبعی، باید تجربه لازم و مرتبط با آن را کسب کرده باشید.

انتقال منابع و واحدهای اقتصادی از شهر مرکزی به ساير مناطق

محدوده وسیعی از واحدهای اقتصادی، منابع و امکانات مختلف همچون کارگران ، غذا و حیوانات را برای انتقال به مستعمره از شهر مرکزی قابل انتخاب هستند. وجود هر کدام از موارد مذکور می تواند برای مستعمره شما ارزش خاصی داشته باشد مثلاً اگر یک تاجر پوست را به مستعره منتقل کنید، ارزش شکار و صید در حوزه شما افزایش می یابد.

ارتقاء سطح شهر مرکزی

شهر مرکزی شما از طریق کسب امتیاز، به روشهای زیر ارتقاء می یابد:

• شکست نیروهای دشمن یا از بین بردن ساختمانها

• ساختن یا آموزش واحدها

• بدست آوردن سنگ معدن Milestonse.

• کامل کردن اهداف، در بازی تکنفره

شهر مرکزی به عنوان یکی از نکات منحصر بفرد این بازی راههای بسیاری برای طراحی استراتژی های شما، کنترل مسائل اقتصادی و نظامی پیشنهاد می کند. و باعث می شود بیشتر بر بازی مسلط شوید، با نقاط قدرت و ضعف تمدنتان آشنا شده و تصمیمات بهتری در خلال بازی اتخاذ می کنید.

غذا، چوب و سکه منابع اساسی اقتصاد شما را در این بازی تشکیل می دهند.روستائیان از مزرعه برای بدست آوردن غذا، از جنگل برای جمع آوری چوب و از معادن برای حصول طلا استفاده می کنند. جستجوگران نیز منابعی که شامل غذا ، چوب و سکه است را پیدا می کنند. بعضی اوقات آنان ناگزیر به جنگ با نگهبانان این منابع می شوند.

پنجره منابع واقع در قسمت چپ و پایین صفحه مقدار واقعی غذا، چوب و سکه موجود در انبارها را نشان میدهد. ضمناً از این طریق می توانید میزان جمعیت موجود در شهر و محدودیت جمعیتی که در شهر شما با توجه به تعداد خانه ها وجود دارد را ملاحظه نمائید.

یک جستجوگر، یک واحد بی نظیر است که توانائیهای خاصی دارد. از جستجوگر خود برای بررسی مکانهای ناشناخته بر روی نقشه استفاده کنید.

• آنها قادر هستند که نگهبانان گنج را فقط با یک تیر، از بین ببرند.

• یک جستجوگر می تواند در مسیر های تجاری، پایگاه تجاری بنا کند و از این طریق باعث ترقی اقتصاد شود.

• جستجوگر شما زخمی می شود، اما هرگز نمی میرد.

اولین مرکز شهر شما در نزدیکی منابعتان، به طور خودکار تعیین می شود. اگر بعدها مرکز شهر دیگری اضافه کردید، تعیین محل آن، به عهده شما خواهد بود. بجز حالت صحرانشینی، همه بازیکنها ملزم به تعیین محل مرکز شهر هستند. برای تعیین محل مرکز شهر از جستجوگر و سربازان گروه جستجو استفاده و بهترین موقعیت را انتخاب نمائید.

عوامل تعیین کننده محل مرکز شهر

• نزدیکی به منابع اصلی شامل شکارگاهها ، جنگل ها و معادن

• وجود حفاظهای طبیعی مثل صخره و یا خطوط ساحلی برای امنیت وبالا رفتن قابلیت های دفاعی

• وجود نیروهای بومی برای متحد شدن

روستائیان برای تمدن شما بسیار حائز اهمیت هستند. عملکرد ایشان ستون و اساس اقتصاد شما را پایه ریزی می کند. بدون حضور آنها، شما اقتصادی نخواهید داشت و بی شک سقوط می کنید. روستائیان بهترین جمع کننده و انبارکننده غذا، چوب، سکه و طلا می باشند. هر چه تعداد روستائیان شما در جمع آوری منابع بیشتر باشد، انبارهای شما سریعتر پر شده و در نهایت تمدن شما سریعتر رشد می نماید.

ساخت روستائیان

ساخت روستائیان در هر تمدنی احتیاج به مقدمات متفاوتی دارد. در برخی تمدنها، در هر بار یک روستایی ساخته می شود که سرمایه ساخت آن فقط زمان است اما در برخی دیگر ازتمدنها در هر بار چند روستائی ساخته می شود که برای ساخت به منابع احتیاج است.

برای ساخت یک روستایی بر روی مرکز شهر خود کلیک کرده و سپس روستائی را انتخاب کنید. روستائی یا روستائیان جدید در نزدیکی مرکز شهر ظاهر می شوند. باید به سرعت آنها را برای جمع آوری منابع اعزام کنید.

یک مرکز شهر خالی از ساختمان ارزشی برای اقتصاد شما نخواهد داشت. به عبارت دیگر، بدون استفاده از منابع مخصوصاً چوب، سکه و یا ترکیب این دو، هرگز قادر به ساخت و ساز نخواهید بود. بنابر این ابتدا باید مقادیر زیادی چوب و سکه فراهم کنید. علاوه بر خانه برای روستائیان و مرکز شهر می توانید آسیاب، انبار غذا، اصطبل برای آموزش سواره نظام، فروشگاه برای معامله و تجارت و سایر بناهایی که به پیشرفت تمدن شما کمک می کنند، داشته باشید.

هنگامی که تمدن شما در طول زمان پیشرفت می کند و زمانیکه موقعیت شهر مرکزی ارتقاء می یابد نوع و تعداد ساختمانهای موجود ارتقاء می یابد.

برای ساخت یک ساختمان ابتدا یک واحد سازنده را انتخاب کنید. (برای مثال یک روستایی برای ساخت یک خانه) سپس در پنجره فرامین، بر روی نوع ساختمانی که می خواهید بسازید کلیک کنید.در نهایت ماوس خود را بر روی هر نقطه از نقشه که مایلید در آن ساخت و ساز کنید قرار داده و کلیک کنید. توجه داشته باشید زمانیکه می خواهید ساختمان را در محلی قرار دهید، اگر رنگ آن قرمز شد بدین معنی است که باید جای دیگری را انتخاب کنید و آن ساختمان قابل ساخت در آن منطقه نیست.

ارتقاء نیروها

برای جمع آوری سریعتر غذا، بالا بردن میزان روابط تجاری و افزایش امتیازات می توانید نیروهایتان را ارتقاء دهید. هر ارتقایی ارزش و قیمت خاص خود را دارد. پنجره فرامین ارتقاء های موجود در هر لحظه را نشان می دهد. البته میزان ارتقاء یافتن ها به تمدن شما بستگی دارد.

برای ارتقاء یک واحد :

1- ساختمان مربوط به واحدی که می خواهید ارتقاء پیدا نماید را انتخاب کنید. Command Panel، ارتقاء ممکن برای واحد را نشان میدهد.

2- اطمینان حاصل کنید که غذا و چوب و سکه کافی برای این ارتقاء را در اختیار دارید.

3- بر روی دکمه ارتقاء در پنجره فرامین کلیک کنید.

