شکوه امپراطوری
تهیه و تنظیم : گروه نرم افزاری دارینوس
فهرست مطالب
5-3 ساختمانها
1. عملیات اصلی ( Campaign )
6-3 نوع روابط سیاسی
2. محیط اصلی
4. واحدها – قسمت اول
4. واحدها – قسمت دوم
2-2 درخت تحقیقات (Research Tree)
5. ساختمانها
1-5 ساختمانهای تولیدی
3-2 اقتصاد (Economy)
2-5 ساختمانهای نظامی
3-5ساختمانهای تجاری
5-2 توافقات (Sympathy Indicator)
4-5ساختمانهای سیاسی
6-2 نمای تجاری ( Commercial view)- قسمت اول
6. تسخیر سرزمینها
6-2 نمای تجاری ( Commercial view)- قسمت دوم
1-6 تسلط نظامی
7-2 نمای آماری ( Statistics View )- قسمت اول
2-6 تصاحب از طریق دیپلماسی
7-2 نمای آماری ( Statistics View )- قسمت د وم
8-2 سربازگیری( Troop Recruitment ) -قسمت اول
2-7 تجارت – قسمت اول
8-2 سربازگیری( Troop Recruitment )-قسمت دوم
سربازگیری( Troop Recruitment )-قسمت دوم
2-7 تجارت – قسمت دوم
9-2 ساخت بناها ( Building Construction )
10-2 نمودار سیستم سیاسی
9. امپراطوری ها
11-2 اطلاعات بناها ( Building Information )
10. نبرد در خشکی
12-2 بولتنهای خبری ( News Bulletin )
1-10 محیط جنگ
13-2 اطلاعات مربوط به ارتش ( Army Information )
2-10 کلیدهای عملیاتی
-10 کلیدهای عملیاتی
14-2 صفحه دیپلماسی
3-10 علائم سربازان
مکانیزمهای دیپلماتیک – قسمت اول
4-10 مشخصات نیروها
مکانیزمهای دیپلماتیک – قسمت دوم
8-10 علائم تغییر ویژگیها
بررسی صفحه دیپلماسی
9-10 قابلیت واحدها
15-2اهداف ( Quests )
11. نبردهای دریایی
3. عناصر نقشه استراتژیک
1-11 کلیدهای عملیاتی
3- 1 محدوده تحت تاثیر
2-11 علائم کشتی ها
-11 علائم کشتی ها
3 -2 نمادهای بناهای مهم
3-11 اهداف نبردهای دریایی
-11 اهداف نبردهای دریایی
3-3 نیروهای نظامی
12. کدهای تقلب
4-3 کشتی ها
از سال 1789 و آغاز انقلاب فرانسه تا سال 1830، فضای نا آرامی سراسر اروپا را فرا گرفته بود. کشورها برای دفاع از عقاید و باورهای نوین خود می جنگیدند و در آستانه ورود به عصر جدیدی از نظام های حکومتی، شکوه و افتخار خود را در لابلای نبردها جستجو می کردند. آنان برای اولین بار درگیر جنگهای جهانی شدند. حریم مرزها را شکسته و به سرزمین یکدیگر هجوم بردند، در آن زمان بود که سرنوشت همه جهان، با طبلهای جنگ و به طور سنگدلانه ای رقم می خورد. این بازی به شبیه سازی مقطعی از تاریخ اروپا پرداخته که اگر چه پیش از این نیز در بازی های مشابه این سبک به تصویر کشیده شده بود اما اینبار و در این بازی شاهد کاملترین شبیه سازی تاریخی از جنگ های قرن هجدهم اروپا هستیم. محیط های کاملا طبیعی از میادین نبرد در دریا و خشکی با رعایت کلیه جزئیات به منظور واقعی شدن محیط تا حدی درجه سختی بازی را بالا برده است. اما پس از مدتی و با آموختن مقدمات، در اجرای آن تبحر یافته و از رهبری یک امپراطوری عظیم لذت می بریم. دیپلماسی، اقتصاد، تجارت، ساخت و ساز، آموزش، تحقیقات و جنگ عواملی هستند که در قالب یک بازی استراتژیک دوره ای به تصویر کشیده شده اند.
سه روش اصلی بازی عبارتند از عملیات اصلی، جنگ سریع و جنگ های تاریخی. کامل ترین حالت بازی عملیات اصلی است. این قسمت به شما این امکان را می دهد که به عنوان یکی از بزرگترین رهبران دوره ناپلئون ایفای نقش کنید .
تنظیمات درعملیات اصلی
دو روش برای بازی وجود دارد که عبارتند از:
این روش به مبتدیها توصیه میشود وقایع بازی در این حالت در طول چهل سال اتفاق می افتد
(1830-1789) سعی کنید که در طول این زمان حداکثر امتیاز ممکن را بدست آورید. در پایان این زمان، تاریخ در مورد عملکرد شما قضاوت می کند. هر قدر که امپراطوری خود را بهتر اداره کرده باشید نام بهتری از شما در تاریخ ثبت می شود .
بازی در سال 1789 آغاز می شود و تا زمانیکه شما تمامی نقشه را فتح نکرده اید، پایان نخواهد یافت. این روش مشکل ترین و طولانی ترین روش است و فقط مناسب افراد با تجربه می باشد.
درجه سختی بازی نیز قابل تنظیم است : آسان(Easy) ، متوسط (Medium)، سخت (Hard)
هر قدر بازی مشکل تر باشد ، توانایی رقبای شما در کلیه امور بیشتر است.
پس از تنظیمات اولیه بازی و انتخاب امپراطوری مورد نظرتان وارد بازی شوید.
پنجره منابع
اطلاعات بناها
درخت تحقیقات
بیانیه جدید
صفحه اقتصاد
پنجره سربازگیری
اطلاعات ارتش
پنجره ساخت بناها
صفحه دیپلماسی
نمودار توافقات
نمودار سیاسی
منابع مختلف در این بازی عبارتند از :
طلا ( Gold) :
میزان ثروت شما را نشان می دهد و عاملی اساسی برای حل مشکلات دیپلماتیک می باشد. برای ساخت ساختمانها و کشتیها و استخدام و آموزش سربازان نیز به آن نیاز دارید. بنابراین به منابع لازم برای جمع آوری آن دسترسی پیدا کنید. در صورت کاهش چشمگیر آن در خزانه شما، دوام وبقای حکومت به خطر می افتد. تجارت یکی از ارکان کسب آن می باشد .
مواد خام ( Raw Material ) :
شامل مواد اصلی برای ساخت و ساز است. برای ساخت کشتی ها و ساختمان ها به آنها نیاز دارید . مقدار مواد خامی که بدست می آورید به منطقه و قلمرویی بستگی دارد که تحت سلطه شماست.
جمعیت ( Papulation ) :
نیروی کار شما را تشکیل می دهد. وجود مردم برای امپراطوری شما ضروری است. دقت کنید که جمعیت به تدریج افزایش پیدا می کند. لازم است تا استراتژیهای خود در این مقوله را به دقت بررسی کنید.
غذا (Food) :
مقدار آذوقه مورد نیاز ارتش با این عامل نشان داده می شود. افسران، سربازان و کشتی ها هر بار مقدار متفاوتی غذا مصرف میکنند که بستگی به موقعیتشان دارد :
– در اقامتگاه : هیچ غذایی مصرف نمی کنند .
– در کشور خودشان : مقدار متوسطی مصرف می کنند .
– در کشورهای بیگانه : مقدار زیادی غذا استفاده می کنند.
– در پایتخت دیگر : حداکثر مقدار غذا را استفاده می کنند.
اگر نتوانید آذوقه ارتش را فراهم کنید واحدهای نظامیتان را به مرور از دست می دهید.
امتیاز تحقیقات (Research Points) :
نشان دهنده میزان سرمایه گذاری شما در راه پیشرفت در فن آوریهای جدید و کسب علم و دانش است. به وسیله این پیشرفتها می توانید ساختمان های جدیدی بسازید، سربازان تازه به خدمت بگیرید و نظام سیاسی را تغییر دهید .
همانگونه که مشاهده می کنید، موارد مختلفی برای تحقیق وجود دارد. با دستیابی به هر کدام، قابلیت های جدیدی همچون امکان ساخت یک ساختمان و یا باز شدن یک مسیر تحقیقاتی را بدست می آورید.
1- این قسمت تحقیقاتی که درحال انجام شدن است را نشان می دهد. در زیر آن تعداد دوره های زمانی لازم برای رسیدن به آن آمده است. میزان پیشرفت در رسیدن به این فن آوری توسط یک نوار وضعیت در بالای صفحه نشان داده می شود.
پیشرفت ها در چهار زمینه سیاسی ، نظامی ، تجاری یا منابع صورت می پذیرند. هر یک از این شاخه ها، رنگ بخصوصی دارند :
– آبی : پیشرفتهای مربوط به سیاست
-قرمز : پیشرفتهای مربوط به نیروهای نظامی
– سبز : پیشرفتهای مربوط به تجارت
– زرد : پیشرفتهای مربوط به منابع
2- این قسمت امتیازات حاصل از تحقیقات شما را نشان می دهد. در صورت نیاز به طلا، اقدام به فروش تحقیقات خود کنید. بدین منظور بروی کلید Exchange Research Point برای باز شدن این پنجره کلیک کنید.
3- در این قسمت می توانید نظام سیاسی خود را تعیین کنید.
بازی دارای سه مبداء تاریخی است و در انتهای دو مبداء اول باید تصمیم مهمی در مورد نظام سیاسی اتخاذ شود. هر سیستم حکومتی دارای مشخصات خاصی می باشد.
در این مقطع نیازی به وجود نظام خاص سیاسی نیست.
– دموکراتیک : به شهروندان آزادی بیشتری در شکوفائی ذوق و سلیقه هایشان می دهیم . این امر باعث افزایش روند تولید شده و اتحاد آنها را بیشتر می کند .
– اتوکراتیک ( استبدادی ) : نظامی براساس سرکوب و ایجاد محیط خفقان. این نظام به رهبران اجازه می دهد تا تمام تلاش خود را بر روی مسائل نظامی متمرکز کنند.
– رژیم سلطنتی : در ادامه سیستم استبدادی بوجود می آید.
– دیکتاتوری : در ادامه سیستم استبدادی، بوجود می آید. مهمترین هدف آن توسعه ارتش است.
– جمهوری : در ادامه سیستم دموکراتیک، پدیدار می شود و تلاش جمهوری خواهان بر تولید درآمد متمرکز است.
– حکومت بر پایه قانون اساسی : در ادامه نظام دموکراتیک ، پدیدار می شود.
2-3 اقتصاد (Economy)
این پنجره وضعیت اقتصادی امپراطوری را نشان می
دهد. هر قلمرو منابعی دارد که محصولات آن به صورت خودکار تولید شده و در انبار ذخیره می شوند. راههایی همچون تجارت، عقد قراردادهای تجاری و فروش تحقیقات نیز برای کسب درآمد و کمک به اقتصاد شما وجود دارند. در این قسمت مخارج و هزینه ها و میزان صادرات به تفصیل بیان می شوند و جمع بندی اقتصاد امپراطوری شما با عامل Total مشخص می شود.
زمان در بازی دارای یک سیستم دوره ای است که هر دوره آن شامل یک ماه است که از جولای 1789و همزمان با انقلاب فرانسه آغاز می شود. در سمت راست و بالای صفحه، تاریخ نشان داده می شود . زمان برای حالت Score Victory بسیار مهم بوده و در دسامبر 1830 خاتمه می یابد. بنابر این شما باید استراتژیهای خود را برای این مقطع آماده کنید.
2 -5 توافقات (Sympathy Indicator)
توافقات بین کشورها از مهمترین عوامل در بازی هستند. توافقات امپراطوریها در نمای آماری بررسی می شود. از این بخش برای بررسی کلیات استفاده می شود.
در تصویر بالا میزان توافق با سایر کشورها آمده است. عدد50 متوسط امتیاز این قسمت بوده و بیانگر محبوبیت متوسط امپراطوری شماست. در مثال بالا عدد 55 بیانگر این امر است که علاقه عمومی در جهان نسبت به امپراطوری شما ، از تنفرشان بیشتر است. در طرفین نوار کشورهایی قرار دارند که بیشترین علاقه و تنفر را نسبت به شما دارند . البته شرایط ثابت نبوده و باید به دقت بازبینی شوند.
2 -6 نمای تجاری ( Commercial view) – قسمت اول
این نما یکی از محیط های مهم در مدیریت یک امپراطوری است. تمام راههای تجاری در آن مشخص شده اند. این مسیرهای تجاری نقش مهمی را در اقتصاد ایفا می کنند.
*مسیرهای بازرگانی : این مسیرها به صورت خطوطی در نقشه مشخص شده اند که پایتختها و یا بنادر را بهم متصل می کنند. اگرآنها توسط دشمن بسته نشده باشند مؤثرترین راه برای کسب درآمد هستند. این مسیرها می توانند در خشکی یا در آب ایجاد شوند.
2 -6 نمای تجاری ( Commercial view) – قسمت دوم
*مسیرهای زمینی :
برای فعال کردن این مسیرها باید ساختمانی در شهر بسازید. روی منطقه مورد نظر کلیک کرده و Building را برای بازشدن منو ساخت و ساز انتخاب کنید. اگر پیشرفتهای مورد نیاز صورت گرفته باشند ساختمانها ظاهر می شوند ابتدا باید یک شعبه تجاری(Trade Branch) ساخته و سپس سایر ساختمانهای مفید را بنا کنید.
* مسیرهای دریایی :
برای فعال کردن یک مسیر باید کشتی بازرگانی بسازید که فقط در نمای تجاری امکانپذیر است، شهری بندری را انتخاب کنید. در صورت امکان ساخت کلید units فعال شده و می توانید وارد پنجره ساخت و ساز شوید . زمانیکه کشتی تجاری ساخته شد، روی آن کلیک کرده و آنرا به بندری که امکان ساخت مسیر بازرگانی دارد، منتقل کنید. بدین ترتیب مسیر ساخته شده و می تواند منبع درآمد مناسبی باشد. رنگ مسیرها ، حالت آنها را مشخص می کند.
مسیر تجاری فعال : سبز رنگ
راههای داخلی : آبی رنگ
راههای غیر فعال : خاکستری رنگ(می توانید آنها را فعال کنید )
راههای بسته شده : قرمز رنگ .
این اتفاق زمانی رخ می دهد که دشمن در قلمرو شماست.
2 – 7 نمای آماری ( Statistics View )- قسمت اول
این محیط اطلاعات لازم در مورد اداره امپراطوری را به بازیکن می دهد. شاخص های مختلف مناطق مشخص شده اند. شاخص های مدیریت در سمت چپ و شاخص های دیپلماسی در سمت راست آمده اند.
2 – 7 نمای آماری ( Statistics View )- قسمت دوم
1-شاخص های مدیریت
1) مقایسه موجودی منابع در انبار (Stocked Resource Comparison) : محصولات انبار شده هر کشور را نشان می دهد. بالاترین مقدار موجود را به عنوان مرجع فرض می کند. اگر مایل به ایجاد ارتباط تجاری هستید، باید بررسی کنید که کدام کشور حداکثر منابع را داراست. توجه کنید که پر بودن انبارهای یک کشور به معنی تمایل آنها به فروش نیست.
2) منبع تولید (Resource Production) : درصد تولید در کشور .
3) ظرفیت تحقیقات (Research Capacity) : امتیاز بدست آمده برای هر کشور را با درصد نشان می دهد، تولیدکننده ای که بیشترین تولید را داشته به عنوان مرجع در نظر گرفته می شود.
4) توان نظامی ( Military Potential) : درصد پتانسیل نظامی هر کشور را نشان می دهد ( بر پایه ساختمانهای نظامی موجود و پیشرفتها ) با انتخاب بیشترین مقدار به عنوان مرجع.
5) امتیازات امپراطوری (Imperial Glory Points) : امتیاز فعلی امپراطوری را نشان می دهد. فقط در حالت Score Victory مورد استفاده قرار می گیرد.
6) تحقیقات (Quests) : تعداد تحقیقاتی که توسط امپراطوری کامل شده است را نشان می دهد.
7) توسعه تجاری (Commercial Development) : درصد توسعه تجاری را برای هر کشور نشان می دهد (براساس ساختمانها و پیشرفتهای تجاری موجود ). بیشترین مقدار به عنوان مرجع در نظرگرفته می شود.
8) مبارزات (Battles) : تعداد جنگها را بدون توجه به نتیجه آنها نشان می دهد.
9) قدرت نظامی (Military Presence) : نشانگر قدرت ارتش است. توپخانه بیشترین امتیاز را دارد به دنبال آن سواره نظام و سپس پیاده نظام.
10) توسعه تحقیقات (Research Development) : میزان تحقیقات هر کشور را نشان می دهد. پیشرفتهای هر دوره به عنوان مرجع قرارداده می شوند.
11) توسعه ساخت و ساز (Construction Development) : نشانگر ساختمانهایی است که در هر کشور ساخته می شوند . بیشترین تعداد ساختمانها، به عنوان مرجع درنظر گرفته می شود.
2- شاخص های دیپلماسی
1) توافقات بین المللی (International Sympathy) : نشان دهنده نوع ارتباط مابین ملت مورد نظر با سایر ملل است.
2) متحدین (Alliances) : ملل هم پیمان یا غیر هم پیمان با کشور مورد نظر را نشان می دهد.
3) حق عبور و مرور (Rights of Passage) : حقوق عبور و مرور کشور انتخاب شده را نشان میدهد.
4) سیستم سیاسی (Political System) : نظام سیاسی هر کشور را نشان می دهد.
2 – 8 سربازگیری ( Troop Recruitment ) – قسمت اول
در این محیط واحدهای نظامی مورد نیاز خود را استخدام می کنید.
1- انتخاب قلمرو : منطقه مورد نظر خود را تعیین کنید. پیکانی که در دو طرف قلمرو مورد نظر شما وجود دارد، به شما این امکان را می دهد که از قسمتهای مختلف امپراطوری خود سرباز بگیرید .
2- نوع نیروها : انواع واحدها را به شما نشان می دهد. که عبارتند از پیاده نظام ، سواره نظام، توپخانه، کشتی ها و فرماندهان. به خاطر داشته باشید که در محیط اصلی فقط ناوگان جنگی و در نمای تجاری فقط ناوگان تجاری را مشاهده می کنید.
3- شرح نیروها : توضیح کوتاهی در مورد نقاط ضعف و قدرت واحدها می دهد.
4- منابع مورد نیاز: تعیین کننده منابع لازم برای استخدام نیروی نظامی مورد نظر.
2 – 8 سربازگیری ( Troop Recruitment ) – قسمت دوم
5- قابلیت واحدها : ویژگی ها و نقاط ضعف و قدرت واحدها را بیان می کند.
قابلیت واحدها : ویژگی ها و نقاط ضعف و قدرت واحدها را بیان می کند.
تلسکوپ : برد مؤثر حمله را نشان می دهد.
شمشیر بلند : در جنگهای تن به تن مؤثر است.
زره : مقاومت در برابر هر نوع حمله را نشان می دهد.
اسلحه : در حملات از راه دور مؤثر است.
برای جنگهای دریایی، خصوصیات متفاوتی داریم :
توپ : میزان قدرت شلیک کشتی را نشان می دهد .
قلاب : احتمال در اختیار گرفتن کشتی دشمن را نشان می دهد .
بادبان : سرعت کشتی را تعیین می کند.
6- نیروی در حال آموزش : واحدهایی که استخدام می شوند را نشان می دهد .
7- صف نیروها برای آموزش : به محض آماده شدن نیروی قبلی، سایر واحدها به نوبت و از چپ به راست تحت تعلیم قرار می گیرند . تا زمان آغاز آموزش هیچ هزینه ای پرداخت نمی شود .