ارتقاء به دوره بعد به شما اجازه می دهد تا ساختمانهای مختلف و واحدهای نظامی قدرتمندتری در اختیار بگیرید. و به تکنولوژیهای ارزشمندی دسترسی پیدا کنند.

پنج دوره تمدنی به شرح زیرند:

• عصر اکتشاف discovery age

• عصر استعمار Colonial age

• عصر قلعه سازی Fortrees age

• عصر صنعت Industrial age

• عصر امپراطوری Imperial age

اتحاد با بومیان امریکایی بوسیله ساخت پایگاههای تجاری حاصل می شود. بدین طریق می توانید علاوه بر کسب تجربه منابع سودمند دیگری هم بدست آورید. جستجوگران و روستائیان قادرند تا پایگاههای تجاری در اطراف زیستگاه بومیها ساخته و همچنین جاده های تجاری ایجاد کنند.

برای ساخت یک پایگاه تجاری:

1- یک مسیر پایگاه تجاری، تعیین کنید.

2- واحدی که قادراست پایگاه تجاری سازد (برای مثال، جستجوگر) را انتخاب کنید.

3- در پنجره فرامین بر روی پایگاه تجاری (Trading post) کلیک کنید.

4- ساختمان پایگاه تجاری را با انتقال به مسیر مورد نظرتان منتقل کنید.

5- برای قرار گرفتن پایگاه تجاری، در محل مورد نظر کلیک کنید. واحد مورد نظر پایگاه تجاری را در محل مشخص شده بنا می کند.

ساخت یک جنگنجوی بومی امریکایی برای نبردها

یک پایگاه تجاری در نزدیکی زیستگاه بومیها باعث آماده کردن ایشان به عنوان جنگجو می شود. توانایی و قابلیت سربازان بومی امریکایی، به عوامل مختلفی بستگی دارد عواملی نظیر نقشه و تمدنی که در آن قرار دارید. هر سربازی که آموزش می دهید ارزشی معادل منابع غذا و چوب یا ترکیب این دو دارد. برای تربیت یک سرباز بومی امریکا بر روی پایگاه تجاری کلیک کرده و سپس بر روی جنگجوی مورد نظرتان در پنجره فرامین کلیک کنید.

افزایش قدرت نظامی باعث موفقیت شما می شود. در این بخش به چگونگی ایجاد نیروهای نظامی می پردازیم.

سه نوع واحد نظامی در بازی وجود دارد:

• پیاده نظام (Infantry) . آموزش درسربازخانه (Barachs)

• سواره نظام ( Cavalry ). آموزش دراصطبل (Stable)

• توپخانه ( Artillery). آموزش درکارخانه توپ سازی (Artilary Fourdy)

اگرچه برخی از واحدهای نظامی فقط در شهرهای مرکزی ایجاد می شوند، اما امکان تعلیم اغلب آنها در مستعمرات نیز وجود دارد.

برای ساخت یک واحد نظامی ابتدا ساختمان سازنده را انتخاب کرده و سپس در پنجره فرامین بروی واحد مورد نظر کلیک کنید. با تکرار اینکار واحدهای بیشتری ساخته می شوند. البته می توانید با پایین نگه داشتن Shift و کلیک چپ ماوس نیز در هر بار پنج واحد نظامی را برای آموزش انتخاب کنید.واحدهای نظامی که می سازید در نزدیکی ساختمان سازنده ظاهر می شوند. هر چندکه این مکان نیز قابل تغییر می باشد.

کلیه ساختمانهای سازنده، این امکان را به شما میدهند که محل تجمع نیروهای جدید را انتخاب کنید. بعنوان مثال، اگر روستایی را در مرکز شهر می سازید، می توانید معدنی را به عنوان محل تجمع انتخاب کنید. بنابراین به محض ساخت، روستایی به جمع آوری سکه ها از معدن مشغول می شود.

برای اینکار ابتدا ساختمان سازنده را انتخاب کرده و در محل مورد نظرتان کلیک راست کنید. واحدهای ساخته شده، اکنون در محلی که توسط شما مشخص شده جمع می شوند.

هنگامیکه دو یا چند واحد را انتخاب کرده و دستور حرکت یا حمله می دهید، بصورت خودکار آرایش جنگی به خود می گیرند. واحدهای سریع مثل سواره نظام، در صفوف اولیه و واحدهای دوربرد در پشت سرآنها قرار می گیرند. واحدهای ضعیف تر پشت سر همه نیروها ظاهر شده و همه واحدها با سرعتی برابر سرعت کندترین واحد حرکت می کنند.

ایجاد یک گروه از واحدها

1- تمام واحدهای مورد نظر را انتخاب کنید.

2- کلید CTRL را پایین نگه داشته و عددی را بفشارید. برای مثال برای تعیین گروه2، CTRL +2 را فشار دهید. یک پرچم در بالای صفحه برای هر گروهی که ساخته اید ظاهر می شود.

هنگامیکه گروه را مشخص کردید، برای انتخاب آنها تنها کافی است برروی پرچم کلیک کرده و یا کلید عدد مورد نظر را بفشارید. برای مثال برای انتخاب گروه2، کلید 2 را فشار دهید.

برای اضافه کردن یک واحد به یک گروه ابتدا واحد یا واحدها را انتخاب کرده و سپس کلید Shift را پایین نگاه داشته و شماره گروه موردنظرتان را بزنید.

حرکت واحدها با استفاده از تعیین مسیر

برای حرکت یک واحد با استفاده از تعیین مسیر ابتدا واحد یا واحدها را انتخاب کنید سپس کلید shift را پایین نگه داشته و اولین نقطه مسیر را تعیین کنید. این کار را تا زمانی که مسیرتان کامل شود ادامه دهید .در آخرین نقطه، کلید shift را رها کرده و سپس کلیک راست نمایید. اکنون واحد شما در طول مسیر حرکت می کند.

هنگامی مجبورید از میان آب عبور کنید، می توانید واحدها را بر کشتی سوار کنید. هر واحدی را می توانید در کشتی سوار کنید. اگر بازی چند نفره انجام می دهید، متحدین می توانند واحدهای یکدیگر را منتقل کنند. هر کشتی قادر است تعداد محدودی از واحدها را منتقل کند. برای سوار شدن در کشتی، واحد یا واحدهایی را انتخاب کنید. سپس روی کشتی کلیک راست کنید. واحد مورد نظر سوار کشتی می شود.

برای پیاده شدن از کشتی، ابتدا آنرا انتخاب کنید. علامت واحدهایی که در کشتی حضور دارند در قسمت پایین و سمت راست صفحه ظاهر می شوند. بر روی آن واحد کلیک کرده تا واحد مورد نظر در ساحل پیاده شود یا بر روی Eject کلیک کرده تا همه به یک باره از کشتی خارج شوند.

ایجاد نیروهای نظامی

زمانیکه واحدی را به عنوان واحد نظامی انتخاب کردید، توجه به دو نکته الزامی است:

• نقاط قوت و ضعف تمدن شما در مقایسه با سایر تمدنها.

• استراتژی شما در برابر سایر تمدنها.