2 -9 ساخت بناها ( Building Construction )
در این مرحله ساختمانهای مورد نیاز برای پیشرفت را می سازید.
1- انتخاب قلمرو : پیکان های دو سمت قلمرو امکان بررسی ساخت و ساز در کلیه نقاط را فراهم می سازند.
2- انتخاب ساختمان : ساختمانهای هر دوره را نشان می دهد. ساختمانهای ساخته شده در دوره دوم ، تغییر یافته ساختمانهای ساخته شدۀ دوره اول می باشند.
3- شرح ساختمان : توضیح مختصری درباره بنا میدهد.
4- منابع مورد نیاز برای ساخت : منابع مورد نیاز برای ساخت بنا را نشان میدهد.
5- مزایای ساختمان : به تفصیل در مورد مزایای ساخت بنا توضیح می دهد.
6- ساختمان در حال ساخت : بناهایی که در حال ساخت و ساز هستند و همچنین قسمتهای ساخته نشده را نشان می دهد.
7- صف ساختمانها : تا زمان آغاز ساخت هزینه ای پرداخت نمی شود پس دستور ساخت بناهای بعدی را نیز صادر کنید.
2 -10 : نمودار سیستم سیاسی ( Political System Indicotor )
این نمودار، نظام سیاسی حاکم بر قلمرو را نشان می دهد. هر نظام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارد که آنها را در درخت تحقیقات مشاهده می کنید. در نمای آماری، با کلیک بر روی کلید نظام سیاسی Political Systems می توانید مشی سیاسی حکام سرزمین ها را بررسی کنید.
2 -11 : اطلاعات بناها ( Building Information )
در محیط اصلی، قادر به مشاهده ساختمانهای مناطق مختلف هستید. همزمان با ساخت و سازها، تحقیقات نیز کامل می شوند.
در آغاز بازی فقط به اطلاعات مربوط به قلمرو خود دسترسی دارید. اما به محض کشف Industerial Espionage اطلاعات سایر کشورها هم در دسترس شما قرار می گیرد.
در این بخش ساختمانهای خارجی نیز مشخص می شوند. اینها ساختمانهایی هستند که شما در سایر کشورها به منظور برقراری صلح و آرامش و یا ایجاد روابط تجاری ساخته اید.
2 -12بولتنهای خبری ( News Bulletin )
بولتنهای خبری به شما کمک می کنند تا تاریخچه حکومت خود و همچنین پیشرفت سایر کشورها را بررسی کنید و از سه بخش تشکیل شده است :
خبری ، اقتصادی ، سیاسی .
خبری (News ) :
رخدادهای پنج امپراطوری را با تأکید بر امپراطوری شما نشان می دهد. هرماه، مهمترین اخبارتحت عناوین سیاسی ، نظامی و سازندگی جمع آوری می شود. برای آگاه شدن از کلیه اطلاعات، تمام کلیدها را فعال کنید .
اقتصادی (Economy) :
پنجره اقتصادی نمودار مربوط به اقتصاد امپراطوری شما را به صورت سالانه و کلی نشان می دهد.
* سالانه :در اینجا شما انبارهای خود را ارزیابی می کنید. توجه داشته باشید که آمار، محصولات هر دوره را نشان می دهد.
* کلی : در اینجا منابع خود و منابع سایر امپراطوریها را مورد بررسی قرار می دهید.
سیاسی (Diplomacy) :
دیپلماسی سایر ملتها را در خلال بازی، نشان می دهد. متحدین در سمت چپ و دشمنان در سمت راست پرچم قرار می گیرند.
2 -13 اطلاعات مربوط به ارتش ( Army Information ):
از نیروهای نظامی شما لیستی ارائه می دهد. درسمت چپ، فرماندهان به همراه موقعیت، نیروها و کشتی هایشان قرار دارند . در سمت راست دانشکده افسری و پناهگاهها و سربازان و کشتی هایی که در آنجا بسر می برند مشخص شده است.
از نیروهای نظامی شما لیستی ارائه می دهد. درسمت چپ،
فرماندهان به همراه موقعیت، نیروها و کشتی هایشان قرار دارند . در سمت راست دانشکده افسری و پناهگاهها و سربازان و کشتی هایی که در آنجا بسر می برند مشخص شده است.
در اینجا امکان اتخاذ تصمیمات دیپلماتیک که رمز بقا و فنای هر سرزمینی هستند فراهم شده است. روابط بین المللی به تفصیل در نمای آماری مورد بررسی قرار گرفتند. آنها ثابت نبوده و بنا به دلایل مختلف تغییر می کنند و کشورها تحت تاثیر وقایعی که در اطرافشان رخ می دهد واکنش نشان می دهند.
عوامل تاثیرگذار در نوع روابط :
1- اعلان جنگ
2- حمله کردن بدون اعلان جنگ
3- جمع کردن سربازان در مرزها
4- قراردادن کشتی های جنگی حامل سربازان در نزدیکی بندر
5- اعلان جنگ به کشوری که پیمان پدافندی با سایر کشورها دارد
6- پذیرفتن یا رد کردن پیشنهاد دیپلماتیک
7- اتحاد موقت
8- تغییر سیستمهای دولتی
9- ساخت بناها برای ترویج صلح
10- ساخت یا کشف زندان
11- اصلاح یا ساخت راههای بازرگانی
12- اعدام کردن زندانیها
به خاطر داشته باشید که تغییر نوع رابطه با یک کشور بر روی روابط شما با دوستان و هم پیمانان آنان نیز تأثیر می گذارد. در بازی مکانیزمهای دیپلماتیک مختلفی برای برقراری رابطه با سایر ملت ها وجود دارد. برخی از آنها در آغاز بازی قابل استفاده هستند، اما سایرین به مرور و با پیشرفت هایی که می کنید قابل استفاده می شوند.
اتحاد موقت ( Coalition )
اتحاد موقتی دو کشور برای حمله به کشور سوم. ضمناً می توانید درخواستی مبنی بر اتحاد موقت به صورت اولتیماتوم برای کشوری بفرستید. احتمال پذیرفتن این حالت بیشتر است. اما به روابط شما لطمه می زند.
اجازه عبور ( Right Of Passage )
توافقنامه ای که به موجب آن ، هشت بار اجازه عبور از خاک کشور دیگر را دارید . برای این امکانی که در اختیار شما قرار داده شده باید طلا خرج کنید. این انتخاب فقط زمانی در دسترس شما قرار می گیرد که در درخت تحقیقات پیشرفت کرده باشید .
ارتقاء سطح ارتباطات ( Improve Relations )
پیشنهاد ارتقاء سطح ارتباطات با کشور دیگر. اگر پیشنهاد پذیرفته شد توافق بین دو کشور افزایش می یابد.این گزینه زمانی در دسترس شما خواهد بود که در درخت تحقیقات پیشرفت کرده باشید.
اعلان جنگ ( Declaration of War )
آگاه کردن کشوری که قصد حمله به آن را دارید. هر چند که بدون اعلان نیز می توان حمله کرد، اما این عمل ناجوانمردانه، موجب خشم سازمان های بین المللی شده و از شهرت و اعتبار شما می کاهد.
پیمان صلح ( Peace Treaty )
به ملت های دیگر پیشنهاد صلح می دهید که معمولاً پذیرش آن نیازمند هزینه منابع مالی در این راه است. در صورت پذیرفته شدن، صلح و آرامش جایگزین خصومت و جنگ می شود. مجامع بین المللی، حساسیت زیادی به اینگونه پیمانها دارند. اگر شش بار پیمان صلح را زیر پا گذارید، از اعتبارتان شدیدا” کاسته می شود.
پیمان تدافعی ( Defensive Alliance )
در مقابل دشمنان هم پیمانانی می یابید که به هنگام جنگ به کشور مهاجم اعلان جنگ می کنند. اگر مهاجم یکی از کشورهای طرف قرارداد باشد، طرف دوم نیازی نیست که حمله کند، بلکه از راه حلهای دیگری استفاده می کند. پیمان تدافعی حداکثر تا دوازده بار اعتبار دارد و بیش از چهار کشور آن را امضاء می کنند.
ازدواج ( Marriage )
شرایط ازدواج خاندان خود را با خاندان سلطنتی کشوری دیگر فراهم سازید تا بین شما و آن کشور صلح برقرار شود . در نتیجه این نوع رابطه، دوستی و همکاری فی مابین افزایش می یابد. این امکان فقط برای خانواده های سلطنتی قابل اجرا است .
ارسال نیروی نظامی( Loan of Armies )
گروهی از سربازانتان را در ازاء دریافت طلا به کشور دیگری برای امداد رسانی اعزام می کنید. این مسئله رابطه شما را قوی تر می کند . البته این گزینه زمانی در دسترس است که در درخت تحقیقات پیشرفت کرده باشید . توجه داشته باشید که هر سربازی که این پیمان را قبول کند، حق بازگشت ندارد.
ارسال کمک نظامی ( Military Aid )
از کشورخاصی درخواست نیروی نظامی می کنید. بسته به اینکه هم پیمان شما باشد یا خیر، جواب او متفاوت است. این امکان فقط زمانی پیش می آید که در درخت تحقیقات پیشرفت داشته باشید .
* طلا کلیدی است برای باز کردن باب مذاکرات سیاسی . با دوراندیشی پولی را برای چنین معامله هایی اختصاص دهید . در غیر این صورت روابط دیپلماتیک شما خدشه دار خواهد شد .
* توافقات و پیمانها در این بازی زیر پا گذاشته نمی شوند پس قبل از عقد هر قراردادی تبعات آن را در نظر داشته باشید .
1- این بخش شامل لیستی از مکانیزمهای دیپلماتیک می باشد. آنهایی که قابل انتخاب هستند، پر رنگ شده اند.
2- این قسمت نقشه اروپا و شمال افریقا را نشان می دهد با انتخاب قرار داد دیپلماتیک، همه کشورهایی که با آنها قرار داد امضاء کرده اید، مشخص می شوند.