برای مثال انگلیس اقتصاد قوی داشته اما در ابتدای کار قدرت نظامی قابل توجهی ندارد. برعکس قدرت نظامی اسپانیا به سرعت افزایش یافته اما فاقد اقتصادی شکوفاست. ضمناً مهم است که اطلاعات آمار دشمن را نیز داشته باشید. ارتش آنها را بررسی کنید. واحدهایی را انتخاب کنید که قادر باشند با ارتش دشمن مقابله کنند. برای مثال اگر سواره نظام قدرتمندی در ارتش دشمن می باشد. با نیروی قوی Musketeer با آن مقابله کنید.با ایجاد نیروهای جنگنده که قادرند در برابر نیروهای دشمن بایستند، شانس موفقیت و پیروزی خود را افزایش دهید.

پس از سالها که از ساخت بازیهای استراتژیک می گذرد امروزه بازیکنان روشهای استانداردی را برای این سبک از بازیها ابداع کرده اند روش هایی همچون تهاجمی (Rushing)، توسعه سریع (Booming)، تدافعی (Turtling).

این استراتژی بر ایجاد سریع نیروهای نظامی استوار است. هدف این استراتژی، غافلگیری دشمنان در مراحل اولیه است. با بدست آوردن منابع اصلی اقتصادی دشمن، مثل روستائیان، خانه ها، فروشگاهها، به طور مهیجی مانع از پیشرفت تمدن آنها می شوید.

بجای تمرکز بر روی ارتش، در این روش، تمدن شما به یک مرکز قدرت اقتصادی تبدیل می شود. برای موفقیت در این روش، چند مرکز شهر با جمعیت زیاد روستایی و منابع عظیم، تأسیس می کنید. با پیشرفت اقتصادی دراین حالت، منابع عظیم بدست آورده اید که بعدها می توانید آن را صرف ساخت یک ارتش قوی نمائید.

استراتژی است که دفاع را در دستور کار قرار می دهد. از ابتدا، باید مرکز شهر و منابع اقتصادی خود را از هجوم و حمله، حفاظت کنید. برای موفق شدن در این استراتژی باید به لاک دفاعی فرورفته و از منابع اقتصادی خود در برابر هجوم و حملات دشمن دفاع کنید.

ساختمانها – قسمت اول

بناها بخش مهم و ضروری از تمدن و شهر شما را تشکیل می دهند. از ساختمانها برای اداره منابع، ایجاد و ارتقاء ارتش و تهیه مهمات و هدایت فعالیتهای روزانه و اقتصادی مستعمرات، استفاده می شود. با اختلافات جزئی، ساختمانها در تمدنهای مختلف مشترک هستند.

مرکز شهر (Town Center)

قلب هر شهر به شمار میرود که امکان ارتباط با شهر مرکزی را برقرارمی کند. تمام کالاهایی که از شهر مرکزی ارسال می شود از طریق این بنا وارد میشوند.کارگران مورد نیاز را از آنجا تهیه می کنید و ضمناً باعث پیشرفت شهر میشود. زمانیکه به شهر شما حمله شد روستائیان را درمرکز شهر مستقر کنید.

خانه (House)

ده نفر روستایی یا واحد نظامی را در خود جای میدهد. برای گسترش شهر ساختن خانه ضروری است.

کلیسا (Church)

پیشرفتهای بی نظیری برای تمدن شما، به همراه دارد. کلیساها، healer (درمان گر) آموزش می دهند و پیشنهادات اقتصادی، دفاعی و منابع نظامی مطرح می کنند.

پایتخت (Capital)

اقتصاد قدرتمند دوره امپراطوری را برای شما فراهم نموده و نیروهای نظامی که برای پیروزی درجنگ به آنها احتیاج است را ارتقاء میدهد.

بازار(Market)

باعث پیشرفتهای اقتصادی می شود و به شما کمک می کند تا چوب و غذا را به سکه و بالعکس تبدیل کنید. وجود یک بازار، اقتصاد شما را متحول می سازد. برای مثال اگر برای ارتقاء، سکه کافی در اختیار ندارید می توانید چوب و غذا را در بازار فروخته و به دوره بعدی پیشرفت کنید.

ساختمانها- قسمت دوم

آسیاب (Mill )

غذای شما را به سرعت افزایش نمی دهد. اما یک منبع غذایی پایدار و بی انتها برای غذا ایجاد می کند.

کارخانه (Factory)

به محض رسیدن به دوره صنعتی می توانید کارخانه بسازید، کارخانه ها می توانند غذا، چوب، سکه و توپ تولید کنند. و شما می توانید از این محصولات برای رشد اقتصادی خود استفاده کنید.

(Plantation)

سکه تولید می کند و در هر جای مستعمره قابل ساخت است. در حین بازی زمانیکه معادن شما خالی شد. متوجه کارآیی آن خواهید شد.

توپخانه(Arsenal)

باعث رشد و ترقی ارتش شده و سرعت، برد، دقت هدف گیری و قدرت تخریب نیروها را بهبود می بخشد.

سربازخانه (Barracks)

برای آموزش و ارتقاء واحد پیاده نظام که هسته اصلی نیروهای نظامی هستند، استفاده می شود. روسها Block house دارند که شامل سربازخانه و دیده بانی است.

اسکله (Dock)

برای ماهیگیری، نبرد و انتقال واحدها میان آب، قایق و کشتی ایجاد می کنید.

برج دیده بانی(Out Post)

در هر جای بیابان قابل ساخت است. هر کدام می توانند مسافتهای طولانی را دیده بانی کنند، چندین واحد، مثل روستائیان و Coureurها و واگنهای جمع آوری منابع در برج دیده بانی قابل استقرار هستند.

ساختمانها – قسمت سوم

آغل گوسفندان(Livestock)

گوسفندان و گاوهایی را که در هنگام اکتشاف آنها را پیدا کنید و یا به عنوان محموله از شهرمرکزی دریافت می کنید را می توانید در آنها جای دهید. گوسفندان و گاوها به مرور زمان پروار شده و منابع غذایی شما را افزایش می دهند.

قلعه (Fort)

نیروهای نظامی مختلفی برای شما ایجاد کرده و توسط آن می توانید دیوارها، برجها و دروازه های دفاعی مناسبی را در اختیار بگیرید.

بیمارستان صحرایی (Field Hospital)

در کنار واحدها برای امداد ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

پایگاه تجاری(Trading post)

در مسیرهای تجاری یا نزدیک زیستگاه بومیان امریکایی بوسیله جستجوگران و روستائیان ساخته می شود. اگر پایگاه تجاری در مسیر تجاری ساخته شود امکان تحویل کالا در آن وجود دارد. و اگر کنار زیستگاه امریکائیها باشد، بین شما و امریکائیها اتحاد برقرار می شود.

اصطبل(Stable )

در اصطبلها میتوانید سواره نظام تعلیم دهید. نیروی سواره نظام شما میتواند توپخانه دشمن را به راحتی از بین ببرد اما در برابر نیزه داران بسیار آسیب پذیر هستند.

کارخانه توپ سازی (Artilary Fourdy)

در این قسمت میتوانید با توجه به پیشرفت خود انواع توپها را ایجاد کنید. همچنین قادر هستید که در کارخانه توپ سازی نیروهای سنگ انداز و نارنجک انداز را تعلیم دهید.