3- بوسیله آن میزان منابعی که در جریان توافقات رد و بدل میشوند را تعیین می کنید . مقدار منابع پیشنهاد شده از جانب شما به نوع قرار داد و شرایط بستگی دارد. برای اطلاع از مقدار پیشنهادی، قسمت 4 را بررسی کنید.
4- این قسمت شما را راهنمایی می کند که کشورهای منتخب چه دیدی نسبت به پیشنهاد شما دارند. البته تصور نکنید که این پیشنهادات همیشه مورد قبول واقع می شوند. بلکه فقط جنبه راهنمایی دارد. قبل از ابلاغ پیشنهاد، متنی ظاهر می شود که حاکی از آن است که طرف دیگر، چه نظری در مورد پیشنهاد شما دارد. این فقط یک راهنمایی است. ممکن است پیشنهادات بد پذیرفته شوند و پیشنهادات خوب رد شوند.
5- هنگامیکه پیشنهاد کامل شد با کلیک بروی کلید send پیشنهاد شما ارسال شده و جواب آن نیز به سرعت داده می شود .
2 – 15 اهداف ( Quests )
به موازات پیشرفت در درخت تحقیقات، کشفیات قطعی شما اهداف را فعال می کنند. نیل به اهداف نیاز به منابع دارد.
پس از رسیدن به یک هدف، پاداش دریافت می کنید مشروط بر اینکه در زمان تعیین شده کار انجام شود.
در طول یک بازی، نمی توانید هرشانزده هدف را ببینید، به این دلیل که بعضی از آنها فقط در نظام سیاسی خاصی قابل استفاده هستند. به محض اینکه، پیشرفتهای وابسته به هم در درخت تحقیقات صورت گیرند، مطلع می شوید که یک هدف جدید در دسترس شما قرار گرفته و در صفحه اهداف ظاهر می شود. سمت چپ صفحه، تصویر کلی از اهداف ارائه می دهد. سمت راست به تفصیل در مورد جایزه و پاداشی که برای کامل کردن این صفحه در نظر گرفته شده ، توضیح می دهد. جوایز ممکن است ترفیع نظامی یا جایزه علمی باشد.
امکاناتی که برای رسیدن به اهداف نیاز دارید عبارتند از:
جاده های تجاری فعال :
این مسیرها ممکن است در خشکی یا در دریا باشند. همه راههای داخلی و خارجی فعال در نظر گرفته می شوند.
سربازان و کشتی ها :
این واحدها باید در دانشکده افسری (در آکادمی نظامی یا بندرها) مستقر باشند و در صفحه مربوط به اطلاعات نظامی انتخاب شوند .
طلا ، جمعیت ، مواد خام .
ساختمانها :
معمولاً با اهداف پیشرفته همراه می شوند، تمامی ساختمانهای مورد نیاز برای تحقق اهداف باید ساخته شوند. زمانی که تمام نیازها برای اهداف مشخص شد، کلید Collect فعال می شود. به خاطر داشته باشید که ممکن است امپراطوریهای دیگر هدفی را قبل از شما کامل کنند، در این صورت جایزه از آن ایشان خواهد شد.
2- 16 تنظیمات ( Option )
با فشردن کلید Option Menu پنجره این قسمت که شامل گزینه های زیر است را مشاهده می کنید.
Continue : بازگشت به بازی
Option : بازی ، گرافیک ، صدا و سایر موارد را نشان می دهد .
Load Game : بارگذاری بازی ذخیره شده .
Save Game : ذخیره کردن بازی فعلی .
Exit Game : بازگشت به منوی اصلی .
17-2دوره بعدی ( Next Turn )
زمانیکه برنامه ریزیهای لازم را برای دوره جاری (هر دوره شامل یکماه است) انجام دادید، با فشردن این کلید به دوره بعدی رفته و همچنین شاهد عملکرد سایر ممالک در این دوره باشید.
نقشه بازی شامل عناصری نمادین از دنیای واقعی می باشد. این عناصر که در طی جریان مدیریت شما در بازی خلق شده، توسعه یافته و یا تغییر میکنند، در حقیقت ابزارهای شما در هدایت و توسعه امپراطوری ها هستند.
نقشه بازی بخشی از اروپا واقع در مرکز امپراطوری شما را نشان می دهد. بقیه نقشه قابل رویت نیست. سرزمینهای قابل رویت در محدوده تحت تاثیر شما قرار دارند. این سطح اول است به این معنی که فقط به کشورهای همسایه دسترسی دارید. به مرور که در درخت تحقیقات پیشروی می کنید، ساختمانهای جدید پدیدار شده و به سطوح بعدی دست می یابید. به مرور تمام نقشه آشکار می شود. راه دیگر برای توسعه محدوده تحت تاثیر، توسعه مرزها بوسیله فتح سایر مناطق است.
* پایتخت امپراطوری ها : هر امپراطوری، علامت خاص خودش را دارد دفاع از پایتخت بسیار ضروری است. اگر پایتخت بدست دشمن بیافتد تمام امپراطوری سقوط کرده و از بازی حذف می شود. زمانیکه یک پایتخت را فتح می کنید، آن امپراطوری مطیع شما می شود. شورش معمولاً در پایتختها در پی تهاجم خارجیها اتفاق می افتد. اگر این شورش موفقیت آمیز باشد، حکومت شکست خورده به بازی باز می گردد.
* پایتخت های بی طرف : پایتخت کشور بی طرف را مشخص میکند. پایتختها بسیار حائز اهمیت هستند به این علت که تنها شهرهایی هستند که امتیاز تحقیق از آنها بدست می آید.
* اسکله ها : شهرهای ساحلی اصلی و مهم اسکله دارند و این امکان را فراهم می کنند که نیروی دریایی را افزایش داده و بر قدرت آنها بیفزایید.
3-3 نیروهای نظامی :
نیروهای نظامی با سلاحشان و افسران توسط استانداردهای کشورشان مشخص می شوند. سربازان بدون داشتن فرمانده حق خروج از آموزشگاه نظامی را ندارند. افسران برطبق درجه عبارتند از :
پایین ترین درجه، به سه یگان سرباز فرماندهی می کند .
بالاترین درجه افسری، ژنرالیست که از دانشکده افسری انتخاب شده واز پنج یگان به بالا را فرماندهی می کند .
درجه متوسط ، و از چهار یگان سرباز به بالا را فرماندهی می کند
Field Marshal :
یک درجه خاص، که از آموزشگاه انتخاب نمی شود. فقط به ژنرالهایی که در میدان جنگ موفقیتهای بزرگ بدست آورده اند، اعطا می گردد.
4-3 کشتی ها:
کشتی ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده واساس نبردهای دریایی راتشکیل میدهند.کشتیها برحسب کلاسشان طبقه بندی می شوند .
بادبانی (Sloop ) :
سریعترین و پرتحرکترین کشتی ها هستند که البته قدرت شلیک محدودی دارند.
کشتی بزرگ جنگی
(Ship Of The Line):
کندترین و سنگین ترین کشتی که حداکثر قدرت شلیک را دارد .
ناوچه جنگی تندرو (Frigate):
یک کشتی متوسط، با قدرت مانور خوب و قدرت شلیک متوسط .
5-3 ساختمانها :
ساختمانهای اصلی عبارتند از :
برای ساخت کشتی ، هم از نوع جنگی و هم از نوع تجاری، از آن استفاده می شود . بهبود و یا ارتقاء بخشیدن این نوع ساختمانها هم امکان پذیر است
دانشکده افسری :
بمنظور سربازگیری استفاده می شود، چندین حالت برای بهبود امکانات این ساختمانها وجود دارد .
فانوس دریایی :
ساحل را روشن می کند تا اطراف را بهتر ببینید .
6-3 نوع روابط سیاسی :
علائمی که بروی پایتخت های مختلف نشان داده می شود بیانگر نوع رابطه سیاسی شما با آن قلمروهاست.
پیمان تدافعی(سبز) :
به معنی داشتن اتحاد پدافندی با این کشور است .
جنگ (قرمز) :
به این معنی است که شما با این کشور در حال جنگ هستید .
اجازه عبور(آبی) :
نشان دهنده این امر است که شما اجازه عبور از شهرهای این کشوررا دارید .
حالت ترکیبی :
نشان دهنده این امر است که هر دو حالت بالا ، همزمان فعال است . اجازه عبور و پیمان تدافعی .
واحدهای نظامی بازی برگرفته از نیروهای نظامی دوره ناپلئون هستند. در آن دوران جنگها توسط ارتش های بزرگ که گاه تعداد آنها به صدها هزار نفر می رسید صورت میگرفته است. که البته به منظور سهولت درجابجائی، این تعداد در بازی کاهش یافته است. واحد پیاده نظام را شصت نفر تشکیل می دهد و واحد سواره نظام شامل سی و شش سوارکار است و واحد توپخانه دارای سه توپ است. هر سرباز در بازی معادل پانزده سرباز در لشکرهای واقعی آن دوران می باشد. به مرور و در نتیجه جنگ های پی در پی تجربه سربازان و افسران افزایش می یابد .
تجربه برای پیشرفت واحد بسیار ضروری است. با پر شدن نوار تجربه (Experience) افسران ترفیع گرفته و واحدهای نظامی نشان دریافت می کنند. یک سرباز ممکن است بیش از پنج نشان دریافت کند، هر کدام از این نشانها، وی را توانمند تر کرده و اطلاعاتش را درباره استراتژی های جنگی افزایش می دهد. سربازان با تجربه در جنگها بسیار کارآمدتر از تازه کارها هستند. ارتشی که به سه واحد پیاده نظام ، سواره نظام و توپخانه مجهز است به مراتب از ارتشی که فقط یک نوع واحد دارد ، توانمندتر است .
واحدهای نظامی قابل ادغام هستند. مشروط به این که تعداد آنها از حد تعیین شده، بیشتر نشود. در غیر این صورت تعداد اضافی در یگان های قبلی خود باقی می مانند. تجربه یگانهای جدید ، برابر میانگین تجربه دو یگان قبلی است.
حرکت واحدها
نقشه بازی به 51 استان تقسیم شده است در طول یک دوره ارتش فقط به سرزمینهای مجاور حرکت می کند .
سربازان به خودی خود حرکت نمی کنند و باید افسری به آنها فرمان دهد. در غیر اینصورت پست خود را ترک نمی کند. برای حرکت دادن ارتش روی واحد موردنظر کلیک کرده، آن را نگه داشته و به جایی که درنظر داریم، انتقال می دهیم . مکانهایی که ارتش شما می تواند به آنجا حرکت کند در استانهای همجوار شما با تغییر رنگ مشخص می شوند.
انتقال سربازان
زمانیکه دو ارتش در یک ناحیه مستقر بوده و در طول دوره جاری حرکتی نکرده اند، قادر به تبادل سربازان بین خود هستند. بدین منظور روی ارتش مورد نظر کلیک کرده و با منتقل کردن آن را به روی دیگری پنجره انتقال سربازان (Troop Assighment) را باز کنید . این پنجره سربازان ، افسرها و محیطی که در آن قرار دارند را نشان می دهد. با استفاده از آن و با توجه به ظرفیت فرمانده هر ارتش می توانید نیرهای نظامی را جابجا کنید. در مواقعی که یک ارتش در موقعیت استراتژیکی مستقر شده و در اثر شرکت در جنگهای پی در پی متحمل خسارات و تلفاتی گشته جابجایی نیروهای آن با نیروهای تازه نفس ضروری به نظر می رسد.
انتقال سربازان از یک دانشکده افسری
هنگامیکه سربازان را استخدام می کنید، در دانشکده افسری مستقر شده و در زمان حمله دشمن، از پایتخت دفاع می کنند. با این حال دیر یا زود باید در سایر بخشها مورد استفاده قرار گیرند . برای انتقال سربازان از دانشکده افسری، باید افسری در مقصد داشته باشید.
ابتدا دانشکده افسری را انتخاب کنید و سپس دسته سربازان را از پنجره مربوط به این ساختمان برروی افسر مورد نظر منتقل کنید زمانیکه افسر تغییر رنگ داد سربازان را رها کنید. توجه کنید تعداد سربازانی که یک افسر بر آنها فرماندهی می کند ، به درجه افسر بستگی دارد . هنگامیکه کشتی می سازید، کشتی در بندر لنگر می اندازد. مراحل به دریا فرستادن آنها، مشابه انتقال سربازان از دانشکده افسری است.
بتدا دانشکده افسری را انتخاب کنید و سپس دسته سربازان را از پنجره مربوط به این ساختمان برروی افسر مورد نظر منتقل کنید زمانیکه افسر تغییر رنگ داد سربازان را رها کنید. توجه کنید تعداد سربازانی که یک افسر بر آنها فرماندهی می کند ، به درجه افسر بستگی دارد . هنگامیکه کشتی می سازید، کشتی در بندر لنگر می اندازد. مراحل به دریا فرستادن آنها، مشابه انتقال سربازان از دانشکده افسری است.
ورود و خروج از کشتی ها
برای سوار کردن سربازان در کشتی، باید درناحیه مورد نظر یک اسکله و یک کشتی داشته باشیم. روی ارتش کلیک کنید و اگر در دوره جاری حرکتی نکرده آن را بر روی کشتی، منتقل کنید. هنگامیکه کشتی مشخص شد، سربازان را بر روی آن رها کنید سربازان در کنار علامت کشتی نمایان می شوند . برای پیاده کردن سربازان از کشتی ها، در مقصد باید لنگرگاه موجود باشد. بدین منظور آنها را انتخاب و به مقصد منتقل کنید.
قبل از ساخت ساختمانهای مختلف، ابتدا از مزایای آنها مطلع شوید و سپس اگر ساختمانهای پیش نیاز ساخته شده اند از طریق پنجره Building Construction ساختمان را بنا کنید. هزینه ساخت بنا، از منابع شما کم می شود. ساختمانها بسته به نوعشان مزایای متفاوتی دارند :
امکان جمع آوری سریعتر منابع را فراهم می کنند برخی از آنها فقط در پایتخت ها ساخته می شوند. پیشرفت هایی که منجر به ساخت بناهای این گروه می شوند در درخت تحقیقات با حاشیه زرد رنگ مشخص شده اند .
Ministry of Agriculture
Steel Mills
وزارت کشاورزی
تولید مواد غذایی را افزایش میدهند
مواد خام را افزایش میدهند
Universities
Specialised Schools
Primary Schools
Enlistment Offices
Modern Hospitals
Local Hospitals
آموزشگاه تخصصی
آموزشگاه ابتدایی
اداره نظام وظیفه
بیمارستان پیشرفته
بیمارستان محلی
سرعت تحقیقات را افزایش میدهند
جمعیت را افزایش می دهند
Treasury Department
Tax Collection Buildings
خزانه داری کل
اداره مالیات
منابع مالی را افزایش میدهند
5 – 2 ساختمانهای نظامی
امکان استخدام و آموزش نیروهای نظامی را فراهم می کنند .پیشرفتهایی که در درخت تحقیقات با حاشیه قرمز مشخص شده اند، امکان ساخت این بناها را فراهم می کنند.
Elite Barracks
Advanced Barracks
Basic Barracks
Elite Military Academy
Advanced Military Academy
Military Academy
سربازخانه برگزیده
سربازخانه پیشرفته
دانشکده افسری
مدرسه پیشرفته نظامی
Elite Foundries
Advanced Foundries
Basic Foundries
Elite Stables
Advanced Stables
Basic Stables
زراد خانه برگزیده
زرادخانه پیشرفته
اصطبل برگزیده
اصطبل پیشرفته
شاخه نظامی درخت تحقیقات شما را در زمینه نیروی دریایی هم توانمند می سازد و می توانید تجربه نیروها رابا ساختن بناهایی که تاکتیکها را توسعه می دهند ، افزایش دهید.
Naval Academy
Firing Ranges
Training Camps
Military Harbour
آموزشگاه کشتیرانی
آموزشگاه توپخانه
اردوگاه آموزشی
کشتی سازی برگزیده
کشتی سازی پیشرفته
تجربه سربازان و خدمه کشتی را زیاد می کند تا در میادین نبرد مؤثر واقع شوند
به شما امکان می دهد تا در دریا گشت بزنید و سربازان را جابجا کنید
3-5 ساختمانهای تجاری
منابع مالی برای شما بسیار مهم هستند و ساختمانهای تجاری سطح اقتصاد را ارتقاء می بخشند.
Stock Exchange
Trade Network
Department of Trade
TradeEmbassy
Trade Bureau
Trade Branch
سازمان بورس
شبکه تجاری
ساختمانهای تجاری
سفارتخانه
دفاتر تجاری
شعبه تجاری
عایدی و درآمد را از طریق جاده ها و مسیرهای تجاری داخلی افزایش می دهد. به اندازه جاده های خارجی باارزش نیستند. اما کمکی بر در آمد هستند
به شما امکان ساخت مسیرهای تجاری را می دهد تا با کشورهای خارجی برای افزایش طلا و منابع کشورتان ، ارتباط برقرار کنید .
Dockyard
Port
Merchant Harbour
Fresnel Lighthouses
Argand
ساخت کشتی تجاری
بخش تجاری
بندر تجاری
فانوس دریایی پیشرفته
فانوس دریایی
در زمینه ساخت کشتی های تجاری و همچنین ایجاد راههای تجاری آبی شما را یاری می دهند .
فقط در مکانهایی که اسکله دارند، یافت می شود . قدرت دید شما را در برابر هجوم کشتی های دشمن ، افزایش می دهد
Hidden Wharves
Black Market Warehouses
Custums Department
Border Posts
Black Market Warehouses
اسکله مخفی
انبار بازار سیاه
گمرک مرزی
ایستگاه مرزی
به شما کمک می کند تا از جاده های مسدود شده تجاری ، هم طلا دریافت کنید.
به شما کمک می کند بخاطر ساختن جاده های تجاری از سایر کشورها مالیات دریافت کنید
به شما کمک می کند بخاطر ساختن جاده های تجاری از سایر کشورها مالیات دریافت کنید
4-5 ساختمانهای سیاسی
با ساخت این گروه از بناها، در زمینه امور سیاسی پیشرفت می کنید.
Police Stations
Infrastructures
Army Bulletin
Cultural Centre
Newspaper Office
ایستگاه پلیس
تاسیسات پادگانی
دفتر نشریه نظامی
مرکز فرهنگی
دفتر روزنامه
زمان لازم برای انضمام نیروی نظامی را کاهش می دهد .
دوستی و توافق بین امپراطوری شما و کشورهای بی طرف را افزایش می دهد،
یک عامل بسیار مهم در صلح.
Ministry of Foreign Affairs
Department of Information
Intelligence Bureau
Resistance Cell
وزارت خارجه
مرکز اطلاعاتی
کمیته اطلاعات
پایگاه مقاومت
سب اطلاعات درمورد همسایه ها که برای گسترش امپراطوری و برای فرصتهای جدید تجاری بسیار مهم است دراین محل میسر میشود
عایدی و درآمد را از طریق جاده ها و مسیرهای تجاری داخلی افزایش می دهد . به اندازه جاده های خارجی باارزش نیستند . اما کمکی بر در آمد هستند
هدف نهایی در بازی تسلط بر تمام اروپا و افریقای شمالی است.گرچه جنگندگی، بسیار مهم است اما کافی نیست. جنگجویان باید از نظر سیاسی نیز قدرتمند باشند.راههای تسخیر کشورها و الحاق خاک آنها به امپراطوری خود عبارتند از:
روش مستقیم و سریع، حمله به یک سرزمین و از بین بردن نیروهای دفاعی آن است. آنچه بدست می آورید به نوع سرزمینی بستگی دارد که به آن حمله کرده اید.
* سرزمینهای بدون حکومت
ایالات و استانهای دور افتاده ای هستند که پایتخت ندارند. پس از حمله و شکست دادن تمامی نیروهای نظامی ، پرچمی که حاکی از وجود نا آرامی در منطقه است ظاهر می شود. برای تسلط بر آنها، به حاکمان پیشنهاد صلح دهید، اگر موافقت کردند ، کشور به امپراطوری شما اضافه خواهد شد .