همه چیز در این بازی با پشتیبانی این نوع از نیروها ایجاد می شوند. آنها به عنوان نیروهای پیشرو می توانند به بررسی مناطق مختلف بپردازند. آنها قادرند مستعمره جدید تاسیس کنند و گنجها و منابع را بازسازی کنند. جستجوگر شما به سلاحی مجهز است که توسط آن، با یک تیر دشمن را از پای در می آورد. توجه کنید که ایشان هرگز نمی میرند و اگر در جنگ به زمین بیافتد، مجدداً سلامتی خود را به دست می آورند.

Explorer Dog

به عنوان یک یار وفادار در کنار شما می مانند. منابع را به آسانی پیدا کرده و در درگیریها قدرتمند بوده و نمی میرند. ممکن است به زمین بیافتند ولی سلامت خود را مجددا” بدست می آورند.

از دستورات اطاعت کرده و با نگهبانان گنج می جنگد. اسپانیائیها با این سگ درنده خود بازی را آغاز می کنند و جستجوگران آنها می توانند سگهای بیشتری تعلیم دهند.

پیاده نظام – قسمت اول

سربازان پیاده ای هستند که در جنگهای تن به تن شرکت می کنند و به سرعت و با هزینه کم قابل ساخت هستند.پیاده نظام را در سربازخانه تعلیم و ارتقاء بدهید. (برای روسیه در Block House )

یک واحد پیاده نظام ساده که مجهز به سرنیزه بلند می باشد. Pikemen ها پیاده نظام قدیمی هستند که برای مقابله با سواره نظام بسیار مفیدند. البته کندی آنها باعث شده تا نتوانند در حملات دوربرد شرکت کنند برای مقابله با سواره نظام مشکل دارند و در برابر پیاده نظام سبک و توپ نیز آسیب پذیر هستند.

واحد پیاده نظام مجهز به تبرزین، برای از بین بردن ساختمانها و جنگ با سواره نظام از این نیروها استفاده میشود. از pikemenها قویتر بوده و حرکت کند و آرامی دارند اما حملات شان پرقدرت است.

یک مهاجم اسپانیایی قوی با سپر و شمشیر. Rodelero ها، سواره نظام را از بین می برند، اما دربرابر پیاده نظام سبک و توپ ضعیفند.

Doppelsoldner

واحدهای پیاده نظام قدرتمندی که به شمشیر مجهز هستند. می توانند سواره نظام را شکست داده و در برابر نیزه داران (Pikemen) مقاومت کنند. برای حمله به ساختمانها نیز مناسب هستند

پیاده نظام- قسمت دوم

واحد پیاده نظام کند و تعلیم دیده که نقش Masketeer را در تمدنها بازی می کند. آنها در برابر سواره نظام ایستادگی می کنند اما در برابر توپ و پیاده نظام سبک ضعیفند.

واحد پیاده نظام استاندارد که به تفنگ مجهزند. نسبتاً در شلیکهای تند بی دقت هستند. یکی از محاسن این گروه ارزان بودنشان است . در برابر پیاده نظام سبک و توپ ضعیف هستند.

یک پیاده نظام آموزش دیده که با گذر زمان از دقت هدفگیری و قدرت آنها کاسته می شود. زمانی که ناچارید به سرعت یک بحران را حل و فصل نمایید، از این نیروها استفاده کنید.

Crossbowman

یک واحد پیاده نظام سبک که برای شکست دادن پیاده نظامهایی چون Musketeer بسیار مفیدند، اما در برابر سواره نظام و توپ ضعیف هستند.

پیاده نظام- قسمت سوم

واحد پیاده نظام بی نظیر انگلستان بوده و در حملات دوربرد بسیار مفیدند اما هزینه آموزش بالایی دارند.آنها پیاده نظامهایی مثل Musketeer ها را شکست می دهند اما در برابر سواره نظام و توپخانه شکست می خورند.

واحد پیاده نظام سبک و ضعیف روسی است. ارزان قیمت بوده و به صورت گروهی قابل آموزش دیدن می باشند. Streletها مانند Crossbowmanها یا Skimisherها در برابر پیاده نظام هایی مثل Musketeer ها قویند اما در برابر توپ و سواره نظام قدرتی ندارند.

یک واحد پیاده نظام پیشرفته که مشابه پیاده نظام سبک مثل Crossbowmen ها عمل می کند، قادرند پیاده نظام را شکست دهند اما در برابر سواره نظام و توپخانه بی دفاعند.

واحد پیاده نظام سبک پرتغال . شبیه Skirmisher ها عمل می کنند. پیاده نظام را شکست می دهند اما در برابر سواره نظام و توپخانه بی دفاعند.

سواره نظام – قسمت اول

سواره نظام، تحولی بزرگ در میادین جنگ بوجود آوردند و سرعت جنگها را بطور قابل ملاحظه ای افزایش دادند. دیگر احتیاجی نبود تا سربازان با پای پیاده درمیدان جنگ حاضر شوند. از سواره نظام هم برای گشت زنی و هم در جنگ می توان استفاده کرد. سواره نظام را با ساخت اصطبل می توانید ایجاد نموده و آنها را ارتقاء دهید.

یک سواره نظام سریع قادرند تا توپخانه دشمن را نابود کنند اما در برابر پیاده نظام مثل Musketeerها و مخصوصاً Pikemen ها ضعیف هستند.

سوار نظام گرانقیمت سنگین فرانسه که می توانند خسارتهای زیادی به بار آورند.

سوار نظام سبک و سریع و ارزان روسیه.

سربازنی که قادرند صدمات شدیدی وارد کنند و به شمشیر مجهزند.

سوار کاران اسپانیایی که به نیزه برای کشتن پیاده نظام مجهزند. نیزه سلاح منحصر به فرد اسپانیائیها است. نسبت به Husserها در برابر پیاده نظام قویتر و مقاوم ترند.

واحد سواره نظام سنگین که خسارتهای جدی به روستائیان و ساختمانها وارد می سازد و برای روسها طراحی شده اند.

سواره نظام- قسمت دوم

واحد سواره نظام سنگین عثمانی که فقط از شهر مرکزی قابل دریافت است. در برابر پیاده نظام سبک و توپخانه قوی هستند اما از نیروهایی که با سواره نظام مقابله می کنند شکست می خورند.

Cavalry Archer

یک واحد ضد سواره نظام سریع

نوع دیگر واحد ضد سواره نظام. سایر سواره نظامها را شکست می دهند اما در برابر پیاده نظامی چون Musketeerها، ضعیفند.

واحد سواره نظام هلندی که مجهز به تفنگ هستند.

یک واحد آلمانی که شامل اسب و توپ است. در برابر سواره نظام سنگین بسیار مفیدند.

توپخانه – قسمت اول

یک واحد دوربرد که قادر است به مسافتهای طولانی شلیک کرده و برد بیشتری نسبت به سلاحهای ساده تر مانند تیر و کمان دارد. واحد توپخانه را درکارخانه توپ سازی (Artillary Foundry) ارتقاء می دهید.

یک واحد توپخانه گرانقیمت با قدرت تخریب بالا. در برابر توپ قوی اما در برابر پیاده نظام هایی چون Crossbowmen و Skirmisherها، آسیب پذیرند.

یک واحد توپخانه ای ساده در برابر نیروهای پیاده نظام مناسب بوده اما در محاصره ساختمانها ناتوان هستند.

واحد سواره نظام عثمانی که برای از بین بردن پیاده نظام استفاده می شود.