* مراکز قلمروها
پایتخت کشورهای بی طرف هستند و ممکن است به طور کامل جزء امپراطوری شما بشوند. این نوع تصرف نیز با یک حمله آغاز می شود و با شکست تمام نیروهای مدافع به پایان می رسد. در اینجا ، علامت محاصره در بالای پایتخت ظاهر شده و توسعه قلمرو شما را نشان می دهد . بخش قرمز رنگ این علامت میزا
پیشرفت شما را نشان می دهد. زمانیکه این قسمتها افزایش پیدا کنند، قلمرو را تسخیر می کنید.
* پایتخت امپراطوری
با اندک تفاوتی مانند مراکز قلمروها می باشند . اول اینکه ، تسخیر آنها به زمان بیشتر و ارتش عظیم تری نیاز دارد. و ثانیاً ، به طور کامل تسخیر نمی شوند بلکه فقط تسلیم می شوند و ارتشی باید تمام وقت در آنجا حضور داشته باشد .
بعضی نکات دیگر که باید در مورد تصاحب نظامی مورد توجه قرارگیرد عبارتند از :
– در نتیجۀ چنین تصاحب هایی، تمام ساختمانهای سرزمین ویران می شوند .
– اگر به کشوری حمله کنید که با کشورهای دیگر پیمان اتحاد دارد،متحدین برای مساعدت وارد عمل می شوند.
– وقتی افرادتان را از شهر محاصره شده به عقب برمی گردانید، محاصره متوقف می شود .
– تمام محصولات و تولیدات مراکز قلمروها بعد از تصاحب کامل به غارت میرود. این نکته در مورد پایتخت امپراطوریها صدق نمی کند .
به منظور دستیابی به این امر ، ابتدا باید با کشور مورد نظر خود روابط دوستانه برقرار کنید. زمانیکه این روابط به بالاترین حد خود رسید ، آن کشور به امپراطوری شما می پیوندد.
دو روش مهم برای موفقیت در این راه عبارتند از:
* ساخت وساز در آن کشور مربوطه.
این مسئله باعث نفوذ فرهنگ شما در آن کشور می شود.
* روابط دیپلماتیک ثابت .
تصاحب با صلح باعث می شود که به ساختمانها آسیبی وارد نشود. فقط قسمتی از ذخایر و منابع از آن شما خواهد شد و غارت و چپاولی هم اتفاق نمی افتد. همفکری و توافقاتی که امپراطوری شما با سایر سرزمینها ایجاد می کند بوسیله نوارهایی نشان داده می شوند. وقتی یکی از آنها به 100% رسید آن کشور یا سرزمین به امپراطوری شما ملحق می شود.
درخلال بازی باید چنان اقتصاد خود را کنترل کنید که هم در دفاع و هم در توسعه مرزها با مشکلی روبرو نشوید اقتصاد امپراطوری شما وابسته به دو عامل مهم منابع و تجارت می باشد.
منابعی که در این زمینه باید به آنها توجه شود عبارتند از طلا ، مواد خام ، نیروی انسانی و غذا که در قسمت منابع در مورد آنها توضیح داده شد .
با ساختن ساختمانها می توانید تولیداتتان را افزایش دهید. اگر تولیدات شما برای امپراطوریتان راضی کننده نیست احتیاجات خود را از طریق داد و ستد با سایر مناطق تامین کنید .
همانطور که قبلاً ذکر شده ، منابع مالی بسیار مهم هستند و از آنجائیکه این منابع در سرزمین شما محدود هستند نیاز به جاده های تجاری دارید. این مسیرها هم در خشکی و هم در دریا تشکیل می شوند.
* مسیرهای تجاری در خشکی
بین پایتخت شهرها ، کشیده می شود. با ساخت یک مسیر تجاری یا Trade Branch در یک پایتخت خارجی ، می توانید یک جاده تجاری در خشکی تأسیس کنید که در هر دوره برای شما منابع مالی را به همراه دارد. مقدار آن مطابق مقدار تولیدات پایتخت است. هر چه جاده بیشتری بسازید ، هر بار طلای بیشتری بدست می آورید. ساختمانهای ساخته شده باعث می شوند جاده های پیشرفته تری داشته باشیم. Trade Branch سود حاصله از مسیر را به 33 %می رساند . Trade Bureau این مقدار را به %66 و Trade Embassy به 100 % ارتقاء می دهند.
* مسیرهای تجاری دریایی
این مسیر ها بین بنادر تشکیل می شوند. برای ساخت این مسیر ها، ابتدا باید کشتی بازرگانی بسازید. و این کار فقط زمانی میسر است که شما به پیشرفتهای لازم تجاری در لنگرگاه رسیده باشید. برای فعال سازی یک مسیر، ابتدا نمای تجاری و سپس کشتی تجاری را انتخاب کنید در این حالت بندری که امکان ایجاد مسیر را دارد فعال شده و شما با انتقال کشتی به بندر مربوطه مسیر دریایی را تشکیل می دهید. مسیر های دریایی سودمندتر از مسیرهای خشکی هستند اما حفظ آنها بسیار مشکل است چرا که کشتی های دشمن به آسانی این مسیرها را مسدود می کنند.
* جاده های داخلی
زمانی که امپراطوری شما چند پایتخت و یا چند بندر داشته باشد ، این نوع مسیرها مطرح می شوند. جاده های داخلی، اهمیت کمتری نسبت به جاده های بین المللی دارند .
* راههای مضاعف
اگر تمام جاده های ممکن شهر یا بندر خود را بسازید ، مقاصد بصورت خود کار به هم بهم متصل می شوند و راههای مضاعف را بوجود می آورند .
* راههای بسته شده
مسیرهای تجاری بین المللی ، ممکن است توسط دشمنان شما ، بسته شوند . البته شما هم می توانید رفتار متقابلی داشته باشید. اگر با کشوری در جنگ هستید، به سادگی می توانید با مستقر کردن نیروهای نظامی خود در امتداد راهها ، مسیرهای تجاری آنها را مسدود کنید .
مسیرهای تجاری بین المللی ، ممکن است توسط دشمنان شما ، بسته شوند . البته ش
ما هم می توانید رفتار متقابلی داشته باشید. اگر با کشوری در جنگ هستید، به سادگی می توانید با مستقر کردن نیروهای نظامی خود در امتداد راهها ، مسیرهای تجاری آنها را مسدود کنید .
علیرغم تمام تلاشهای دیپلماتیک برخی مواقع اختلافات بین المللی منجر به جنگ می شود. پس به ناچار باید بیاموزید که چگونه از یک میدان نبرد پیروز بیرون بیایید.
هر شهر بیش از سه ارتش در هر دوره در خود جای نمی دهد. زمانیکه کشور را جنگ فراگرفته، ارتش چهارم هم می تواند برای تقویت نیروها وارد عمل می شود. در نبردهای دریایی، ممکن است شش کشتی در هر طرف قرار بگیرد.
8-1 جنگ بدون کنترل
در این حالت بازی شرایط مختلفی را در نظر می گیرد. شرایطی مثل تعداد و آرایش سربازانی که به صورت خودکار برای نبرد بکار گرفته می شوند.
8-2 جنگ با کنترل
در این حالت شخصاً تعداد سربازانتان را تعیین می کنید. سربازان تجربه جنگی خود را افزایش می دهند. مقدار افزایش تجربه آنها به درجه سختی نبردشان بستگی دارد. هر چه نبرد مشکل تر باشد، تجربه حاصل از آن بیشتر خواهد بود . در نبرد بدون کنترل (جنگی که کامپیوتر آن را آرایش می دهد) مقدار تجربه بدست آمده همیشه پائین ترین مقدار است.
اگر در خلال جنگ ، سربازان عقب نشینی کنند ، به نزدیکترین شهر امپراطوری، مراجعه می کنند. اگر شهر نزدیکی وجود نداشت، به نزدیکترین شهر بی طرف عقب نشینی می کنند در چنین شرایطی، لازم است که در مورد اجازه بازگشت آنها به وطن، مذاکراتی صورت گیرد. اگر در جنگ بدون کنترل ببازید ، تمام نیروها را از دست میدهید. اگر شما پیروز شدید و هیچ دشمنی باقی نماند ، مرحله تصاحب و تسخیر آغاز می شود.
در این بازی پنج امپراطوری مهم قرن هجدهم به تصویر کشیده شده اند. هر امپراطوری در محلی خاص و با ویژگی های متفاوتی از دیگران قرار دارد .
در قسمت غرب نقشه واقع شده و دارای رقیب قدرتمندی همچون بریتانیای کبیر است. پس در درجه اول باید روابط دوستانه ای با سایر ممالک برقرارکند. ضمناً فرانسه در بخشی قرار دارد که چندین منطقه کوچک در نزدیکی او واقع شده اند که به راحتی قابل تصرف هستند فرانسه بازی را با پنج سرزمین و دو اسکله ، آغاز می کند . از لحاظ نظامی با هزینه کمتری نسبت به سایر امپراطوریها ، سرباز استخدام می کند . یک پیمان صلح آمیز با Batavia در آغاز بسته شده است. از جانب Lombarady به شدت حمایت می شود . اما رابطه خوبی با اسپانیا ندارد .
بریتانیای کبیر
بریتانیای کبیر دو جزیره مهم دارد که از قاره اروپا بوسیله کانال انگلیس جدا شده اند. استراتژیهای دریایی برای فرمانروایی او بسیار مهم است، استفاده هوشمندانه و زیرکانه از کشتیهای سلطنتی و از کشتیهای تجاری کلید موفقیت است . بریتانیای کبیر بازی را با سه اسکله ( بیش از سایر کشورها ) و چهار سرزمین آغاز می کند. با هانور و اسپانیا در ابتدای بازی پیمان صلح آمیز بسته می شود . از داشتن رابطه خوب با پرتغال استفاده کرده اما شهرت و اعتبار خوبی در باتاویا ندارد. نیروی شبه نظامی ندارد ولی قادر است که توپخانه بی نظیری بسازد.
امپراطوری اتریش در مرکز اروپا واقع شده است. این مسئله دارای مزایا و معایبی است. از آنجائیکه کشورهای بی طرف متعددی در اطراف آن هستند باید از مرزها به شدت دفاع شود. فرمانروای آن همیشه باید میان سیاست و جنگ تعادل برقرار کند. اتریش هیچ راهی به دریا ندارد و اگر با سایر عوامل این ضعف را جبران نکند، مشکلات مهمی بوجود می آید. چهار سرزمین دارد و با روسیه هم مرز است. کشوری که عملکرد فرمانروایشان باید به شدت زیر نظر گرفته شود. یک پیمان صلح آمیز با جمهوری Halvetion در آغاز بازی بسته می شود . از داشتن رابطه خوب با Moldavia لذت می برد ولی در مورد Lombardy این موضوع دقیقاً برعکس است . قادر است نیروهای نظامی را ارزانتر از سایر امپراطوریها بکار گیرد .
موقعیت پروس در ابتدای بازی بسیار وخیم تر از سایر امپراطوریهاست . نه تنها فقط سه سرزمین و یک اسکله دارد بلکه در مرکز اروپا هم واقع شده است و بدین معنی است که هر اتفاقی که در روسیه و اتریش رخ دهد، نتیجه مستقیمی بر مردمان پروس دارد. یک معاهده صلح آمیز با saxony در آغاز بازی لازم است ولی از ارتباط با هلند در عذاب است .
موقعیت روسیه بسیار رضایت بخش بنظر می رسد. دو اسکله و پنج سرزمین دارد که فقط از غرب و جنوب باید دفاع شوند . با این حال ، کشورهای هم جوار آن به شدت مخالف سیاستهای توسعه طلبانه او هستند و همواره حاضرند که در مقابل او بایستند . در آغاز بازی یک پیمان صلح آمیز با Moldavia برقرار می شود . از داشتن ارتباط با سوئد بسیار خرسند می شود اما با عثمانیها روابط خوبی ندارد .
هنگامیکه تمام تلاشهای سیاسی بی نتیجه ماند ، تنها راه برای حل اختلافات جنگ است. نیروهای نظامی درمیادین جنگ با هم روبرو می شوند و برای رسیدن به اهدافشان باید پیروز میدان باشند.
10-1 محیط جنگ
1- نقشه کوچک
موقعیت سربازان را در میدان جنگ نشان می دهد. در سطح آسان بازی سربازان دشمن نیز نشان داده می شوند .
2- کلید فعال سازی نقشه کوچک
نقشه کوچک با این کلید فعال و غیر فعال می شود .
3- تعداد سربازان هر دو طرف را نشان می دهد . بخاطر داشته باشید که تجربه سربازانتان و میزان همخوانی آن با اندازه ارتش بسیار مهم است .
4- با فشردن این کلید شما تسلیم دشمن می شوید. اگر احساس کردید که شکست شما حتمی است ، تسلیم شوید .
5- زمان سنج : از زمانی که یک ارتش تمام مقدمات جنگ را آماده کرد، شمارش معکوس برای پیروزی آغاز می شود . البته بسته به نوع سناریو ، این زمان تغییر می کند .
6- تنظیمات : پنجره تنظیمات جنگ را فعال می کند .
7- کلیدهای عملیاتی : بوسیله کلیدهای این پنجره که در سمت راست و پایین صفحه قرار دارند قادر به کنترل سربازانتان هستید . درباره این کلیدها به تفصیل در صفحات آتی توضیح می دهیم.
10-2 کلیدهای عملیاتی
1- نیروهای امدادی ( Reinforcment ) : زمانی فعال می شود که شرایط ورود نیروهای امدادی مهیا شده باشد. متذکر شدیم که حضور بیش از سه افسر در میدان جنگ امکان پذیر نیست. درصورت کشته شدن یکی از آنها، افسر چهارم وارد میدان میشود. هر گاه تمام سربازان تحت فرماندهی یک افسر از بین بروند، او نیز از بین می رود و این زمانیست که این کلید فعال می شود.
2- جنگ از راه دور( Ranged Attack ) : به واحدها دستور آماده باش برای جنگ از راه دور می دهد.
3- جنگ تن به تن(Melee Attack ) : به واحدها دستور آماده باش برای جنگ تن به تن می دهد.
4- توقف( Halt ): دستور توقف حرکت واحدها
5- حرکت( Go To ) : با کلیک کردن برروی این علامت و سپس روی مقصد، به واحد دستور حرکت میدهید .
6- آماده حرکت / آماده شلیک ( Limber / Unlimber ) : این کلید برای کنترل توپخانه است. توپها دو وضعیت دارند یا برای شلیک و یا برای حرکت آماده می باشند. دقت در انتخاب زمان تغییر وضعیت توپخانه به علت آسیب پذیری بالای آن در مقابل حمله سواره نظام بسیار مهم است.
7- استقرار در موقعیتی خاص ( Abandon Position ) : دستور مستقر شدن در یک ساختمان، یک سنگر ، پشت صخره ها و غیره را صادر می کند.
8- تاکتیک ( Tactics ) : نیروهای شما را نظم داده و به آنها برای حرکت و استقرار کمک می کند. با انتخاب این کلید، منویی باز می شود که تاکتیکهای مختلفی در آن وجود دارد. هر تاکتیک مزایای خاص خود را دارد که به شرایط جنگ بستگی دارد .
9- حرکت سریع / معمولی ( Run / Walk ) : تغییر وضع دادن بین دویدن و راه رفتن . به خاطر داشته باشید ، زمانیکه سربازان شما می دوند ، نیروی آنها تقلیل می رود . نیروهای خسته به کارآمدی دیگران نیستند .
10- کنترل خودکار / کنترل دستی ( Automatic / Manual ) : در روش اتوماتیک سربازان حمله می کنند و دشمن را تاجایی که امکان دارد، تعقیب می کنند. در روش تنظیم دستی ، دستورات صادره را بدون توجه به عملکرد دشمن اجرا می کنند.
11- آرایش ستونی ( Column Formation ) : بهترین آرایش برای حرکت سربازان در میدان جنگ .
12- آرایش خطی ( Line Formation ) : بهترین آرایش برای حمله از راه دور. اگرچه حرکت در این آرایش از قدرت دفاعی می کاهد.
13- آرایش مربعی (Square Formation ) : حمله به پیاده نظامهایی که آمادگی ندارند ، خسارت بیشتری وارد می کند. برای سوئیچ کردن از یکی به دیگری کلید Shift را نگه دارید .
هر واحد بوسیله علامتی خاص در پنجره کنترلی جنگ ها نشان داده می شود. این علائم بیانگر نوع واحد و تعداد سربازان باقی مانده و میزان تجربه آنها می باشد.
نوار سبز ، بنیه و توان واحد را (متناسب با تعداد سربازان باقی مانده ) و نوار آبی میزان استقامتشان را مشخص می کند.
نشان دهنده درگیری نیروهای مورد نظر در نبرد تن به تن است .
نشان دهنده این است که نیروها ، موقعیتی را تصرف کرده اند .
مبین درگیری نیروها در جنگ از را دور است .
نشانگر حرکت واحدهاست .
4-10 مشخصات نیروها :
اگر ماوس را روی یک واحد حرکت دهید، یک پنجره در قسمت راست صفحه، نام و مشخصات واحد را نشان می دهد.
برد شلیک واحد مورد نظر را نشان می دهد. اگر شکلی وجود نداشته باشد، ایفای نقش نمی کند .
در جنگهای تن به تن از آنها استفاده می شود .
اسلحه :
در حملات از راه دور از آن استفاده می شود. اگر شکلی وجود نداشته باشد، ایفای نقش نمی کند .
10 -5 تغییر ویژگیهای واحدها
در یک محل مشخص در هنگام جنگ ، ممکن است واحدها درجایی باشند که ویژگی اصلی آنها را کاهش یا افزایش یابد. برای مثال، مستقر کردن یک واحد در یک ساختمان مقاومت در برابر حملات را بیشتر می کند. در این حالت، علامت مثبت آبی رنگی ظاهر می شود ودر حالت عکس یعنی زمانی که حریف برتری بیشتری داشته باشند ، علامت منفی قرمز رنگی ظاهر می شود .
6-10 اهداف نبرد در خشکی
در نبردهای این بازی، تساوی هیچ مفهومی ندارد. یک طرف باید برنده میدان شود. بطور قراردادی در آغا ، پیروزی برای مدافع غیر فعال بوده و به رفتار مهاجم بستگی دارد که شرایط را تعیین کند. شرایط پیروز شدن به صورت اهداف مشخصی توسط ارتش در نظر گرفته می شود .
این اهداف از یک نقشه به نقشه دیگر تغییر می کند و به دو صورت است :
پیروزی هدفدار ( Objective Vietory )
رسیدن به پیروزی با تسخیر دو یا چند موقعیت در نقشه. معمولاً پایتخت ها هدف هستند .
پیروزی هدفدار ( Total Victory )
هدف شما نابودی ارتش دشمن یا وادار کردن آنها به عقب نشینی است. این شرایط اغلب زمانی رخ می دهند که جنگ در سرزمینی صورت گیرد که پایتختی ندارد. از کلید Tab برای مشاهده اهداف اینگونه نبردها استفاده کنید.
7-10 تاکتیکهای میدان جنگ
عوامل استراتژیکی زیادی در میدان جنگ وجود دارند که باید روی آنها تأکید کرد .
اهداف جنگ : زمانیکه جنگ برای رسیدن به پیروزی باشد، اهداف مورد نظر در نقشه کوچک نشان داده می شوند .
موقعیت ها : موقعیتهایی جود دارند که می توانید پیاده نظام خود را در آنها مستقر کنید . این موقعیتها ممکن است ، ساختمانها، درختان، سنگرها، دیوارها، حصارها یا صخره ها باشند . زمانیکه سربازان در چنین موقعیت هایی مستقر شوند، قدرت دفاعیشان افزایش می یابد . واحدهای شبه نظامی و سواره نظام در این موقعیتها مستقر نمی شوند.