یک سلاح که قادر است چندین گلوله را به یک منطقه وسیع پرتاب کند. برای از بین بردن یک گروه از واحدها بسیار مفید است. اما برای تخریب ساختمانها مناسب نیست.

یک توپ دور برد قوی که برای تخریب ساختمانها مناسبند، اما در برابر پیاده نظام از خود ضعف نشان می دهند.

توپخانه – قسمت دوم

یک واحد توپخانه ای که برای مقابله با سایر توپخانه ها طراحی شده است. این توپها برای شلیک به مناطق دور مفید نبوده و کارایی سایر توپها در مقابله با پیاده نظام را ندارند. اما برای مقابله با کشتی ها مفیدند.

Heavy Cannon

یک سلاح مفید و مؤثر در برابر پیاده نظام. می توانید این سلاح را مجانی از کارخانه یا شهرمرکزی خود، تهیه کنید.

Great Bombard

یک توپ بی نظیر، گران قیمت و کند که توسط عثمانیها استفاده میشود. از این سلاح برای تخریب ساختمانها استفاده می شود. می توانید این سلاح را بطور مجانی از کارخانه یا شهر مرکزی، تهیه کنید.

یک توپخانه بی نظیر انگلیسی که فقط یکبار قابل استفاده است. زیرا که در جنگها منفجر می شوند. برای مقابله با پیاده نظام و برای تخریب ساختمانها بکار می روند.

Hoop Thrower

نیروهای سنگ انداز قدرت فوق العاده ای در از بین بردن ساختمانهای دشمن دارند. نسبت به توپها قیمت مناسب تری داشته و به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اما در برابر پیاده نظام ضعیف هستند.

واحدهای غیر نظامی – قسمت اول

همواره با واحدهای نظامی، واحدهای مختلف دیگری در اختیار دارید که برای جمع آوری منابع، ساختمان سازی، اکتشاف سرزمینهای جدید و مداوای مجروحان، از آنها استفاده می کنید.

نیروی کار اولیه برای شهر شما، کارگران هستند. کارگران و سایر روستائیان، برای گسترش و موفقیت شهر، تلاش می کنند. هر کارگر می تواند در ساخت ساختمانها و یا جمع آوری منابع شما را یاری کند .

فرانسه بجای کارگر(Coureur ، (Settler دارد. Coureurها از Settlerها گران تر هستند، زیرا در جمع آوری منابع سرعت بالایی دارند و هر کدام معادل دو پیاده نظامند.

Settler wagon

واحدی که قادر است منابع را بسیار سریعتر از Settlerها جمع آوری و جابجاکند.

Covered wagon

واحدی که با کمک آن میتوانید در ابتدای هر مرحله مرکز شهر را ایجاد کنید. در صورت از بین رفتن این واحد شما دیگر قادر به فعالیت و گسترش شهر نیستید.

رهبر مذهبی نیروهای مسیحی که میتواند مجروحین را مداوا کند.

واحدهای غیر نظامی – قسمت دوم

یک رهبر مذهبی که قادر است واحدهای زخمی را درمان کند.

یک رهبر مذهبی اسپانیائی که می تواند به سرعت حرکت کند و و زخمیان را مداوا کند.

رهبر مذهبی عثمانیها که واحدهای زخمی را معالجه می کند.

پزشک صحرایی که قادر است سریعتر از priest مجروحان را مداوا کند. همچنین می تواند بیمارستان صحرایی بسازد.

Hot air Balloom

واحدی که توسط شهر مرکزی تولید و به هوا فرستاده می شود. محدودۀ دید آن وسیع است اما توسط سلاحهای دوربرد، آسیب می بیند.

کشتی ها – قسمت اول

از کشتی برای ماهی گیری، انتقال واحدها و جنگهای دریایی، استفاده می کنید. کشتی ها را در اسکله ایجاد نموده و سپس آنها را ارتقاء می دهید.

Fishing Boot

قایقی که برای ماهیگیری استفاده می شود. قایق ماهیگری را در آبها قرار دهید تا ماهی صید کرده و میزان منابع موجود شما را افزایش دهد.

یک کشتی قدیمی که برای اکتشاف، ماهی گیری و یا انتقال واحدها یا کالاها، از آن استفاده می شود.

Galleon / Fluy

یک کشتی آرام و قدرتمند که واحدها را آموزش داده و در برابر حملات آتشین دشمن مقاوم است.

کشتی ها – قسمت دوم

قوی ترین کشتی جنگی در این بازی است.

کشتی که توسط پارو زدن و با استفاده از بادبان حرکت می کند.

یک کشتی جنگی، که قادر است از مسافتهای دور، ساختمانها را با به بکارگیری توپ منهدم کند.

بومیان امریکایی – قسمت اول

برای سکنی گزیدن، لازم است که با بومیان امریکایی هم پیمان شوید. با ساخت پایگاه تجاری، میتوانید حجم وسیعی از منابع و نیروهای جنگی آنها را از آن خود کنید.

Aztec Eagle warrior

یک واحد پیاده نظام که نیزه پرتاب میکند. در حملات از راه دور موفق، اما در نبرد تن به تن مؤثر نیست.

Aztec Jaguar warrior

شمشیر زنی قدرتمند که در نبردهای تن به تن و شکست پیاده نظام ساده موفق هستند.

یک قایق نسبتاً ارزان بومی که برای حمله، ماهیگری و انتقال واحدها، از آن استفاده می شود. سرنشینان آن توان درگیریهای از فاصله دور را ندارند.

Carib Blowgunner

واحد پیاده نظام با قدرت نشانه گیری قوی که با استفاده از پیکان های سمی به صورت دوربرد حمله می کند.

بومیان امریکایی – قسمت دوم

Cherokee Rifleman

یک واحد پیاده نظام دوربرد که در بردهای طولانی بسیار دقیق است.

Comanche horse Archer

سواره نظام بومی که به تیرو کمان مجهز هستند. بسیار سریع بوده و سواره نظام ساده را به آسانی شکست می دهند.

Cree tracker

یک تفنگدار با هدفگیری خوب و برد زیاد.

Incan Bolas warrior

با استفاده از سلاحهای پرتابی در متوقف کردن دشمن بسیار ماهر هستند.

بومیان امریکایی – قسمت سوم

Incan Huaminca

واحد پیاده نظام که از نیزه بلند انعطاف پذیری استفاده می کند. مهاجمین قدرتمندی هستند و از قدرت نشانه گیری مناسبی برخوردارند اما در جنگهای دوربرد قابل استفاده نیستند. ضمناً برای تخریب ساختمانها مفیدند.

Iroquois Mantlet

یک واحد برای محاصره و تخریب بناها.

Irquois Tomahowk

واحد پیاده نظام دوربرد که در برابر پیاده نظام ساده نیروهای قدرتمندی هستند، اما در برابر سواره نظام و توپ، ضعیفند.

Maya Holcan Spearman

یک واحد ضد سواره نظام که از نیزه های قدرتمندی استفاده می کنند. برای نبردهای تن به تن نیروهای مناسبی هستند.

بومیان امریکایی – قسمت چهارم

Nootka Clubman

یک واحد پیاده نظام نسبتاً ضعیف اما ارزان و کم هزینه، که در جنگهای تن به تن مورد استفاده قرار می گیرد.

Seminole Sharktooth Bowman

یک واحد پیاده نظام که برای درگیریهای نزدیک استفاده می شوند و قادرند که آسیبهای جدی ر ا به دشمن وارد سازند.

Lakota Axe Rider

یک واحد سواره نظام بومی که به تبر تجهیز شده و در نبردهای تن به تن مؤثرند.

Lokota Dog Soldier

یک سواره نظام باهوش که به Dog Soldier معروف است و در میدان جنگ نیروهای کارآمدی بحساب می آیند.

Tupi Black wood Archer

یک واحد بومی که در حملات دوربرد، دقت بالایی دارد. برد خوب اما قدرت نشانه گیری دقیقی ندارند.

مزدوران – قسمت اول

سربازانی هستند که به ازاء دریافت طلا و پول از شهرمرکزی برای شما فرستاده می شوند. مزد این سربازان بیش از خرید واحدهای نظامی است، اما بسیار قدرتمند و مؤثر هستند.

Barbary Corsair

یک واحد پیاده نظام دزد دریایی از ساحل Barbary در شمال افریقا.

Black Rider

یک واحد سنگین سواره نظام آلمانی که به تفنگ مجهز است و بر خلاف اغلب سواره نظام ها زره پوش است.

یک سواره نظام قوی اما گران قیمت فنلاندی. مفهوم نام این گروه از بین برنده دشمن است.

High Lander

واحد پیاده نظام قدرتمند اهل اسکاتلند. این نیروها به واقع تیراندازان قدرتمندی هستند.

مزدوران – قسمت دوم

یک تیرانداز سریع که خود را قربانی دقتش می کند. انگلستان در جنگ انقلابی امریکا از این شخص استفاده کرد.

Land Sknecht

یک مزدور مغرور مجهز به تبرزین که از دوره رنسانس بکار گرفته شد.

سواره نظام شجاع که در محدوده سال های 1200 تا 1800 فعال بوده اند.

سامورائی است که از کسی اطاعت نمی کند و اغلب با کسی همکاری می کند که بالاترین پیشنهاد پولی را به او بدهد.

در این بازی شما به عنوان رهبر یک تمدن ظاهر شده و مسئولیت کلیه فعالیتها ، موفقیت ها و ناکامی های آن تمدن را به عهده می گیرید. هشت تمدن این بازی که هر کدام دارای نکات قوت و ضعف خاص خود هستند عبارتند از:

-Spanish ( اسپانیایی )

-British ( انگلیسی )

-French ( فرانسوی )

-Portugues ( پرتغالی )

-Dutch ( هلندی)

-Russian ( روسی )

-German ( آلمانی )

-Ottoman ( عثمانی )

با اینکه اغلب تمدنها از واحدهای کلیدی و اصلی مثل Musketeer و Hussar استفاده می کنند اما هر تمدنی با واحد خاص خود ظاهر می شود. به مرور زمان در می یابید که واحدها و روش ارتقاء آنها یک هنر دقیق برای به قدرت رسیدن است البته باید به نوع استراتژی انتخاب شده نیز توجه کرد. برای مثال اگر تمدن British (انگلیس) یا French (فرانسه) را در نظر بگیرید باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

• انگلیس موشکهای Congreve دارد در حالیکه فرانسه از سواره نظام زره پوش نیرومند برخوردار است (قوی ترین نیروی پیاده نظام در بازی).

• انگلیس قویترین Musketeer را دارد، در حالیکه فرانسه Skirmisher بهتری دارد.به هیچ عنوان نباید بومیان امریکایی که به عنوان متحدین وجود دارند را فراموش کرد. با برقراری پیمان با بومیان امریکا، مثل Iroquois یا Lakota، از مزایای اتحاد با آنان بهره ببرید.

حمل و نقل با کشتی سریعتر انجام می شود

Rodelero, Lancer, warDog

واحدهای بی نظیر

Pikemen, Rodelero, Lancer

واحد سلطنتی

ملکه ایزابلا

فرمانروای شهر مرکزی

اسپانیا ارتشی قدرتمند متشکل از نیروهای پیاده نظام و سواره نظام دارد. بخاطر سرعت عمل آنها در دریافت محموله ها، می توانند به سرعت به سایرین حمله و یا به توسعه اقتصادی قلمرو خود بپردازند. توان جستجوگرها در تربیت و پرورش سگ جنگی به اسپانیائیها قابلیت مضاعفی داده است. اسپانیائیها شهرهای مرکزی بی نظیری دارند که این مسئله به نفع سربازان، ساختمانها و نیروی دریایی آنهاست.

وجود خانه های فراوان برای روستائیان

کمان بزرگ، موشک

Musketee , Hussar

ملکه الیزابت

سرعت رشد جمعیت انگلستان باعث شده که یکی از قوی ترین اقتصادها را در بازی داشته باشند. ارتش انگلستان در این بازی و خصوصاً در بخشهای آخر ارتش قدرتمندی است و دلیل آن وجود دو واحد مهم Musketeer و Hussar می باشد. شهرمرکزی انگلستان، از قابلیت بالایی برخوردار بوده و بر پیشرفت تکنولوژی و نیروی دریایی توجه خاصی دارد.

Coureurs در جمع آوری سرعت بالایی دارد و بهتر می جنگند

Coureur , Cuirassier

Cuirassier, Skirmisher

اقتصاد فرانسه به کندی اما با ثبات شکل می گیرد، Coureur ها بهتر از شهروندان معمولی می جنگند، این موضوع حمله به فرانسویها را مشکل می سازد. سواره نظام فرانسه قوی ترین واحد فرانسویهاست که مخارج سنگینی را به عهده آنها می گذارد. فرانسویها بهترین متفق بومیان هستند.

واگن های اضافی به محض پیشرفت در یک عصر

Cassador , Organ Gun

Musketeer , Dragoon

Prince henry the navigator

پرتغالیها به محض پیشرفت در یک دوره، یک واگن از کارگران را جایزه می گیرند و از این طریق می توانند یک مرکز شهر جدید، بسازند. جستجوگران پرتغالی تلسکوپ کوچک بی نظیری دارند که به وسیلۀ آن می توانند نقشه را به سرعت بررسی کرده و دشمن را پیدا کنند. پرتغالیها نیروی دریایی و پیاده نظام قوی و بهترین سواره نظام را در بازی دارند.

برای ایجاد شهروندان نیاز به پول است و بانک آنها سکه تولید می کند

Enovy , Ruyter , Fluyt

Holberdier . Ruyter

Maurice of orange

شهر مرکزی هلند یک قدرت تدافعی نیرومند و اقتصادی پویا را عرضه می کند. هلند تمایل دارد که بازی را با حالت تدافعی آغاز کند. البته تمام تغییرات با ساخت چندین بانک اتفاق می افتد. سپس ایشان در نقشه پیشروی می کنند. روستائیان هلندی بسیار ارزشمند هستند. یک فرستاده سیاسی بی نظیر دارند که توانایی دیده بانی فراوانی دارد اما بی دفاع است. با اینکه از فقدان یک Musketeer رنج می برند، اما این ضعف را با دو واحد تبرزین و Ruyter جبران می کند

روستائیان و پیاده نظام به صورت گروهی آموزش داده می شوند. ایجاد

Strelet , Cossack , prichnik

سواره نظام تیرانداز و نارنجک انداز

روسها بازی را با منابع اضافی و سربازان کم آغاز می کنند. وجود این منابع باعث می شود تا با استفاده از آنها روستایی ساخته و یا ارتش مهاجم خود را در ابتدای بازی خلق کنند. سربازان روسی ضعیف و کم ارزش بوده اما در عوض پر تعداد ظاهر می شوند. ضعیف ترین و ارزانترین سربازان در طول بازی این اینان هستند. روسیه پیاده نظام خود را در محلی بنام Block house آموزش می دهد تا در پایگاههای مرزی از شهر دفاع کنند.