چکمه : به معنی حرکت سربازان در محل خاص است. ( مثل مرداب یا تپه ) میدان دید : هر واحدی یک میدان دید خاص خود را دارد . که در آن متوجه حمله دشمن می شوند . برای مشاهده این محدوده از کلید V استفاده کنید.
میدان دید :
هر واحدی یک میدان دید خاص خود را دارد . که در آن متوجه حمله دشمن می شوند . برای مشاهده این محدوده از کلید V استفاده کنید.
زمانیکه خصوصیات ذاتی واحدها در شرایط خاص جنگی تغییر کند ، یک یا تعدادی از علائم زیر ظاهر می شوند :
بیانگر آن است که سربازان شما یک امتیاز در افزایش مقاومتشان بدست آورده اند .
تلسکوپ :
نشان می دهد که سربازانتان امتیاز برد شلیک دارند .
سلاح قرمز :
نشان میدهد که سربازان شما مشکل شلیک دارند . اگر یک خط از واحد بسته شود، قدرت شلیک آنها دچار مشکل میشود. سلاح زرد جریمه معمولی و سلاح قرمز جریمه شدید را در پی دارد.
سلاح سبز :
نشانگر این امر است که واحدهای شما می توانند در هنگام حمله به جناحین دشمن شلیک اضافه داشته باشد.
عدم کنترل :
زمانیکه واحد تلاش می کند تا به دشمن حمله کند، اگر موفق به این کار نشود ، موقتاً عقب نشینی می کند . در این مدت ، کنترلی به روی آن واحد ندارید .
در دوران ناپلئون ، واحدهای نظامی قابلیت های زیادی داشتند.
قدرت شلیک فوق العاده ای دارد. تشخیص توپ از خمپاره انداز بسیار مهم است. گلوله توپ یک مسیر مستقیم را طی می کند و فقط دشمنانی که در روبرویش قرار دارند را از بین می برد حال آنکه گلوله خمپاره انداز به صورت عمودی پرتاب شده و از بالا بر سر دشمن فرود می آید.
واحد سواره نظام :
در جنگهای تن به تن بسیار کارآمد هستند. از این واحدها هم برای خسته کردن و هم برای نابودی دشمنان استفاده می شود.
واحد پیاده نظام :
واحد ابتدایی و اولیه میادین می باشند. مسلح به سلاح گرم بوده و در ساختمانها و پشت دیوارها و سایر نقاط مستقر می شوند.
عوامل موثر بر عملکرد واحدها
* خستگی ، عملکرد واحدها را تحت تأثیر قرار می دهد و اثر سوء بر آنها دارد . سعی کنید توانایی آنها را قبل از درگیری با دشمن در نظر بگیرید .
* حمله از پهلو یا پشت به دشمنان بسیار مؤثرتر از حمله از روبرو است .
* طوری واحدهای خود را آرایش دهید که قدرت دید نامحدودی نسبت به دشمن داشته باشند. سعی کنید تا نیروهای شما در میدان نبرد بهترین صف آرایی داشته باشند. بعنوان مثال،آرایش ستونی قدرت دفاعی واحدها را کاهش می دهد .
* حمله به واحدهایی که به قدر کافی آمادگی ندارند، بسیار مؤثر است. استفاده از فرصتهای مناسب ، بهترین راه برای پیروزی در میدان جنگ است.
اقیانوسها و دریاها نیز جزء میادین جنگ هستند. کشتیهای نیرومند شما می توانند مسیرهای تجاری دشمن را بسته و مانع از حرکت آنها می شوند و با این کار برتری شما در منطقه را حفظ می کنند. هدف در این نوع نبردها نابودی و یا تسخیرکشتیهای دشمن است .
1- نقشه کوچک بخشی از دریا که جنگ در آن اتفاق می افتد را نشان می دهد.صفحه جهت یاب که جهت وزش باد را نشان می دهد بسیار مهم است.
2- نوار وضعیت میزان سلامت و خسارات هر دو ناو جنگی را نشان می دهد.
3- تنظیمات پنجره تنظیمات نبردهای دریایی را باز می کند.
4- کلیدهای عملیاتی توسط این کلیدها می توانید ناوگان و توپخانه آنرا به هنگام نبردهای دریایی کنترل کنید.
11-1 کلیدهای عملیاتی
1- شلیک های خوشه ای : برای پاکسازی عرشه کشتی دشمن و حمله به خدمه کشتی بکار می رود. یک تاکتیک مناسب قبل از نزدیک شدن به کشتی دشمن .
1- شلیک های خوشه ای :
برای پاکسازی عرشه کشتی دشمن و حمله به خدمه کشتی بکار می رود. یک تاکتیک مناسب قبل از نزدیک شدن به کشتی دشمن .
2- شلیک با گلوله های زنجیر دار : زنجیرها، بادبانها و طنابهای کشتی را هدف قرار داده و با از بین بردن آنها کشتی دشمن را از حرکت باز می دارند.
3- گلولهای توپ : گلوله توپ به بدنه کشتی شلیک میشود . اگر شرایط بدنه کشتی (به نوار قرمز توجه کنید) به صفر برسد ، کشتی غرق می شود .
4- شلیک از سمت چپ : در این حالت، کشتی های انتخاب شده از سمت چپ شلیک می کنند. توجه کنید زمانی که شلیک صورت می گیرد، خدمه فرصت دارند تا توپها را مجددا آماده کنند.
5- شلیک از سمت راست : در این حالت، کشتی انتخاب شده از سمت راست شلیک می کند.اگر به روی این کلیدها کلیک راست کنید، حالت شلیک خودکار فعال شده وکشتی ها به محض دیدن دشمن، شلیک می کنند .
6- تنظیم شلیک : هر قدر گلوله شما کمان بزرگتری را طی کند ، محیط وسیعتری را هدف قرار می دهد ، اما خسارت وارده کاهش می یابد. هر قدر این مسیر کوتاهتر شود، به مراتب میزان خسارت وارده نیز بیشتر می شود.
7- لنگر انداختن : لنگر انداختن باعث توقف کشتی انتخاب شده می شود .
8- قلاب : با کلیک کردن برروی این کلید ، نشانه گر ماوس به شکل قلابی در می آید. کشتی مورد نظرتان را انتخاب کنید وقتی دو کشتی بهم نزدیک شوند جنگ سریع الوقوعی بین خدمه های کشتی در میگیرد. دقت کنید اگر کشتی غرق شود همه سربازان آن از بین می روند .
9- حرکت گروهی : برای اینکه کشتیها را ، راحتتر کنترل کنید، آنها را پشت سر هم قرار دهید. یک کشتی انتخاب کنید ، روی کلیدکلیک کرده و سپس به روی کشتیهایی که می خواهید به دنبال او حرکت کنند ، کلیک کنید .
11-2 علائم کشتی ها
در گوشه سمت چپ و پایین صفحه علائمی وجود دارند که توسط آنها می توانید کشتی ها را در خلال جنگ کنترل کنید. این علائم به قرار زیرند :
کلاس : کشتی ها دارای سه کلاس ، متفاوت هستند : قایق بادبانی ، ناوچه جنگی ، یا ناوجنگی . سرعت : نوار آبی سرعت کشتی ها را نشان می دهد .
قدرت : سه نوار رنگی وجود دارد . سبز : میزان سلامتی خدمه کشتی .
نارنجی : شرایط حرکت روی آب و مجموعه بادبانها و طنابهای کشتی .
قرمز: سلامت بدنه کشتی را ، نشان می دهد .
نوار بارگذاری : نوارهای زرد موجود در طرفین نوار قدرت زمان لازم برای پر کردن توپها را نشان می دهد .
تجربه خدمه : روی زمان پرکردن توپها و پیروزی تأثیر دارد.
11-3 اهداف نبردهای دریایی
همانطور که قبلاً ذکر شد ، هدف جنگهای دریایی تخریب یا تسخیر کشتیهای دشمن است . بدین منظور باید آنقدر نبرد را ادامه دهید تا بتوانید کشتی دشمن را هدف قرار دهید. سپس بوسیله سه نوع مهمات شلیک را آغاز کنید. دقت کنید که کشتیهایتان میدان جنگ را ترک نکنند . در صورت بروز این اتفاق کشتی شما فراری درنظر گرفته می شود و شما آن را از دست خواهید داد . اگر چنین اتفاقی بیافتد ، بازی، پیامی به شما می دهد و علامتی را مانند شکل روبرو برروی کشتی مورد نظر نشان می دهد .
حداکثر شش کشتی می توانند درگیر جنگ شوند . بزودی در می یابید که فرماندهی شش کشتی در آن واحد کار ساده ای نیست . پس از ویژگی حرکت گروهی به خوبی استفاده کنید .
برای استفاده از کدهای تقلب بازی، پس از ورود به بازی به بخش سازندگان (credits) رفته و گزینه PYROGODMODE را تایپ کنید سپس وارد بازی شده و از گزینه های زیر استفاده کنید تا نتایج آنها را دریافت کنید.
LCTRL+LAlt+D
LCTRL+LAlt+F
افزایش سرعت ساخت ساختمانها
LCTRL+LAlt+G
افزایش سرعت آموزش سربازان
LCTRL+LAlt+N
LCTRL+LAlt+U
افزایش سرعت تحقیقات
LCTRL+LAlt+X
افزایش جمعیت
LCTRL+LAlt+A
افزایش مواد خام
سایت رسمی بازیهای فارسی دارینوس | دارینوس سرزمین رویاها، بستر اندیشه ها






































































































































