با هرمحموله کشتی uhlan به نیروهای آنها اضافه میشود

Settler wagon ,Uhlan , War wagon

uhlan , Skirmisher

فردریک کبیر

آلمان، روستاهای کمتر و در نتیجه پیشرفت اقتصادی کندتری خواهد داشت. این نقصان توسط Uhlan جبران می شود. ارتش آلمان، همیشه سواره نظام به همراه دارد و در نتیجه قدرت این ارتش زیاد است. برای مثال، ارتش Skirmisherهای قوی و Pike– Cleaving Doppel Soldner دارد. آلمان این قدرت را دارد که Mercenari ها را قبل از سایر تمدنها به شهر مرکزی خود بفرستد.

توسط مرکز شهر کارگران بدون هیچ هزینه ای ایجاد میشوند.

Abus Gun , Janissary , Spahi, Galley , Great Bombard

Hussar , Grenadier

سلیمان بزرگ

همچون اقتصاد آلمان، اقتصاد عثمانی هم به کندی آغاز می شود. و این ضعف با ایجاد روستائیان بدون هیچ هزینه ای جبران می شود. برای ثابت نگهداشتن محصولات روستائیان، حکومت عثمانی باید مسجدی در ابتدای بازی بسازد و مدام در پی پیشروی و توسعه آن باشد. عثمانی ها واحدهای بی نظیری نسبت به سایرین، در اختیار دارند. می توانند کارخانه توپ سازی را پیش از سایر تمدنها راه اندازی و از توپخانه در همان ابتدای امر استفاده کنند.

در این بازی پنج دوره وجود دارد که با طی کردن آنها و ارتقاء به دوره های بعدی قابلیت ها و امکانات امپراطوریتان افزایش می یابد.

دوره اکتشاف (discovery)

دوره استعمار (Cotonial)

دوره صنعتی (Imdustrial)

دوره امپراطوری (Imperial)

دوره اکتشاف، زمان و شرایطی تأثیر گذار در قرن شانزدهم است که در آن تمدن اروپایی سعی داشت تا با حیله و نیرنگ تمدن عثمانی را در سیاست های اقتصادی با خود، همراه سازد. با حضور تمدنهای اروپایی همچون اسپانیا، پرتغال، فرانسه و انگلستان قاره ای که نسبتاً برای اروپائیها ناشناخته بود کشف شد.

در دوره اکتشاف، با مرکز شهر و چندین مستعمره و یک جستجوگر، بازی را آغاز می کنید. جستجوگر جایگزین دیده بان (Scout) در سری های قبلی بازی Age of empire شده است. او که یک واحد از بین نرفتنی است توانایی خاصی در رویارویی با خطرات دارد. دوره اکتشاف یکی از مهمترین ادوار بوده و نسبتآً آرام و خالی از جنگ است اما صلح و آرامش دوام چندانی نخواهد داشت.

دوره استعمار(Colonial)

منابع مورد نیاز: 800 واحد غذا .

دوره استعمار بعد از دوره اکتشاف تعریف می شود که در آن تمدن های اروپایی در فرایند اکتشاف که شامل افزایش جمعیت، تمدن و کارگرها در قاره تازه است، با هم شریک شده اند.

عامل استعمار در دو عرصه اقتصادی و سیاسی مفهوم پیدا می کند. در Age of empire III ، این دوره، دوره اصلی است که در آن بازیکنان ارتباطات گسترده ای با شهرمرکزی خود و همچنین با قبایل بومی امریکایی برقرار می کنند. ضمناً در این دوره می توانید به تمدن دشمنانتان حمله کرده و رشد آنها را متوقف سازید. با امید به اینکه مستعمره ضعیف آنها را به زودی بدست می آورید.

منابع مورد نیاز: 1200 واحد غذا ، 1000 واحد سکه.

این دوره به اواسط سال 1700 که درآن اروپائیان می خواستند تا موقعیت خود در امریکای شمالی را با ساخت قلعه های بلند و استفاده از توپخانه سنگین تثبیت کنند، شباهت دارد. این دوره، ادامه پیشرفتهای بدست آمده از ادوار قبلی است. به محض رسیدن به این دوره، پیشرفتهای نظامی و اقتصادی به سرعت افزایش می یابند. توپخانه سنگین که به تنهایی قادر به از بین بردن دشمن است در دسترس شما قرار می گیرد. وقوع درگیری و نبردهای سنگین از خصوصیات این دوره می باشد.

منابع مورد نیاز: 2000 واحد غذا ، 1200 واحد سکه.

دوره صنعتی، بی شباهت به انقلاب صنعتی قرن هجدهم و نوزدهم نیست. انقلاب صنعتی یک تحول عظیم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بود که با استفاده از نیروی بخاری و ماشین آلات اتوماتیک، بوجود آمد. اگرچه انقلاب صنعتی از اروپا آغاز شد، اما تأثیرات آن در همه جای دنیا با پیشرفتهای ارتباطی و اقتصادی نفوذ کرد. در Age of empire III و در دوره صنعتی، پیشرفتهای اقتصادی و نظامی به وضوح دیده میشوند. در این دوره اغلب بازیکنان مایلند تا پایگاه مرزی و ارتش عظیم داشته باشند. در ضمن در این دوره تمدنها نیز ارتقاء و پیشرفت می یابند تا سه دوره قبل را زنده نگه دارند. در این دوره اغلب جنگها و درگیریهای جزئی به پایان می رسد.

منابع مورد نیاز: 4000 واحد غذا ، 4000 واحد سکه.

در این دوره به گسترش وتوسعه امپراطوریها می پردازید. به امید اینکه برتریهای اقتصادی و سیاسی را بوسیله جنگ، تجارت و سیاست بدست آورید. این دوره بسیار حائز اهمیت است زیرا تعیین کننده برنده و یا بازنده بازی است. با این که این دوره پر هزینه است، اما بسیار مطلوب بوده و پیشرفتهای تکنیکی بسیار زیادی برای بازیکن به همراه دارد.

بخش تک نفره بازی دارای شخصیت های مختلفی است که در سه دوره تاریخی، ماجراهای جذابی را بوجود می آورند.

خش تک نفره بازی دارای شخصیت های مختلفی است که در سه دوره تاریخی، ماجراهای جذابی را بوجود می آورند.

مورگان بلک (Morgan Black)

اسکاتلندی تبار و یک فرمانده از شوالیه های سنت جان است. او در جوانی به این گروه مذهبی و متعصب ملحق شده و به سرعت به جنگجویی وظیفه شناس و متعهد مبدل گشت. خانواده ای نداشته و همواره در رویای بازگشت به دوران پر افتخار گذشته زندگی می کند. اگرچه دوران فرماندهی خود را پشت سر گذاشته، اما هنوز هم یک شوالیه به شمار می رود.

جان بلک (John Black)

جان بلک، نوه پسری مورگان، جنگجویی خشن و سرباز مشهوری که به خونسردی در میادین جنگ معروف شده است. او که اهداف صلح جویانه ای را دنبال می کند، از پشتیبانی قبایل بومی و سرخپوست ها برخوردار است. حتی در بدترین شرایط، هیچ عاملی خونسردی او را بر هم نمی زند. فقط حس خونخواهی و انتقام است که در درون او می جوشد.

الیزابت رامزی (Elisabet Ramsey)

دختر یکی از نجیب زادگان انگلیس، الیزابت رامزی در جوانی خانه را ترک کرده و آزادی خود را به ازدواج تحمیلی که پدر و مادر او برنامه ریزی کرده اند، ترجیح داده است. او چندین سال به غارتگری و چپاول کشتیها در حوزۀ کارائیب مشغول بوده و همراه سایر دزدان دریایی انگلیسی و هلندی به جنگ و غارت می پرداخته است. اما سرانجام، به عنوان فرمانده دزدان دریایی هدایت کشتی Burning Paris را عهده دار شده است.

پیر بومانت (Pierre Beaumont)

با موههای آشفته و ریشهای نامرتبی که دارد به نظر می رسد که هیچگاه با تحولات روز پیشرفت نکرده است. مدتها قبل او به نیواورلئان سفر کرد. اما چون از سفر کردن خسته بود تصمیم گرفت تا مانند یک شکارچی زندگی کند. او فرد قابل اعتمادی نیست اما بسیار باهوش بوده و به خاطر قدرت بازویش، قادر است هر گونه سلاحی را حمل کند. او می تواند از یک جفت چاقوی بلند معمولی به طرز فوق العاده ای استفاده کند.

املیا بلک (Amelia Black)

املیا بلک، نوه دختری مورگان و آخرین بازمانده خاندان بلک است.یک صنعتگر موفق و مالک کمپانی فالکن که بسیار مشتاق رقابت است. روح قوی و آتشین اجداد او در وی متبلور است. املیا یک تیرانداز ماهر است که هیچ کس از تیرهای او درامان نخواهد بود. زمانیکه نگاه تیز او به جایی متمرکز می شود. حتی قویترین دشمنان هم به لرزه می افتند.

کنین کی (Kanyenke)

افتخار مردان قبیله Iroquoi و فردی باهوش، زرنگ و قوی است. در تیراندازی با کمان بسیار زبر دست بوده و با چیره دستی از تبرزین در جنگهای تن به تن استفاده می کند. به عنوان رفیق وفادارجان بلک در تمام مراحل یار و همراه او بوده است.

سرگرد کوپر (Cooper)

مردی با نفوذ در دولت امریکا که حافظ منافع دولت برای ایجاد خط راه آهن برای کانزاسسیتی است. در کنترل شرایط بحرانی در مواقع جنگ تبحر دارد و با تجربیاتش امیلیا را در اداره امور راهنمایی میکند. همچنین به همراه نیروهایش امیلیا را در مسیر سخت و خطرناک بازی همراهی میکند.

آلن مگنن (Alain Magnan)

فرمانده شولیه های سنت جان که همه او را به عنوان یک فرمانده دلسوز و بی باک می شناسند. اعتماد به او در حدی است که شوالیه ها برای انجام دستوراتش از به خطر افتادن جانشان واهمه ای ندارند. اما گاهی او با دستورات بی رحمانه اش خلاف این موضوع را ثابت می کند. شایعاتی نیز مبنی بر رهبری گروه اوساس توسط او می باشد.

دلگادو (Dlagado)

فرمانده بی رحم اسپانیایی که به هر طریق ممکن در پی انجام ماموریتش و خدمت به پادشاه اسپانیاست. به راحتی بومیان آمریکا را تبدیل به برده های خود کرده و هر کس که در برابرش مقاومت کند را از بین می برد. او در سرزمین جدید به دنبال طلاست، اما بدش نمی آید که دریاچه ماه و در نتیجه چشمه جوانی را نیز پیدا کند.

ساهین (Sahin)

یک عثمانی که فرماندهی گروه فالکن را بر عهده دارد. در ابتدای بازی می بینید که ساهین با از بین بردن آخرین مقر شوالیه های سنت جان فاصله ای ندارد، به این ترتیب او به عنوان دشمن اصلی مورگان معرفی میشود. اما او از اسرار پنهانی گروه اوساس با خبر است و به همین دلیل زندگی خود را صرف مبارزه در اقیانوس برای پی بردن به محل دریاچه ماه کرده است.

نونکی (Nonakee)

خواهر کنینکی. دختری شجاع که در غیاب برادرش به همراه سایر مردم قبیله در در برابر نیروهای انگلیسی مقاومت کرده و مانع از نابود شدن قبیله میشوند. همانند برادرش در تیراندازی ماهر بوده و در طی ماجراهای داستان با جان بلک ازدواج می کند.

استوارت بلک (Stuart Black)

فرزند مورگان و عموی جان بلک. بر عکس این دو نفر قدرت اداره شهر را نداشته و با کفایتی های خود باعث هرج و مرج در منطقه شده است. او میخواهد با کمک جان وضعیت سختی را که در آن گرفتار آمده را پشت سر بگذارد. عده ای اعتقاد دارند که استوارت از اسرار پدر خبر داشته و محل چشمه جوانی را می داند.

وارک (Warwick)

فرمانده گروهی از نیروهای انگلیسی. او دشمن هر کسی است که با خانواده بلک در ارتباط باشد. وارک علاوه بر نیروهای انگلیسی گروه اوساس را نیز فرماندهی میکند. او میخواهد به رویای دیرین گروه اوساس که همان دستیابی به چشمه جوانی است جامه عمل بپوشاند. در این راه از هیچ کوششی دریغ نمکیند و حتی میتواند به کشورش هم خیانت کند.

کلنل واشنگتن (Washington)

فرمانده نیروهای انگلیسی در امریکا. او بسیار با تجربه و در عین حال فردی آرام و عدالت طلب است. همچنین میتواند با اتخاذ روشهای مناسب جنگی خود را از شکست نجات داده و دشمنانش را غافلگیر کند.

فرمانده بلیوار (Bolivar)

فرمانده نیروهای فرانسوی که سربازان کشورش را در جنگهای سخت و طولانی در برابر اسپانیائیها رهبری میکند. او اهل معامله است و در صورت کمک به او میتوانید از پشتیبانیهایش دربازی استفاده کنید.

برای استفاده از کدهای تقلب ابتدا کلید Enter را فشار دهید و سپس کدهای زیر را وارد کنید.

پروار شدن حیوانات روی نقشه

A recent study indicated that 100% of herdables are obese

Give me Liberty or give me coin

Medium Rare Please

10000امتیاز

Nova & Orion

ماشین بزرگی که با کمک آن میتوانید نیروهای دشمن را از بین ببرید.

tuck tuck tuck

آشکار شده تمام نقشه

X marks the spot

بالا رفتن سرعت ساخت و ساز

Speed always wins

رفتن به مرحله بعد

this too hard

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت